Hvilke forventninger har du til far på barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. maj 2018

Anonym

Så du har kun fået børn fordi du vil opdrage dem? 

Synes du lyder som en atypisk kvinde eller måske en karrierekvinde der har fået børn for at kunne vinge det af, eller blot sikre sine gener?

jeg er nyskerrig.

jeg synes det er hyggeligt at have en baby, sjovt og udfordrende når de bliver ældre.

bleskift er en hyggelig, en til en tid, eller en udfordring, hvis du har et barn der ikke ligger stille.

madtider/sovetider synes jeg ikke er svært at holde styr på, det er jo bare den daglige rutine.

hvem der gør hvad er jo individuelt i familierne, nogle gør det 50/50, andre er det hovedsageligt den ene forældre der tager ansvaret, men det er self noget man skal afklare med hinanden 

Elsker nysgerrighed

Jeg arbejder 34 timer om ugen, så jeg henter og bringer vores barn lidt oftere. Jeg elsker mit arbejde. Det er interessant og stimulerende - det er ikke hyggeligt. Jeg har ambitioner om at have et godt og givende arbejdsliv, som sagtens kan kombineres med “hyggelig” tid med familien, hvis far og jeg deles om det praktiske.

jeg har fået barn, fordi jeg ikke kunne lade være. Fordi børn er sjove og dejlige. Fordi de bliver interessante mennesker - men babyer er IKkE interessante

Jeg synes ikke, at små børn er stimulerende eller interessante. De er SÅ søde og dejlige og nuser og sjove. Men jeg elsker faglige inputs og sparring og projekter og udfordringer, som får min hjerne til at komme på arbejde. (Derfor også en reel interesse i opdragelse)

Men jeg synes ikke, at skiftetiden er hyggetid og slet ikke interessant. Der snakker og nusser jeg da også - men det er ikke hyggeligt for mig at stå med bleer og lort på tøjet. Men intellektuelt stimuleres jeg ikke. 

Hyggetid er, når jeg leger med mit barn/baby eller ligger og nuser, eller snakker med dem (når de har ammet eks) 

Det praktiske er ikke mig. Jeg får sgisme stress af alt hvad der skal holdes styr på. 

Jeg elsker at lege, spille puslespil og gå på eventyr med mine børn og vise dem verden og tale med dem om stort og småt (deri forståelsen af opdragelsen af et skønt lille menneske) 

Jeg er meget social og ser veninder mange gange om ugen - og mit barn er med mange gange og er heldigvis også social. Det er interessant for mig at føre samtaler med voksne - det kan være sjovt at føre med børn. (Interessant, når de bliver større) 

Jeg bliver bare ofte mødt af “jamen, kvinder synes jo babyer er interssante” aka så kan din mand jo lave karriere og du elsker jo barsel og børn... NEJ! Jeg har hadet min barsel. Den var hyggelig ja, men jeg følte mig dummere dag for dag og savnede reel stimulans.

Og ja, jeg elsker mit barn - og er sammen med hende rigtig meget af min fritid (netop fordi jeg prioriterer det med tiden fra arbejdet med nedsat tid). Men min mand laver stadig 50 procent - selvfølgelig... 

Men interessant at hænge ud med min barn på 2?  - nej. Sjov og hyggeligt - ja, men jeg skal have noget som er reelt interessant i ny og næ for at være tilfreds med mig selv. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2018

Mortilah

Soonmom skriver:

Du skriver at han ikke hjælper til med noget med baby, så hjælper han vel med så meget andet i hjemmet ?

- her er det også primert mig der har børnene.

bortset fra den første ble på fødestuen, tror jeg at de har været 6 måneder før min kæreste har taget en ble, og tror uden at lyve at han sammenlagt har taget 30 bleer (vi har to blebørn i huset, en på 2 og en på 1)

min kæreste arbejder rigtig meget, og står for at tjene penge, og så laver ham aftensmad, så synes fordelingen herhjemme er fint. Det er også de færreste mænd, der kan se det spændene i en baby 

.. kan kun være enig.

Engagement kan ikke måles i bleer, sutteflasker og vasketøj. Min mand har aldrig i sit liv skiftet en ble, trods flere børn. Jeg er lykkelig med ham alligevel

Anmeld Citér

21. maj 2018

Anonym

Soonmom skriver:

Du skriver at han ikke hjælper til med noget med baby, så hjælper han vel med så meget andet i hjemmet ?

- her er det også primert mig der har børnene.

bortset fra den første ble på fødestuen, tror jeg at de har været 6 måneder før min kæreste har taget en ble, og tror uden at lyve at han sammenlagt har taget 30 bleer (vi har to blebørn i huset, en på 2 og en på 1)

min kæreste arbejder rigtig meget, og står for at tjene penge, og så laver ham aftensmad, så synes fordelingen herhjemme er fint. Det er også de færreste mænd, der kan se det spændene i en baby 

Jeg synes heller ikke babyer er spændende, det har ikke noget med køn at gøre. Min mand skifter (mindst) ligeså mange bleer som jeg, og står for leg/underholdning mens jeg laver aftensmad. 

Til TS: Vi er et par, et hold, et team, et fællesskab. Dvs vi hjælper hinanden, fordi vi har interesse i at have det så godt som muligt, begge to, sammen. Indimellem er jeg selvfølgelig nødt til at sætte ord på hvordan han hjælper mig bedst, men oftest kommer det af sig selv. 

Jeg synes det lyder til at I trænger til en helt generel snak om jeres parforhold, jeres fællesskab. Og forventningsafstemme. Jeg kunne ikke leve som du gør, mens hvis du kan, er det ikke sikkert at en eventuel konflikt er det værd.  

Anmeld Citér

21. maj 2018

Bananaalice

TJa, hvis han ordner alt husligt og hængepartier den dag så fint. Gør han ikke, jamen så bliv på arbejde...

Anmeld Citér

21. maj 2018

Anonym

Vi venter en baby om 6 uger.

her tager manden 14 dages barsel fra fødsel og så har han faktisk ferie i 3 uger efter. Hvis jeg altså føder ca til termin. 

Her har jeg en ide om at han skal hjælpe til med det han kan. Dvs ble skift, vasketøj osv. Amningen står jeg (forhåbentlig) for. Jeg synes også det lyder til på ham at det er sådan det skal være. Det er et fælles barn og vi glæder os. Han snakker selv om at han feks glæder sig til når vi skal på familieture til zoo osv. Så jeg er ret sikker på han kommer til at deltage ligeså meget som jeg.

hvis din mand har en barselsdags dag om ugen er det så for at han kan strække de 14 dage over en længere periode? Jeg synes mest det lyder som om han bruger den ene dag om ugen som en ekstra fridag fra sit arbejde. Og ikke en barselsdag

Anmeld Citér

21. maj 2018

300515

For det første ville min mand ikke få lov til ikke at afholde 14 dage efter fødslen. At være hjemme og hjælpe godt i gang. Danne bånd med sit barn. Sikre at mor er ved at komme godt over fødslen. Lige have er indblik i hvad det vil sige at være på barsel.

Når han så er på barsel, har jeg klart forventninger til, at han hjælper 100 % på lige fod med mig. I starten ville jeg endda forvente at han passede lidt ekstra på mig - lige ovenpå fødslen.

HELDIGVIS har jeg en mand, der er enig. Og som også tager mere barsel end bare de 14 dage. Synes det er ærgerligt når far ikke investerer lidt tid i at lære sit barn ordentligt at kende. Og synes ofte jeg ser, at det ender ud i, at mor er den der bedst duer og bedst kan. Med vores datter var min mand hjemme i 3 mdr pga fædreorlov,barsel og ferie. Nu venter vi lillebror til efteråret. Min mand er denne gang hjemme lidt mindre. Starter på arbejde efter 1 mdr, men dog kun med 2 arbejdsdage om ugen. Men så tager han 5-6 ugers barsel i juni næste år i stedet.

Anmeld Citér

21. maj 2018

300515

300515 skriver:

For det første ville min mand ikke få lov til ikke at afholde 14 dage efter fødslen. At være hjemme og hjælpe godt i gang. Danne bånd med sit barn. Sikre at mor er ved at komme godt over fødslen. Lige have er indblik i hvad det vil sige at være på barsel.

Når han så er på barsel, har jeg klart forventninger til, at han hjælper 100 % på lige fod med mig. I starten ville jeg endda forvente at han passede lidt ekstra på mig - lige ovenpå fødslen.

HELDIGVIS har jeg en mand, der er enig. Og som også tager mere barsel end bare de 14 dage. Synes det er ærgerligt når far ikke investerer lidt tid i at lære sit barn ordentligt at kende. Og synes ofte jeg ser, at det ender ud i, at mor er den der bedst duer og bedst kan. Med vores datter var min mand hjemme i 3 mdr pga fædreorlov,barsel og ferie. Nu venter vi lillebror til efteråret. Min mand er denne gang hjemme lidt mindre. Starter på arbejde efter 1 mdr, men dog kun med 2 arbejdsdage om ugen. Men så tager han 5-6 ugers barsel i juni næste år i stedet.

Han kører i øvrigt med 2 arbejdsdage om ugen i 1,5 mdr. Holder så fri i 2 uger hen over julen og starter alm op i januar. 

Anmeld Citér

22. maj 2018

frkchili

Det lyder ikke som om, at der er særlig klare linjer hjemme hos jer. Jeg tror, det vil være bedst, hvis I lige snupper en forventningssamtale, hvor I fortæller hinanden, hvordan I inden fødslen forestillede jer, det skulle være, og hvordan I på nuværende tidspunkt helst vil have det. Hold jer på jeres egen banehalvdel og få lagt kortene på bordet, så I kan spore jer ind på hinanden. Hvis du ikke siger noget, tror han jo, at alt er i den skønneste orden, og det er det jo ikke - hverken ud fra det, du fortæller, eller ifølge min opfattelse af, hvordan ting som udgangspunkt bør være, når to mennesker vælger at få et barn sammen. 

Jeg tror, der er mange mænd, som ikke tænker over, at de bør komme mere på banen i babys første tid. På trods af, at fædre i Danmark er mere involverede end i så mange andre lande, så ligger det bare i os, at spædbarnspleje primært er noget, som moren bør tage sig af. Og hvis hun gør det helt af sig selv, så er det jo klart nok, at manden trækker sig i baggrunden og ikke rigtig bidrager.

Men hvis jeres barn skal have et nært forhold til både sin mor og sin far, er det vigtigt, at din mand også hjælper til og tager sig af barnet. Ofte handler det jo også om, at mor har lidt svært ved at overlade baby til far, så hvis du ikke overlader ansvar og opgaver til ham, så ser han sikkert heller ikke nogen grund til at "forstyrre" det, som du og baby har sammen.

Skub lidt til din mand og få ham på banen. Måske skal han bare hjælpes lidt på vej. Og husk så lige, at bortset fra amning, så kan far præcis de samme ting som mor 

Anmeld Citér

22. maj 2018

mpr

Anonym skriver:

Min kæreste og jeg har lige fået en baby. Han hjælper slet ikke til med vorea baby. Han har ikke en gang skiftet en ble endnu. Baby er 2,5 uger nu. 

Han har kun barsel en dag om ugen i så lang tid som hvis han havde taget barsel 14 dage fra fødsel. 

Han har 1 dag om ugen fordi han ikke ville tage 14 dage fra fødsel. 

Men jeg har gået og tænkt over hvad jeg forventer af ham når han har barselsdagen. 

Han hjælper jo ikke til med noget med baby. Ved godt jeg ammer og han ikkr kan give mad. Men alligevel. 

Hvad forventer du af en får på barsel? 

Hvad skal jeg forvente?

Og hvad er jeres meninger om dette med barsel 1 dag i ugen ?

Det skal lige siges at jeg intet har kunne sige. Jeg synes han skulle tage 14 dage fra fødsel men ja.

Far skal ikke hjælpe til... Han er ikke en barnepige... Det er hans barn og han skal derfor tage en lige så stor del af opgaven på sig når han er hjemme.. I er et team, ikke bare en person og dens hjælper. 

Far skal op i gear, lege, skifte ble, bade, putte hvad end du ville gøre, og så er I fælles om det når han er hjemme og ikke kun den dag han har barsel, fordi han også skal tage del i det alle andre dage. Så sæt jer ned og aftal hvem der gør hvad, hvornår. Det andet der synes jeg er problematisk fordi så holder vi manden i en tro om at han bare skal være en del af det når han har lyst eller som aflastning for mor og det er han jo ikke.. 

Han er lige så meget far som du er mor, og så skal du selvfølgelig lade ham være far på hans måde og ikke på din Lad ham selv hitte ud af det med mindre han spørger selv  

Og tillykke med den lille ny ^^

Anmeld Citér

22. maj 2018

Anonym

mpr skriver:

Far skal ikke hjælpe til... Han er ikke en barnepige... Det er hans barn og han skal derfor tage en lige så stor del af opgaven på sig når han er hjemme.. I er et team, ikke bare en person og dens hjælper. 

Far skal op i gear, lege, skifte ble, bade, putte hvad end du ville gøre, og så er I fælles om det når han er hjemme og ikke kun den dag han har barsel, fordi han også skal tage del i det alle andre dage. Så sæt jer ned og aftal hvem der gør hvad, hvornår. Det andet der synes jeg er problematisk fordi så holder vi manden i en tro om at han bare skal være en del af det når han har lyst eller som aflastning for mor og det er han jo ikke.. 

Han er lige så meget far som du er mor, og så skal du selvfølgelig lade ham være far på hans måde og ikke på din Lad ham selv hitte ud af det med mindre han spørger selv  

Og tillykke med den lille ny ^^

Amen!  Lige mine ord.. jeg har præcis de samme forventninger til far, som til mig selv - bortset fra amningen, den behøver han ikke kæmpe med  

men ja, så snart far er hjemme fra job, er på barsel, holder weekend, ferie osv, så forvEnter jeg han gør præcis de samme ting som jeg. Tager ivitiativ til at skifte når han lugter en lorteble, ligger og hygger med baby, trøster hvis det er ham der sidder med baby når den bliver ked, putter baby når han ser at baby Virker træt osv osv osv.. fælles baby, fælles ansvar, ligesom den fælles bolig, vasketøjet osv. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.