Jeg synes de forventer meget af et barn på 2,5 - eller det kommer nok an på om han er plus plus 2,5. Dette især i forhold til relationen til de andre børn. 3 ud af mine 4 (nu store børn) var ikke specielt interesseret i at lege sammen med andre børn i den alder, mere synkront. Det var mere i børnehavealderen. Og hvis de legede, så var det forskelligt, hvordan de reagerede, hvis andre tog deres legetøj etc. Man skal selvfølgelig være opmærksom på ting som øjenkontakt og om de “går helt ind i sig selv”, men samtidig er der også børn, der bare ikke trives i store forsamlinger, men mere har brug for mindre uro og mere tryghed. Vi er jo alle forskellige. Sådan er min datter, der er 2,3 mdr. Hun bliver overstimuleret lynhurtigt og føler sig utryg.
Der er børn, der bare er sprogligt langsommere, men jeg ville være opmærksom på, hvis min barn gentog og citerede, hvis du forstår. Jeg har en nevø der har en grad af autismespektret, han ligger mellem de 0-2% bedst begavede børn, da han blev testet ift en skole for børn, med hans talenter og udfordringer. Hans søster gentager kun ting, memorerer sange og har kunne tælle på flere sprog fra ung alder, men “finder ikke selv på ting”. Der kan jeg godt være lidt nervøs. Hende og din søn er jævnaldrende, hun er dog et par mdr yngre. Men det er ting der skal ses an, de er ikke så gamle endnu. Og så selvfølgelig have støtte ved behov, når de har haft mulighed for at udvikle sig indenfor “normalen”.
Man skal jo helst se en udvikling og føle en kontakt, men jeg forstår godt, du kommer til at tvivle på dine egne evner, hvis du ikke helt stoler på dine fornemmelse pga din autisme.
Jeg ville skifte hvis det er en integreret institution, fordi han kan nok også mærke din utryghed, og du skal jo også selv fungere. Og hvis han overhovedet ikke trives, ville jeg nok flytte ham nu og hen til en integreret institution, så han ikke skal ud i et stort skifte igen.
Har du ikke veninder / familie osv. som kan hjælpe dig med at “vurdere” ham. Så du kan få vished eller tryghed. Tag en samtale med din praktiserende læge. Lad hende komme m sin mening om hvad han skal kunne nu. Snak m institutionen - spørg efter et møde, hvor du fortæller de her ting - at du har brug for at få på skrift deres bekymringer, og tag det m til lægen. Og fortæl dem du også vil høre det positive. Hvis de intet fortæller, er der i min mening, noget i vejen m deres måde at se ham på.