Sådan er der mange børn der har det. Også i børnehavealderen.
For min datter virker det at blive afleveret til morgenmaden. Det gør vi, selv når hun reelt kunne komme senere. Ellers forsøger vi at vente til formiddagsmaden, selvom det ikke virker så godt. Det er tydeligt at der er et par faktorer, der gør at det fungerer bedst. 1. Der er ikke så mange børn, så det er ikke så overvældende at komme ind. Hun får derfor også en rolig start. 2. Pædagogerne har god tid og er dermed også mere opmærksomme. 3. Hun ved præcis hvad hun møder ind til. Der er mange -også voksne- der kan have svært ved, at man ikke ved hvad man skal og hvem man møder, når man kommer “på arbejde”. På dennne måde VED hun helt præcist hvad hun skal. Hun skal have jakke og sko af, ind på en stol og spise morgenmad. Og der sidder hun og ser når de andre børn begynder at komme. Hun kan nå at finde det legetøj hun gerne vil lege med og behøver ikke “bekymre sig” om at der måske er andre der allerede leger med det. Vi kan snakke om fra morgenen hvad hun skal.
Når hun kommer i børnehave senere, er det stort set altid det samme. Hun står og putter sig ind til os eller vil op til os. Hun ved ikke hvor hun skal gå hen, hvem hun vil lege med, hvad hun vil lege med, der er børn, der larmer og leger og hun vil ikke have vi går.
Vi forsøger at hente tidligere i stedet for at aflevere senere. Vi respekterer, at hun har brug for den rolige morgen i børnehaven, selvom det også kunne være rart at hygge lidt ekstra de morgener, hvor vi kunne finde tid til det. Vi forsøger så bare at møde tidligere og tage tidligere hjem, hvis det er muligt pga arbejde.
Anmeld
Citér