Tommelise skriver:
Det er jeg så ikke enig i. Jeg har rigtig mange års erfaring på arbejdsmarkedet, og chefer er altså også mennesker. Mange chefer er kvinder, der også selv har børn, og det har mange mandlige chefer også.
Jeg synes, det er noget vrøvl, at det at fortælle, at man er gravid, er det samme som at undskylde.
Jeg ville selv virkelig føle mig som en lus, hvis jeg skrev under på en ansættelseskontrakt - vel vidende at jeg var gravid.
Mange chefer siger bare til lykke - de ved udmærket godt, at det at ansætte kvinder i den fødedygtige alder er lig med barsel. Vi lever trods alt i 2018.
Selvfølgelig findes der eksempler på det modsatte - men så er detmåske heller ikke en arbejdsplads, det er værd at være på.
Hvis man er den rigtige til jobbet - så er der også store chancer for, at man beholder jobbet.
Det kommer også an på, hvor stor virksomheden er. Jeg har selv været barselsvikar i en lille bitte virksomhed. Den kvinde, jeg var vikar for, vidste ikke, at hun var gravid, da hun blev ansat. Hun fandt ud af det en uge senere og sagde med det samme - og beholdt sit job.
Jeg har også været ansat i en stor virksomhed med hundredevis af ansatte. Der var næsten hele tiden en på barsel, og det var ikke noget, der blev spekuleret i, når der blev ansat nyt personale.
Og ja - det kan gå galt. Men man skal jo også huske på, at der ikke vil blive taget noget hensyn, hvis man aborterer, og ingen vied, at man har været gravid.
Det er helt okay at være uenig - nærmest formålet med en debatside, fristes man til at sige
Og jeg skriver intet sted at selve oplysningen om en graviditet er at undskylde. Jeg skriver, at hun på ingen måder er forpligtet til at oplyse om sine fetilitetsprobler (for det foreslår TS at hun bør, som en undskyldning for at legitimere graviditeten i den nye ansættelse). Det er et privat anliggende, som ikke vedkommer arbejdsgiver og som taler ind i en forståelse af, at der skulle være grund til at forklare eller undskylde - og der er der jo netop ikke.
Andres private anekdoter fra arbejdsmarkedet kan TS jo heller ikke bruge til så meget - hverken hvis hun ikke har lyst til at oplyse om meget tidlig graviditet, eller hvis hun gør det og så ender med en opsigelse eller abort. Mine egne erfaringer med nuværende graviditet og job er udelukkende positive - men jeg har også prøvet det modsatte og ingen af delene er sigende for, hvad der er rigtigt for TS .
Derfor skriver jeg og bakker hende op i, at hun selvfølgelig ikke er forpligtet til at oplyse noget i de kommende måneder (og igen, hvis vi begynder at tale om dette som uærligt, underminerer vi den ret kvinder har til netop ikke at blande arbejdsgiver ind i disse private forhold før langt senere i en graviditet).
Og ja, hvis man ønsker støtte fra arbejdsgiver i forbindelse med en eventuel abort, står det jo én frit for at oplyse om den senere hen - eller tage eventuelle nødvendige sygedage. Det er jo langt fra os alle, der synes at det skal involvere arbejdspladsen.
Mvh hende som i øvrigt er helt igennem tilfreds og lykkelig for både en dejlig arbejdsplads og en skøn (kvindelig) chef (med børn) - hvilket ikke ændrer spor på ovenstående generelle holdninger