Mine børn driver mig til vanvid!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.143 visninger
10 svar
13 synes godt om
21. april 2018

Anonym trådstarter

Okay okay, jeg erkender overskriften er lidt "clickbait"-agtig. Det er selvfølgelig vigtigt at sige, at jeg elsker mine børn til verdens ende - det er man jo nødt til at sige, selvom jeg næsten tænker det er underforstået, hvis ikke man vil virke som en ringe mor.

Men mine børn. Arrghhhhhheearrra....!!!!!!!!!! Jeg er klar til at flytte hjemmefra. Det er en pige, K, på 7 og en dreng, M, på 5. De er delebørn og både jeg og far har nye partnere. Men det er på en rigtig god måde det fungerer. Der er et fantastisk samarbejde, også bonusforældrene imellem. Vi kan ses allesammen, børnene trives godt i begge hjem, vi bor meget tæt på hinanden og vi oplever ikke, at det problem jeg vil beskrive her lader til at handle om os forældre. Begge hjem prioriterer både fællesaktiviteter, samt at give børnene ene opmærksomhed med os forældre. Det er min opfattelse, at problemerne mere har noget at gøre med dem indbyrdes, og jeg ved ikke, hvad jeg skal stille op.

De kan sagtens lege godt sammen. Men i perioder, fx for tiden, er de SIMPELTHEN som hund og kat. DE SKÆNDES HELE TIDEN. Og det der fucker mit liv seriøst meget op er, at ALT er en konkurrence. ALT er milimeterdemokrati. I ved. Hvis man lige har hældt 1 cm mere mælk op i den enes kop, så bliver den anden på tværs og bliver sur over det. Hvis man beder dem vaske hænder efter maden, så laver de det til et ræs, hvor de skubber til hinanden for at komme først for så at blive uvenner og råbe og skrige af hinanden.

Hvis den ene lige fik sækkestolen at sidde i, begynder den anden at græde og bliver SÅ vred over, at de ikke fik sækkestolen. Hver dag skændes de om, hvem der skal sidde hos mig, når vi spiser. Det virker ikke en gang til det egentlig handler så meget som mig, men mere om at vinde helt generelt.

Eller i aften hvor min søn havde fået en børnekop og min datter havde fået en lille kaffekop, fordi de andre var til vask. Så var det et problem at min søn ikke også havde fået en kaffekop.

Hvis jeg roser den ene, kommer den anden springende "Er jeg også dejlig?" (selvom jeg gør MEGET ud af at anerkende og giver begge kærlighed og rosende ord. HAR forklaret dem, at de jo begge får masser af søde og dejlige ord på forskellige tidspunkter, og at man ikke altid behøver få det på samme tid).

Hvis den ene er på overnatning hos bedsterne, lyder det fra hinanden "Plejer K/M at få lidt sodavand når jeg er hjemme hos bedstemor og bedstefar?"

Jamen jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Når vi cykler om morgenen, så VIL de begge cykle forrest og begynder at skændes over det.

En ting er at det er PISSE FUCKING IRRITERENDE (undskyld, det har været en lang dag ) at skulle stå med råbende, skrigende og/eller grædende børn så mange gange daglig (vi veksler mellem at bryde ind og søge at lade dem løse nogle af deres konflikter selv), men en anden ting er, at det bare slet ikke er nogle værdier nogen af os voksne kan genkende. Vi er alle empatiske, næstekærlige, gavmilde, IKKE materialister. Og derfor gør det også ondt at opleve den adfærd hos børnene.

Jeg tænker da en god procentdel af det er hel normal søskendeadfærd, men jeg synes bare det her er helt på et overdrev til et punkt, hvor man faktisk gruer for weekenderne eller ind i mellem godt kan se en liiiille smule frem til de skal på samvær, fordi det er så hårdt. Det lyder måske ondt, forstå mig nu ret - jeg ELSKER dem! Men tror enhver ville blive lidt blød i bolden over en hel weekend med konstante skænderier.

Når man har dem hver for sig er de nogle helt andre. Søde, velopdragne, hjælpsomme, omsorgsfulde. Det er som om der er noget i deres indbyrdes dynamik som bare går helt helt galt.

Hjælp, hvad skal jeg/vi gøre? Jeg er træt! Og træt af at måtte være konfligtmægler i døgndrift

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2018

Mamacita til 2 piger

Anonym skriver:

Okay okay, jeg erkender overskriften er lidt "clickbait"-agtig. Det er selvfølgelig vigtigt at sige, at jeg elsker mine børn til verdens ende - det er man jo nødt til at sige, selvom jeg næsten tænker det er underforstået, hvis ikke man vil virke som en ringe mor.

Men mine børn. Arrghhhhhheearrra....!!!!!!!!!! Jeg er klar til at flytte hjemmefra. Det er en pige, K, på 7 og en dreng, M, på 5. De er delebørn og både jeg og far har nye partnere. Men det er på en rigtig god måde det fungerer. Der er et fantastisk samarbejde, også bonusforældrene imellem. Vi kan ses allesammen, børnene trives godt i begge hjem, vi bor meget tæt på hinanden og vi oplever ikke, at det problem jeg vil beskrive her lader til at handle om os forældre. Begge hjem prioriterer både fællesaktiviteter, samt at give børnene ene opmærksomhed med os forældre. Det er min opfattelse, at problemerne mere har noget at gøre med dem indbyrdes, og jeg ved ikke, hvad jeg skal stille op.

De kan sagtens lege godt sammen. Men i perioder, fx for tiden, er de SIMPELTHEN som hund og kat. DE SKÆNDES HELE TIDEN. Og det der fucker mit liv seriøst meget op er, at ALT er en konkurrence. ALT er milimeterdemokrati. I ved. Hvis man lige har hældt 1 cm mere mælk op i den enes kop, så bliver den anden på tværs og bliver sur over det. Hvis man beder dem vaske hænder efter maden, så laver de det til et ræs, hvor de skubber til hinanden for at komme først for så at blive uvenner og råbe og skrige af hinanden.

Hvis den ene lige fik sækkestolen at sidde i, begynder den anden at græde og bliver SÅ vred over, at de ikke fik sækkestolen. Hver dag skændes de om, hvem der skal sidde hos mig, når vi spiser. Det virker ikke en gang til det egentlig handler så meget som mig, men mere om at vinde helt generelt.

Eller i aften hvor min søn havde fået en børnekop og min datter havde fået en lille kaffekop, fordi de andre var til vask. Så var det et problem at min søn ikke også havde fået en kaffekop.

Hvis jeg roser den ene, kommer den anden springende "Er jeg også dejlig?" (selvom jeg gør MEGET ud af at anerkende og giver begge kærlighed og rosende ord. HAR forklaret dem, at de jo begge får masser af søde og dejlige ord på forskellige tidspunkter, og at man ikke altid behøver få det på samme tid).

Hvis den ene er på overnatning hos bedsterne, lyder det fra hinanden "Plejer K/M at få lidt sodavand når jeg er hjemme hos bedstemor og bedstefar?"

Jamen jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Når vi cykler om morgenen, så VIL de begge cykle forrest og begynder at skændes over det.

En ting er at det er PISSE FUCKING IRRITERENDE (undskyld, det har været en lang dag ) at skulle stå med råbende, skrigende og/eller grædende børn så mange gange daglig (vi veksler mellem at bryde ind og søge at lade dem løse nogle af deres konflikter selv), men en anden ting er, at det bare slet ikke er nogle værdier nogen af os voksne kan genkende. Vi er alle empatiske, næstekærlige, gavmilde, IKKE materialister. Og derfor gør det også ondt at opleve den adfærd hos børnene.

Jeg tænker da en god procentdel af det er hel normal søskendeadfærd, men jeg synes bare det her er helt på et overdrev til et punkt, hvor man faktisk gruer for weekenderne eller ind i mellem godt kan se en liiiille smule frem til de skal på samvær, fordi det er så hårdt. Det lyder måske ondt, forstå mig nu ret - jeg ELSKER dem! Men tror enhver ville blive lidt blød i bolden over en hel weekend med konstante skænderier.

Når man har dem hver for sig er de nogle helt andre. Søde, velopdragne, hjælpsomme, omsorgsfulde. Det er som om der er noget i deres indbyrdes dynamik som bare går helt helt galt.

Hjælp, hvad skal jeg/vi gøre? Jeg er træt! Og træt af at måtte være konfligtmægler i døgndrift

Jeg tror det er helt normalt! Mine er 3 og 7 år. Nogle gange har jeg også lyst til at flytte hjemmefra. Den lille er så røv irriterende og den store skal hele tiden gå på kompromis, fordi den lille har rundsave på albuerne og den store er så følsom. 

Det kan også være alt fra at de begge vil sidde ved siden af mig til alt! Jeg synes også jeg deler sol og vind lige til hverdag. 

Det kan være noget af en udfordring. Men jeg tænker (og håber gevaldigt!!) at det er en fase - som snart går over! 

Anmeld Citér

21. april 2018

Anonym trådstarter

sessen1984 skriver:

Jeg tror det er helt normalt! Mine er 3 og 7 år. Nogle gange har jeg også lyst til at flytte hjemmefra. Den lille er så røv irriterende og den store skal hele tiden gå på kompromis, fordi den lille har rundsave på albuerne og den store er så følsom. 

Det kan også være alt fra at de begge vil sidde ved siden af mig til alt! Jeg synes også jeg deler sol og vind lige til hverdag. 

Det kan være noget af en udfordring. Men jeg tænker (og håber gevaldigt!!) at det er en fase - som snart går over! 

Det håber jeg dælme! for fuck det er hårdt! Jeg har selv en lillebror, men husker det ikke som så voldsomt - kan dog have fortrængt det! Haha! Her kommer deres personligheder også i clinch. Storesøster er meget følsom og ærlig talt lige lovlig nærtagende. Lillebror er en super provokerende drillepind...

................... Jeg glæder mig til mandag........................

Anmeld Citér

21. april 2018

Mamacita til 2 piger

Anonym skriver:

Det håber jeg dælme! for fuck det er hårdt! Jeg har selv en lillebror, men husker det ikke som så voldsomt - kan dog have fortrængt det! Haha! Her kommer deres personligheder også i clinch. Storesøster er meget følsom og ærlig talt lige lovlig nærtagende. Lillebror er en super provokerende drillepind...

................... Jeg glæder mig til mandag........................

Tror vi alle engang i mellem har lyst til at forære dem til den først der kommer forbi ude på vejen.. jeg er sikker på det går over. Indtil da, er det virkelig dejligt at komme på arbejde mandag morgen.. 

Anmeld Citér

22. april 2018

Soonmom

Nu har det intet med dit spørgsmål at gøre, men blev lige lidt nyskerrig

Du skriver den ene fik en børnekop og den anden en kaffekop fordi der ikke var flere rene, hvor drikker de ikke bare af alm glas? - det er jo ikke små børn mere?

Du hælder mælk op til dem? 

Du skiver de skændes om hvem der skal sidde hos dig ? - du har vel ikke så store børn på skødet når I spiser?

Altså hvis de bliver behandlet som værende meget yngre end de er, bliver deres opførsel også derefter er mit bud. 

Anmeld Citér

22. april 2018

Skouboe

Det der kunne lige så godt have været hjemme hos os og er ingen bonusforældre eller lign. blandet ind i det. Mine piger er 7½ og 9 og ofte går ALT op i millimeterdemokrati.

Jeg er meget klar i spyttet om, at den opførsel gider jeg ikke, og jeg bruger en del tid på at forklare mine unger, at I vores hus får man hvad man har brug for, og ikke det samme. Det har jeg så understreget med forskellige eksempler, der understregede hvor fjollet det er altid at ville have det samme (fx da storesøsters skoletaske var gået i stykker og lillesøster manglede rulleskøjter, og jeg bad dem om at vælge, om de ville have rulleskøjter eller skoletaske begge to).

Mht. hvem, der sidder ved siden af hvem (da det var et issue), indførte jeg på et tidspunkt at de skiftes - lav evt. et skema, hvis de har svært ved at forstå det. 

Vi har også læst  https://www.saxo.com/dk/opfoer-dig-ordentligt-og-vaer-en-god-ven_sabine-lemire_epub_9788711441961? sammen flere gange, og talt om hvordan man er en god søster.

Jeg slår hårdt ned på brok og krav om millimeterdemokrati, jeg gider simpelthen ikke at høre på det  - det er en lang og meget sej proces, og mine piger er ved at kaste op over "mor-barn-snak" indimellem, men de slipper ikke. Når de bliver ved med at opføre sig åndssvagt, er en af konsekvenserne at de kommer til at tale uddybende mig med om deres opførsel. Jeg skælder ikke ud, men de kommer til at tale situationen igennem, de bliver hørt begge 2, en ad gangen, og jeg spørger ind til (og gerne med eksempler) hvor de ikke har været rimelige...

Og familiemantraet er pt. at man får hvad man har brug for, ikke hvad den anden får - det kan de begge to nu huske i søvne.

Og de dage hvor de virkeligt er som hund og kat, og jeg får nok af deres opførsel, får de lov til at sidde i gangen i hvert deres hjørne og kigge ind i væggen i 9 minutter - og her er jeg ligeglad med hvem der gjorde hvad, og hvem der havde fortjent hvad - de vil gerne have det samme, så det er kollektiv afstraffelse. Og derefter er der "mor-barn-snak" om hvorfor de endte der...Det er dog efterhånden sjældent at vi når dertil længere.

Anmeld Citér

22. april 2018

L-mor

Anonym skriver:

Det lyder virkelig hårdt! 

Hvis jeg var i den situation, ville jeg nok involvere en familieterapeut som sparringspartner. Ja, det koster lidt, men tænk hvis I alle bliver gladere og trives bedre. Det er mere værd end den næste sommerferie.

Dernæst tænker jeg, at det lyder som om, at I til dels prøver at tale ‘voksent’ og rationelt om nogle følelser. Svære følelser bliver kun lettere at leve med, hvis de bliver anerkendt. At møde dem med forklaringer og rationel tænkning, føles let som en underkendelse af følelsen. Når storesøster har fået at vide, hun er dejlig og lillebror kommer rendende og spørger om han også er det, er det en følelse af usikkerhed, der driver ham. Hvis man skal møde følelsen, skal man måske bare smile og svare ‘har du også lige brug for et knus? Så kom her’. Hvis storesøster brokker sig og pointerer, at det jo var hende der havde hjulpet med at pakke varer ud, kan følelsen mødes med ‘trænger du også til et knus mere? Dejligt, jeg elsker at kramme med jer. Kom her.’ Når lillebror får en cm mere mælk i koppen, og storesøster klager, skal man måske bare med let stemme sige ‘føler du dig snydt? Så får du lige lidt mere.’

Endelig er der udfordringen med at tildele børnene roller (den overfølsomme, drillepinden, osv.) Det vil en terapeut straks sætte fingeren på og sætte jer voksne til at arbejde med.

Måske kan denne artikel give input til videre tanker:  https://jyllands-posten.dk/indland/ECE3448332/Forældre-skyld-i-søskendejalousi/ Jeg ved godt, at overskriften sikkert er megaprovokerende  i din situation, men der er nogle gode overvejelser i artiklen.

Anmeld Citér

22. april 2018

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Nu har det intet med dit spørgsmål at gøre, men blev lige lidt nyskerrig

Du skriver den ene fik en børnekop og den anden en kaffekop fordi der ikke var flere rene, hvor drikker de ikke bare af alm glas? - det er jo ikke små børn mere?

Du hælder mælk op til dem? 

Du skiver de skændes om hvem der skal sidde hos dig ? - du har vel ikke så store børn på skødet når I spiser?

Altså hvis de bliver behandlet som værende meget yngre end de er, bliver deres opførsel også derefter er mit bud. 

Ej nej nej, enten har du helt misforstået, eller også har jeg formuleret mig helt vildt skidt. Sidde hos mig =sidde ved siden af mig. Der kan sidde to på hver side af bordet. Angående børnekop og kaffekop var vores almindelige glas i opvaskeren, derfor. Vi har børnekopper fordi der er yngre børn i familien. Som regel hælder de selv op, ind i mellem gør jeg. Lige så vel som jeg også lige er sød at fylde i min kærestes kop, hvis jeg sidder med mælken  i hånden og er ved at øse op. Så bare rolig, mine børn er ganske selvhjulpen.

Jeg må tydeligvis har formuleret mig ret dårligt, håber det her gav lidt afklaring 

Anmeld Citér

22. april 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

3 og 6 her.. den store er såååå meget bestemmer og politibetjent og ja, millimeterdemokratisk.. og så kan han bare ikke lade være at drille. Og slet heller ikke tåle når den lille endelig giver igen.. såååå drænende.. den store kører stadig "jeg vil ha hvad du har" trip og igen, bliver skidesur hvis den lille så tager noget af hans, selvom han ikk bruger det.

Jeg bliver vanvittig! 

De skændes og diskuterer over de latterligste ting, som hvad den anden tænkte på lige før, eller hvem der må kigge ud af hvilket vindue i bilen..om koen på marken var sort eller brun. Der er den lille præcis lige så god til at starte! argh altså! 

Men jeg husker det! Især det der med at den anden bare ikke kan lade en være. Min egen bror var SÅ drillesyg og jeg var så frustreret som barn. Og helt ærligt så kommer den frustration op i mig igen når storebror her, gør det samme ved sin søster. Bliver ved og ved selvom hun intet har gjort og han fatter bare ikke når hverken hun eller jeg siger stop! Og så ender vi der hvor jeg må slæbe ham væk fra hende og han hyler.. men for helvede., så hør dog efter! Hvor svært er det?! 

Sorry., ja jeg forstår dig 

Anmeld Citér

22. april 2018

CKJ

Profilbillede for CKJ

Uden noget langt indlæg: jeg er bare så meget forstående på dit hold! Fuck hvor jeg bare bliver sindsyg!!! Hvor svært kan ddt være, at være god ved hinanden og bruge hinanden som en ressource istedet for en konkurrent. Shit min mand og jeg hiver håret af os selv! Alderen her er 8 og 4 (meget snart 5!) og så har vi lille søde uskyldige baby lillebror på 5 mdr. Får lyst til, at flytte med ham nogen gange i bare raseri. Øv øv øv hvor er det irriterende  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.