Hvilke forventninger har du til far på barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.935 visninger
21 svar
56 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. maj 2018

Anonym trådstarter

Min kæreste og jeg har lige fået en baby. Han hjælper slet ikke til med vorea baby. Han har ikke en gang skiftet en ble endnu. Baby er 2,5 uger nu. 

Han har kun barsel en dag om ugen i så lang tid som hvis han havde taget barsel 14 dage fra fødsel. 

Han har 1 dag om ugen fordi han ikke ville tage 14 dage fra fødsel. 

Men jeg har gået og tænkt over hvad jeg forventer af ham når han har barselsdagen. 

Han hjælper jo ikke til med noget med baby. Ved godt jeg ammer og han ikkr kan give mad. Men alligevel. 

Hvad forventer du af en får på barsel? 

Hvad skal jeg forvente?

Og hvad er jeres meninger om dette med barsel 1 dag i ugen ?

Det skal lige siges at jeg intet har kunne sige. Jeg synes han skulle tage 14 dage fra fødsel men ja.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2018

Vaya

Altså jeg havde forventet en fælles snak om, hvordan barslen skulle ligge til at starte med. Derefter synes jeg, at man er fælles om mest muligt. Min mand hjalp med bleer, at lægge til ved amningen (hvis jeg lige skulle bakse rundt og sidde ordentligt, så holdte han baby imens), han hjalp med vasketøj, vask af flasker da vi kom dertil osv osv... Nu venter vi nummer to lige om snart og jeg forventer det samme igen. Ikke som at jeg kræver det af  ham og opstiller regler eller krav, men fordi sådan er det i vores hjem. Vi hjælper.

Anmeld Citér

21. maj 2018

Anonym trådstarter

Altså jeg havde forventet en fælles snak om, hvordan barslen skulle ligge til at starte med. Derefter synes jeg, at man er fælles om mest muligt. Min mand hjalp med bleer, at lægge til ved amningen (hvis jeg lige skulle bakse rundt og sidde ordentligt, så holdte han baby imens), han hjalp med vasketøj, vask af flasker da vi kom dertil osv osv... Nu venter vi nummer to lige om snart og jeg forventer det samme igen. Ikke som at jeg kræver det af  ham og opstiller regler eller krav, men fordi sådan er det i vores hjem. Vi hjælper.

Okay. Lyder til det er som i har det jeg godt gad at kunne have det herhjemme.

Ja havde vi også lidt. 

Altså vi har et barn i forvejen som lige er startet i skole. Han hjalp slet ikke til den gang men lovede mig at skulle vi have det her barn nu så hjælp han til. Men synes ikke han hjælper. Og synes jeg har prøvet at sige tingene 100 gange. 

Herhjemme ordner jeg alt vaske tøj. 

Jeg ordner alt omkring vores store barn. 

Jeg laver madpakkerne vores barn skal have med.

Jeg putter vores store med baby på armen eller i med baby får mad fordi enden har far lagt sig enormt tidligt til at sove ellers så gider han ikkr rigtig tage baby så jeg kan putte. 

5 ud af 7 dage på ugen går jeg med vores hund med baby i vikle fordi får er gået i seng

Vi hjælper fælles til med oprydning, rengøring, tage af bordet og sætte i opvasker.

Far laver for det meste maden.

Anmeld Citér

21. maj 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her har fordelingen begge gange været, at når jeg har ammet, har kæresten skiftet bleen bagefter.

Da vi fik nr 2, puttede far den store, hvis amning faldt sammen med den stores sengetid. Ellers hyggede far med baby, mens jeg puttede den store.

Rengøring, madlavning og indkøb var vi fælles om.

Jeg var nok blevet vanskelig at bo sammen med, hvis ik det havde været 50/50 fordeling

At han vælger kun at holde barsel 1 dag om ugen, kunne fungere ok, hvis han deltog, men det lyder det ik til at han gør. Øv. Vh Stine 

Anmeld Citér

21. maj 2018

Babilooo

Okay. Lyder til det er som i har det jeg godt gad at kunne have det herhjemme.

Ja havde vi også lidt. 

Altså vi har et barn i forvejen som lige er startet i skole. Han hjalp slet ikke til den gang men lovede mig at skulle vi have det her barn nu så hjælp han til. Men synes ikke han hjælper. Og synes jeg har prøvet at sige tingene 100 gange. 

Herhjemme ordner jeg alt vaske tøj. 

Jeg ordner alt omkring vores store barn. 

Jeg laver madpakkerne vores barn skal have med.

Jeg putter vores store med baby på armen eller i med baby får mad fordi enden har far lagt sig enormt tidligt til at sove ellers så gider han ikkr rigtig tage baby så jeg kan putte. 

5 ud af 7 dage på ugen går jeg med vores hund med baby i vikle fordi får er gået i seng

Vi hjælper fælles til med oprydning, rengøring, tage af bordet og sætte i opvasker.

Far laver for det meste maden.

De kvinder der har forvoksede forkælede babyer som mænd, har det pga følgende:

1) mændene har vokset op med en mor som har gjort alt

2) de møder en kæreste der forsætter, så de kan have et let liv.

Han har det da som blommen i et æg. Jeg ville gerne bytte.

Ej spøg til sige... men helt seriøst, du bliver da nødt til at kunne sætte foden ned. Hvad mener du med, at du ikke kan sige noget. Det er da netop de du skal og kan. Beslutninger om barsel er da noget man gør sammen???

Hvis du ikke forventningsafstemmer bliver du ene og alene om de praktiske ting du oplister, til du segner.

Jeg forstår ikke at du har fået et barn med ham - har han overhoved hjulpet tidligere?

Du er nødt til at fortælle ham, at han skal hjælpe mere. Det du kan starte med er:

1) lave en liste og fordele pligter. Dvs. sig til ham "Nu tager du dig af al støvsugning og tøjvask. Du har nu ansvaret for madpakken eller for at lave havregrøden." Lav en liste over alt de som skal gøres... dækkes bord, laves mad, børnene skal bade osv. Og så giv ham nogle af punkterne.

2) Du giver baby til far og lægger stort barn. Hvis far sover så tager du baby og rusker far og lægger baby ved siden af. Du skal da ikke accepterer, at han går tidligt i seng fordi han vil undgå at hjælpe.

3) lader være med at gøre det som er hans opgaver - dvs. du vasker ikke tøj, hvis han har glemt det. Så må der rode eller svine... indtil han fatter budskabet.

4) Det er absurt i min verden at en moderne mand ikke efter så lang tid har prøvet at skifte en ble. Hvis han ikke gør det af sig selv, så giver man lugtebaby til ham og siger "han skal vist lige have en ren mås."

Du skal have en alvorssnak med ham og hanke op i dig selv. Han har det godt fordi du tillader det. Og hvis det ikke bliver bedre ville jeg overveje om det var her jeg ville bruge resten af mit liv.

Anmeld Citér

21. maj 2018

Muffinmus

Enig med de andre... 

Du lægger pænt baby over til ham og siger, der skal vist lige skiftes ble, jeg går lige i bad i mens. 

Om morgenen når der skal smøres madpakke  siger du, mens jeg luge gør det her, så fikser du lige en madpakke. 

Her hjemme står den ene f. Eks for at sørge for at alle tre børn får morgenmad og den anden smører madpakke i mens. 

På barsel stod jeg for vasketøj og mad lavning fordi jeg jo have tiden til det, men ellers deles vi om det nu, da jeg har aftenvagter tit, så han skal jo selv 

Hank op i ham og fordel opgaverne, det vil du blive glad for bagefter. 

Anmeld Citér

21. maj 2018

Soonmom

Du skriver at han ikke hjælper til med noget med baby, så hjælper han vel med så meget andet i hjemmet ?

- her er det også primert mig der har børnene.

bortset fra den første ble på fødestuen, tror jeg at de har været 6 måneder før min kæreste har taget en ble, og tror uden at lyve at han sammenlagt har taget 30 bleer (vi har to blebørn i huset, en på 2 og en på 1)

min kæreste arbejder rigtig meget, og står for at tjene penge, og så laver ham aftensmad, så synes fordelingen herhjemme er fint. Det er også de færreste mænd, der kan se det spændene i en baby 

Anmeld Citér

21. maj 2018

Anonym

Du skriver at han ikke hjælper til med noget med baby, så hjælper han vel med så meget andet i hjemmet ?

- her er det også primert mig der har børnene.

bortset fra den første ble på fødestuen, tror jeg at de har været 6 måneder før min kæreste har taget en ble, og tror uden at lyve at han sammenlagt har taget 30 bleer (vi har to blebørn i huset, en på 2 og en på 1)

min kæreste arbejder rigtig meget, og står for at tjene penge, og så laver ham aftensmad, så synes fordelingen herhjemme er fint. Det er også de færreste mænd, der kan se det spændene i en baby 

Man skal blive enig om den fordeling, der passer familien. Og man skal dæleme ikke købe “mænd synes ikke så børn er interessante, så derfor skal kvinden - de gar en naturlig interesse” øhm... nej... det er forventinger fra samfundet - ikke kvindens egen oprigtige interesse. Jeg synes ikk, at små baby er interessante ligefrem. 

det synes mange af mine veninder heller ikke. Tror faktisk kun, det er en, som synes de er “interessante”. Resten synes de er søde. Tror jeg har spurgt ca 15 af mine nærmeste veninder i forbindelse med, at jeg fik barn nr 1. De svarede alle, at babyer var nuttede og dejlige og skønne, men interessante Ville de ikke kalde dem.  

Men det er sgu ikke interessant at skifte bleer, tørre gylp af, huske madskemaer og sovetider og alt det andet. 

Min mand elsker babyer - jeg gør ikke. De er søde, men jeg hader alt det praktiske. Og det hører altså sammen med en baby. Min mand kommer til at lave størstedelen af det praktiske, når vi får nr 2 en dag. Jeg ammer gerne osv. Men jeg orker ikke være ammemaskine, serviceleder, oprydder, tøjfinder, bleskifger, madlaver, rengøringsassistent, indkøber, OG opdrager... og derudover have lyst og passion for min mand. Aint gonna happen. Men hvis han deltager og tager en stor del - så skal han se min få overskud og lyst til ham... det ved han og forstår hanhelsigvis godt 

opdragelsen er interessant. Resten er nødvendige onder - for mig! 

Anmeld Citér

21. maj 2018

Soonmom

Anonym skriver:

Man skal blive enig om den fordeling, der passer familien. Og man skal dæleme ikke købe “mænd synes ikke så børn er interessante, så derfor skal kvinden - de gar en naturlig interesse” øhm... nej... det er forventinger fra samfundet - ikke kvindens egen oprigtige interesse. Jeg synes ikk, at små baby er interessante ligefrem. 

det synes mange af mine veninder heller ikke. Tror faktisk kun, det er en, som synes de er “interessante”. Resten synes de er søde. Tror jeg har spurgt ca 15 af mine nærmeste veninder i forbindelse med, at jeg fik barn nr 1. De svarede alle, at babyer var nuttede og dejlige og skønne, men interessante Ville de ikke kalde dem.  

Men det er sgu ikke interessant at skifte bleer, tørre gylp af, huske madskemaer og sovetider og alt det andet. 

Min mand elsker babyer - jeg gør ikke. De er søde, men jeg hader alt det praktiske. Og det hører altså sammen med en baby. Min mand kommer til at lave størstedelen af det praktiske, når vi får nr 2 en dag. Jeg ammer gerne osv. Men jeg orker ikke være ammemaskine, serviceleder, oprydder, tøjfinder, bleskifger, madlaver, rengøringsassistent, indkøber, OG opdrager... og derudover have lyst og passion for min mand. Aint gonna happen. Men hvis han deltager og tager en stor del - så skal han se min få overskud og lyst til ham... det ved han og forstår hanhelsigvis godt 

opdragelsen er interessant. Resten er nødvendige onder - for mig! 

Så du har kun fået børn fordi du vil opdrage dem? 

Synes du lyder som en atypisk kvinde eller måske en karrierekvinde der har fået børn for at kunne vinge det af, eller blot sikre sine gener?

jeg er nyskerrig.

jeg synes det er hyggeligt at have en baby, sjovt og udfordrende når de bliver ældre.

bleskift er en hyggelig, en til en tid, eller en udfordring, hvis du har et barn der ikke ligger stille.

madtider/sovetider synes jeg ikke er svært at holde styr på, det er jo bare den daglige rutine.

hvem der gør hvad er jo individuelt i familierne, nogle gør det 50/50, andre er det hovedsageligt den ene forældre der tager ansvaret, men det er self noget man skal afklare med hinanden 

Anmeld Citér

21. maj 2018

L-mor

Soonmom skriver:

Så du har kun fået børn fordi du vil opdrage dem? 

Synes du lyder som en atypisk kvinde eller måske en karrierekvinde der har fået børn for at kunne vinge det af, eller blot sikre sine gener?

jeg er nyskerrig.

jeg synes det er hyggeligt at have en baby, sjovt og udfordrende når de bliver ældre.

bleskift er en hyggelig, en til en tid, eller en udfordring, hvis du har et barn der ikke ligger stille.

madtider/sovetider synes jeg ikke er svært at holde styr på, det er jo bare den daglige rutine.

hvem der gør hvad er jo individuelt i familierne, nogle gør det 50/50, andre er det hovedsageligt den ene forældre der tager ansvaret, men det er self noget man skal afklare med hinanden 

En ‘karrierekvinde’? 1980erne har ringet. De vil gerne deres sprogbrug tilbage.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.