Jeg står i en ganske frustrerende og ulykkelig situation, hvor jeg godt kunne bruge hjælp, men ikke tør opsøge den.
For 3.5 år siden blev jeg udredt i psykiatrien. Fordi jeg gik og havde det svært, og egentlig altid har været meget ængsteligt anlagt. Jeg fik "arbejdsdiagnosen" ængstelig personlighedsforstyrrelse (som går ud på, at man er meget angst over mange ting, hvilket hæmmer ens liv), men skulle så igennem behandling, hvor man ville finde ud af, om diagnosen var rigtig eller ikke.
Jeg var til én samtale af behandlingen, før jeg afbrød forløbet. Jeg mødte nemlig en rigtig ubehagelig psykolog, som ikke troede på et ord jeg sagde. Det er noget af det mest krænkende, jeg har oplevet, fordi jeg virkelig følte, at hun ville masse mig ned i en eller anden kasse, og hvis jeg ikke passede ned i kassen, så var det mig, der løj, og ikke kassen, der var forkert.
Hun spurgte ind til selvskade, hvilket er fint, selvfølgelig. Jeg fortalte, at jeg aldrig har selvskadet og aldrig har overvejet det - hvilket er sandt. Men hun troede ikke på mig. Hun blev ved med at grave i dag, sagde jeg skulle være ærlig, ellers kunne hun ikke hjælpe mig. Jeg gentog, at jeg virkelig talte sandt, og hun blev frustreret og understregede igen, at ærlighed er vigtigt. Det var det samme, da hun spurgte ind til selvmordstanker, som jeg aldrig har haft. Jeg forklarede at jeg har dødsangst og derfor aldrig kunne overveje at tage mit eget liv, men det troede hun heller ikke på. Endelig fratog hun mig (eller forsøgte) en af de ting, jeg var vildt stolt over. Var ved at tabe mig vha kommunens diætist, og det gik så fint. Men hun troede ikke på, at jeg brugte en sund kostplan, men var sikker på jeg enten sultede mig selv eller tog fx afføringsmidler, selvom jeg forklarede hende, det ikke var tilfældet. Hun forlangte jeg ophørte med vægttabet som en forudsætning for, at hun ville behandle mig.
Selvsagt afbrød jeg forløbet efter den samtale. Kunne på ingen måde indgå i behandling med en psykolog, der ikke troede på mig, ikke ville lytte til mig, og prøvede at gøre mig mere syg, end jeg reelt var. Jeg har også efterfølgende klaget over forløbet, men har aldrig modtaget en respons på min klage. Den dag i dag sidder det stadig i mig, og jeg er ked af det, for så fik jeg ikke den hjælp, jeg havde brug for. Jeg forsøgte jo virkelig venligt at forklare hende, at jeg var lidt ked af, hun ikke troede mig, og det hun gjorde var at skrive i min journal, at jeg - hvis jeg blev genhenvist - skulle være motiveret til at få mere selvindsigt.
Jeg bliver helt frustreret, som jeg skriver det.
Det eneste brugbare, jeg fik ud af det forløb var, at hun sagde, at hun mistænkte, jeg led af bipolar lidelse med hypomanier i stedet for manier (dvs bipolar II). Forskellen er, at man ved hypomanier ikke får vrangforestillinger, ikke bliver psykotisk, ikke mister kontakten med virkeligheden og kan fungere ret normalt under hypomanierne.
Det har selvfølgelig fyldt siden, især fordi jeg i årene herefter er blevet ret sikker på, hun har ret. Jeg svinger mellem dybe depressioner, hvilket fra den ene dag til den anden kan svinge over i, at jeg pludselig har det skide godt. Jeg har haft sådan en episode så sent som lige for tiden. Har været dybt deprimeret i omkring 5 måneder og er startet hos en dygtig psykolog (har været der én gang so far). Har virkelig været så langt nede som nogensinde. Men så vågnede jeg i forgårs og havde det pludselig skide godt i stedet. Kan slet ikke genkalde mig de depressive følelser overhovedet, har masser af energi, overskud, trætheden forsvandt fra den ene dag til en anden, jeg føler mig glad og motiveret.
Men jeg ved jo, at det på et tidspunkt svinger tilbage til depression, ligesom det plejer. For har oplevet det adskillige gange før. Fx var jeg sygt deprimeret, da jeg skrev bachelor, og da vi nåede deadline havde jeg kun skrevet en problemformulering. Udskød derfor afleveringen, og i den tid skiftede jeg over til det "gode mode", og så lavede jeg hele min bachelor på under en måned og fik 12.
Sådan er der mange eksempler, og min kæreste kan også se det. Han siger også, at han kan fornemme, hvornår jeg snart skifter, fordi så plejer jeg at begynde at engagere mig i alle mulige ting.
Og det er jo skide fedt at være i den her gode periode. Men den varer ikke ved. Jeg kunne vågne i morgen og være mega deprimeret igen.
Men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Det er udelukket at søge psykiatrien igen efter den oplevelse, jeg havde. Jeg vil ikke umyndiggøres på den måde igen, for jeg har utrolig meget selvindsigt og er god til at reflektere over mig selv, hvilket både min læge og psykolog også er imponerede over. Jeg vil selvfølgelig tage det op med psykologen. Da jeg så hende, var jeg vanvittig deprimeret, og kunne derfor ikke rigtig "huske" der også er de her perioder, fordi jeg - når jeg er deprimeret - husker alt i et "gråt" skær.
Men hvad kan man gøre? Når man ikke vil i psykiatrien igen?