Hej ??
Jeg har en lille pige, som bliver 4 måneder her om en uges tid, i den sidste uge har jeg givet hende grød, fordi hun bliver ikke mæt og vil ikke sove(hun får MME) Det som jeg nu tænker på, som ikke står i nogen bog er, hvordan skal afføringen se ud efter hun begynder på skemad? Det har ikke været noget man kan kalde afføring, kun tis og så små klumper(maden), men i dag var det mere fast i det. Hun har ikke ondt i maven og hun spiser godt.
Er der noget mad hun ikke må få som grød?
Sarahs svar
Hej,
Tak for dit spørgsmål.
Når hun begynder at få skemad vil hun gradvist få afføring hver dag Efterhånden som det hun mere skemad, vil afføringens udseende, lugt og konsistens ændre sig efter, hvad hun har spist. Afføringen bliver mere fast, men må ikke blive knoldet. Hvis hun har hele madrester i afføringen samtidig med at den er tynd eller kommer mange gange daglig, er det et tegn på, at hun får for grov en kost. Mange tynde afføringer dagligt tyder på, at der er noget i kosten, barnet ikke tåler endnu, og bliver afføringen knoldet, er det et tegn på væskemangel og måske begyndende forstoppelse. Så det er en rigtig god idé at holde øje med indholdet i bleen i denne tid, hvor hun gradvist vil spise mere og mere skemad.
Jeg kan varmt anbefale, at du ser denne lille film, som Semper har lavet om hvordan man starter med smagsprøver.
I Danmark har vi tradition for at den første mad barnet bliver præsenteret for er grød. Man anbefaler at variere mellem glutenholdige og ikke glutenholdige kornsorter, dvs at du bør veksle mellem majs, ris, hirse, boghvede og quinoa, som ikke indeholder gluten, og de kornsorter som indeholder gluten: rug, havre, byg, spelt og hvede (som har et højt indhold af gluten)
Havregrød og øllebrød har et lavt glutenindhold og er derfor rigtig gode at servere, når man skal introducere gluten for barnet. Jeg vil anbefale, at du begrænser brugen af grød lavet på hvede og spelt i begyndelsen, for at hun ikke får for meget gluten.
Jeg kan også anbefale Sempers gratis App: Klar, parat, spis! – Barnets mad det første år, som indeholder en masse information om hvad du kan servere som skemad.
Jeg håber at det kan hjælpe dig.
Venlig hilsen
Sarah John
God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.
Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk