Argh, jeg er så berøringsangst, seriøst
Jeg ved godt, det ikke er godt at være, men jeg har det monster akavet med at skulle snakke med børnene om sex og lyster. Men tror også det er fordi, at mine forældre aldrig har talt med mig om det, og det ønsker jeg ikke skal ske her.
Men lige i dette tilfælde handler det om min bonusdreng på 9, hvor jeg dog tænker, at min kæreste tager snakken. Men vi ved ikke helt, hvordan. Når børnene er helt små, kan man jo sige, det er helt naturligt det er rart at røre ved sig selv.
Men når de når en hvis alder, begynder det vel at være mere relevant at tale med dem om decideret onani, lyster osv. - Den snak er jo bedre at tage på forskud, end når det er "for sent" og de ikke ved, hvad der sker. Fx at man som dreng i puberteten vil få sædafgang, hvad det betyder osv.
Jeg læste nemlig en række beretninger fra voksne der sagde, at de var meget forvirrede over deres lyster og kropper og væsker, da de begyndte at mærke lyster og røre ved sig selv, fordi deres forældre intet sagde om det. At de følte skam og at det var forkert og pinligt. Og vil jo gerne at børnene - på sigt - får et naturligt forhold til deres krop og lyster.
Men hvad f... siger man? Og hvornår? Hvornår taler man fx med ham om sædafgang? Jeg ved godt, han ikke kan få udløsning endnu, men sæt nu det sker en dag når han er ældre, han ikke aner hvad det er, og går i panik. Eller tørrer det op med tøj og den slags, fordi han ikke tør have papir på værelset fordi "Hvad nu hvis vi tænker sådan og sådan" (adr. Ja undskyld, det er super barnligt at sige adr over, men har lidt samme forhold til det som tanken om mine forældre og sex).
Hvor går grænsen? På et tidspunkt begynder han jo også at få seksuelle tanker om modsatte (eller samme, det ved man jo ikke) køn.
Han ved godt, hvad sex er. Det havde været meget oppe i skolen det der med at bolle, så der tog far en snak med ham om, hvad det vil sige. Ganske nøgternt det her med, at når man er gammel nok, kan man få lyst til sex, og at det er mandens tissemand bliver stiv, og så kan den komme op i tissekonen, hvilket er rart. Men at det er vigtigt man har den og den alder, føler sig klar og begge har lyst til det. og at han ikke er gammel nok før år ud i fremtiden.
Det er der måske nogen, der vil sige, man ikke kan fortælle en dengang 8-årig, men det valgte vi at gøre.
Snakken om onani synes jeg dog er mere vanskelig. Hjælp!? Han er bevidst om at tissemanden kan reagere, jeg tror det var sidste år han sad på bagsædet af bilen og pludselig sagde til sin far "Far, min tissemand bliver helt stiv når jeg rører ved den"