Hvad gør man her? (Underretning?)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.956 visninger
23 svar
85 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. april 2018

Anonym trådstarter

Hej alle,

Jeg har 2 morgener i træk oplevet noget ubehageligt, som jeg ikke kan stoppe med at tænke over og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller om jeg kan gøre noget. 

Ude foran vores bygning har en mor stået og skældt sin datter (7-9år) ud. Meget højlydt og med fingeren oppe i hendes ansigt. Hun er rimelig stor (overvægtig) i det og virker meget truende og råber som sindssyg. Stakkels pige stod helt "sammenkrøllet" foran hende med bukket hoved og turde ikke røre sig. Hver gange moderen lavede en bevægelse, rystede pigen fordi hun troede at moderen ville slå hende. 

Første gang kørte jeg forbi i bilen, og anden gang var her til morgen da jeg puttede mine børn i bilen og skulle køre dem i vuggestue. Noget siger mig at denne mor har tendens til at opføre sig sådan hver dag og det giver mig sindssyg maveonde... Og bare ved tanken om hvordan den stakkels pige står der foran hende 

Jeg lagde mærke til at der var flere som stod og kiggede på og ingen gjorde noget... Jeg gjorde ikke noget... 

Men hvad gør man i en sådan situation, hvor man ikke kender dem? Jeg ved intet om dem... Jeg har så ondt af pigen 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. april 2018

Cvbn

Kender du familien? Jeg synes godtnok, at du bygger dine udtalelser på meget lidt. Du har set moren skælde ud 2 gange - det tror jeg da vist at alle her har prøvet. Pigen er ked af det - det bliver alle børn, hvis de får skæld ud.

Morens vægt kan jeg slet ikke se nogen relevans i at kommentere.

Resten er jo bare dine gætterier; du gætter på, at pigen er bange for at blive slået. Du gætter p, at mor gør det ofte. 

Jeg synes ærligt talt, at du skulle blande dig uden om. Det er aldrig rart, at se et barn få skældud, men det lyder ikke som om, at du ellers aner, hvad der foregår. Prøv da at snakke lidt med moren, næste gang du møder hende, hvis det interesserer dig...

Anmeld Citér

26. april 2018

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle,

Jeg har 2 morgener i træk oplevet noget ubehageligt, som jeg ikke kan stoppe med at tænke over og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller om jeg kan gøre noget. 

Ude foran vores bygning har en mor stået og skældt sin datter (7-9år) ud. Meget højlydt og med fingeren oppe i hendes ansigt. Hun er rimelig stor (overvægtig) i det og virker meget truende og råber som sindssyg. Stakkels pige stod helt "sammenkrøllet" foran hende med bukket hoved og turde ikke røre sig. Hver gange moderen lavede en bevægelse, rystede pigen fordi hun troede at moderen ville slå hende. 

Første gang kørte jeg forbi i bilen, og anden gang var her til morgen da jeg puttede mine børn i bilen og skulle køre dem i vuggestue. Noget siger mig at denne mor har tendens til at opføre sig sådan hver dag og det giver mig sindssyg maveonde... Og bare ved tanken om hvordan den stakkels pige står der foran hende 

Jeg lagde mærke til at der var flere som stod og kiggede på og ingen gjorde noget... Jeg gjorde ikke noget... 

Men hvad gør man i en sådan situation, hvor man ikke kender dem? Jeg ved intet om dem... Jeg har så ondt af pigen 

Hvis det går dig så meget på så synes jeg da su skal sige noget til hende næste gang. 

Underretning får du ikke noget ud af tror jeg da det jo ikke er ulovligt at skælde sit barn ud med en finger. 

Og tænker umiddelbart at du skal have været meget tæt på for at kunne se at hun rystede. Og du ved jo ikke om pigen tror at mor slår hende. Det er en ret voldsom anklage mod nogen du ikke kender der måske “bare” opdrager anderledes end du.

Men igen. Få ro i sindet og si’ noget til moderen næste gang.  

Anmeld Citér

26. april 2018

Abracadabra

Hvis du ikke ved, hvem de er, kan du naturligvis ikke skrive en underretning - ikke en brugbar underretning i hvert fald. Kommunen leder næppe kvarteret igennem efter tykke mødre med 7-9 årige døtre...

Men dét, du kan og skal gøre, er at sige højlydt fra! Sig til moderen og datteren, at du ikke bryder dig om, hvad du ser. 'Hej, vi kender jo ikke hinanden, men det ser ikke så rart ud for dit barn. Jeg ville blive MEGET ked af at nogen talte sådan til mig, og jeg er voksen... Overvej lige din tone. Farvel.'

Anmeld Citér

26. april 2018

migxher

Bland dig næste gang det hun gør er ikke okay

Anmeld Citér

26. april 2018

Carina:-)

Hvorfor nævner du at moren er overvægtig?

Så længe mor ikke sætter sig pp barnet har hendes vægt vel næppe nogen relevans .

Hvis du synes mor er for langt ude må du jo sige det til hende.

Andet kan du vel ikke gøre når du ikke nævner du kender hende .

Anmeld Citér

26. april 2018

Abracadabra

Carina:-) skriver:

Hvorfor nævner du at moren er overvægtig?

Så længe mor ikke sætter sig pp barnet har hendes vægt vel næppe nogen relevans .

Hvis du synes mor er for langt ude må du jo sige det til hende.

Andet kan du vel ikke gøre når du ikke nævner du kender hende .

Ville vi mon studse lige så meget, hvis TS havde skrevet, at moderen havde en tatovering op af halsen eller havde lignet en nigeriansk gadeluder? 

Anmeld Citér

26. april 2018

MegaMegetMor

I forhold til hendes vægt tænker jeg relevansen er at det for et lille barn kan virke meget voldsomt, at der står et meget stort menneske og skælder ud på den måde. Tænker ikke det har at gøre med fordømmelse af vægten. Og jeg er vel at mærke selv overvægtig. 

Anmeld Citér

26. april 2018

Anonym

Du kan da ikke sige at pigen var bange for at blive slået. Med mindre hun har sagt det til dig. Ingen kan læse tanker. 

Ja, vi voksne er børnenes advokater. Specielt os der arbejder med dem. 

Men jeg synes virkelig folk misbruger underretninger på sådan en gang fis. Alle har vel skældt sine børn ud. Opdraget på dem. Måske hæver vi ikke alle stemmen lige meget, men vi har vel alle prøvet at hæve stemmen og fortryde det, fordi man er så frustreret eller udkørt, at man ikke tænkte klart. 

Havde hun derimod slået hende, så fair nok. Men at skælde ud. Du ved ikke hvilken morgen hun havde, hvad hun måske var så magtesløs over, at hæve stemmen var den mulighed hun følte hun havde. Ja det da ikke hensigtsmæssigt, men det kan ske man hæver stemmen i afmagt eller af andre årsager. Det dør børn ikke af. Og de tager heller ikke skade, med mindre det er HELE tiden. 

Fra en fagperson: ikke misbrug underretninger på den måde. Du tager tid fra de vigtige ting. 

Anmeld Citér

27. april 2018

Carina:-)

Abracadabra skriver:

Ville vi mon studse lige så meget, hvis TS havde skrevet, at moderen havde en tatovering op af halsen eller havde lignet en nigeriansk gadeluder? 

Jeg ville 

Har aldrig forstået hvilken relevans folks udseende har for deres opførsel. 

Hvordan ser en nigeriansk gadeluder egentlig ud?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.