Som det lyder i mine ører, er din mand bevidst om overvægten og problemet, men kan ikke finde motivationen til at gøre noget. Inderst inde vil han sikkert gerne tabe sig/leve sundere, men det er svært. Det er møgsvært at tabe sig og især når man sætter store mål som fx. 30 kg.
Motivationen er den største hæmsko. Min mand og jeg er ikke vildt overvægtige, men vejer for meget. Da vi blev kærester for 8 år siden, var vi fine i vægt, men der røg hurtigt noge kærestekilo på.
Jeg startede med at jeg ville smide nogle kilo - så købte en ny cykel, så motivationen til at cykle på arbejde blev større. Jeg valgte at skære en del stivelse fra.
Til morgenmad spiste jeg et blødkogt æg, ristet rugbrød og en halv grape.
Formiddag en bolle med ost
Til frokost spiste jeg salat og kød
Eftermiddag knækbrød og frugt
Til aftensmad spiste jeg det samme som hele familien men skiftede ris/pasta ud med grøntager i stedet for. Jeg brugte min spirilizer rigtig meget til grøntsagsspaghetti og ellers spiste jeg meget spidskål og blomkålsris.
Hvis jeg blev lækkersulten spiste jeg tørrede dadler/figner og lidt banan. I weekenderne var jeg lidt mere afslappet.
Ind i mellem kunne jeg også tage en lille skive marcipan og et stykke mørk chokolade.
Tænker om du sådan lidt diskret kan forsøge at hjælpe mig, ved at ændre på jeres kostvaner og sørge for at han er mæt det meste af tiden, så han ikke ender i en plade chokolade? Jeg havde i den grad brug for seriøst støtte fra min partner og han valgte heldigvis at spise det samme som mig, så det var et fælles projekt.
Jeg ved godt du ikke er hans mor og han skal selv tage ansvar for hans liv. Men han kan tydeligvis ikke finde motivationen og i virkeligheden er det måske dig der har det værst med hans vaner, så tænker at du må gøre en indsats, selvom det kan være hårdt, da han jo helst selv skulle kunne se problemet.