Barn på 2 år reagerer kraftigt på nye ting

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.589 visninger
18 svar
0 synes godt om
20. april 2018

Babytiime

Profilbillede for Babytiime

Hej. Jeg skriver fordi jeg har nogle bekymringer. Jeg har en søn på 2 år, som jeg oplever har nogle udfordringer. Det er mit første barn, så jeg har svært ved at vurdere om det jeg oplever er normalt for hans alderstrin, eller om det er afvigende i forhold til hans alder. Han går i dagpleje ved sin mormor og vi deler lidt de samme bekymringer. Føler ikke helt jeg kan få de samme professionelle objektive vurderinger omkring ham fra hende, da hun selvfølgelig er præget af at være hans mormor. Min søn er to - sproget og her i April lige fyldt 2 år. Han går i dagpleje med 4 andre børn. I forhold til mad er han blevet meget selektiv, specielt til aftensmaden, hvor han mere eller mindre kun spiser kartofler, ærter, majs. Han vil ikke spise hverken pasta eller ris og bestemt ikke kød. Han spiser til gengæld godt til frokost, rugbrød med leverpostej/ fiskepålæg og lægen mener ikke hans kost er alarmerende da han får en god frokost med protein og tilgengæld sunde kulhydrater til aftensmad. Hun foreslog vi hverdag koger kartofler til ham, serverer de grønsager han vil spise og samtidig tilbyder ham noget kød af det vi laver ved siden af. Jeg er selv vegetar gennem mange år, men jeg er opmærksom på ikke, at tale negativt om kød i nærheden af ham. Jeg tror ofte det er konsistensen af kød der generer ham. Han er heller ikke glad for selv at spise, men han kan godt. Jeg har tænkt om det med at spise selv kan skyldes at han:” har fået lov” til at undgå det. For at sikre han spiste sig mæt som mindre gav jeg ham maden herhjemme hvis han selv nægtede at spise, og mormor i dagplejen gør det samme, da han ellers sover til middag sulten og så får en meget kort lur og vågner træt og sulten op. Maden er én bekymring ud af flere. Heromkring 2 års alderen er han blevet meget bevidst omkring sin påklædning. Almindelig tæj som bukser, trøjer, strømper siger han ikke noge til at få nyt på af, men fx ny jakke og sko er et mareridt at få ham til at bruge. Han bliver så utrolig ked af det og græder efter sin gamle jakke. Fx nu hvor han skulle gå fra vinterjakke til termojakken og fra vinterstøvler til tennissko mundede det ud i gråd og de dage hvor der var koldt blev han bare SÅ lykkelig over at få lov at få sin vinterjakke på. Min mor har aldrig hørt de andre forældre fortælle at deres børn bliver så ulykkelige over at få nyt overtøj og det er derfor én af mine bekymringer. Der har været nogle dage hvor der har været varmt hvor vi ville give ham en solhat på som de andre dagpleje børn, men det nægtede han, han tog den grædende af, selvom vi forklarede ham at det er fordi solen er varm, og viste ham at de andre børn også har solhat på. Igen har min mor som dagplejemor gennem 13 år aldrig et barn reagere sådan og som førstegangsmor bekymrer det mig. Jeg kan ikke regne ud om vi ikke får sat tydelige nok grænser og om han mon fx derfor får de reaktioner og om hans opførsel ville være helt anderledes hvis han gik i dagpleje ved en fremmed, eller om han måske har en meget følsom personlighed. Han er jo tosproget og kan derfor kun få ord, så det er svært at kommunikere, og min mor mener frustrationen i de her situationer kan opstå blandt andet pga manglende sprog. Forleden skulle han til 2 års undersøgelse. Han skreg fra vi kom til vi gik ud. Han ville absolut ikke have jakken af og det oplever vi også generelt med ham- hvis han fx har en jakke på og der bliver varmt i løbet af dagen og vi siger den skal af fordi der er belbet varmt, så reagerer han med at blive meget ked af der og kan græde flere minutter. Lægen sagde at det er meget normalt for hans alder ikke at ville undersøges af lægen og at jakken er en tryghed.Han er generelt en kærlig og mild dreng. Tror mest af alt jeg har brug for at høre om andre har oplevet lignende? Og hvad I tænker jeg fremadrettet kan gøre.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2018

Flomse

Prøv at læs om sansemotoriske udfordringer  tænker du kan genkende meget af det

Anmeld Citér

21. april 2018

Babilooo

Sansemotorisk integration / sansemotorisk udfordring - prøv at læse om det.

min søn var på samme måde. Han har imidlertid vist sig at have det som en del af at have aspergers. 

Hvordan er han mht. leg med andre, øjenkontakt osv. Reagerer han på sit navn de fleste gange, leger han tit det samme og sætter legetøj på række, trækker han sig fra andre og sidder selv og leger .....

Anmeld Citér

21. april 2018

Problembarnet

Profilbillede for Problembarnet
Min store skattepige skal være storesøster
Babytiime skriver:

Hej. Jeg skriver fordi jeg har nogle bekymringer. Jeg har en søn på 2 år, som jeg oplever har nogle udfordringer. Det er mit første barn, så jeg har svært ved at vurdere om det jeg oplever er normalt for hans alderstrin, eller om det er afvigende i forhold til hans alder. Han går i dagpleje ved sin mormor og vi deler lidt de samme bekymringer. Føler ikke helt jeg kan få de samme professionelle objektive vurderinger omkring ham fra hende, da hun selvfølgelig er præget af at være hans mormor. Min søn er to - sproget og her i April lige fyldt 2 år. Han går i dagpleje med 4 andre børn. I forhold til mad er han blevet meget selektiv, specielt til aftensmaden, hvor han mere eller mindre kun spiser kartofler, ærter, majs. Han vil ikke spise hverken pasta eller ris og bestemt ikke kød. Han spiser til gengæld godt til frokost, rugbrød med leverpostej/ fiskepålæg og lægen mener ikke hans kost er alarmerende da han får en god frokost med protein og tilgengæld sunde kulhydrater til aftensmad. Hun foreslog vi hverdag koger kartofler til ham, serverer de grønsager han vil spise og samtidig tilbyder ham noget kød af det vi laver ved siden af. Jeg er selv vegetar gennem mange år, men jeg er opmærksom på ikke, at tale negativt om kød i nærheden af ham. Jeg tror ofte det er konsistensen af kød der generer ham. Han er heller ikke glad for selv at spise, men han kan godt. Jeg har tænkt om det med at spise selv kan skyldes at han:” har fået lov” til at undgå det. For at sikre han spiste sig mæt som mindre gav jeg ham maden herhjemme hvis han selv nægtede at spise, og mormor i dagplejen gør det samme, da han ellers sover til middag sulten og så får en meget kort lur og vågner træt og sulten op. Maden er én bekymring ud af flere. Heromkring 2 års alderen er han blevet meget bevidst omkring sin påklædning. Almindelig tæj som bukser, trøjer, strømper siger han ikke noge til at få nyt på af, men fx ny jakke og sko er et mareridt at få ham til at bruge. Han bliver så utrolig ked af det og græder efter sin gamle jakke. Fx nu hvor han skulle gå fra vinterjakke til termojakken og fra vinterstøvler til tennissko mundede det ud i gråd og de dage hvor der var koldt blev han bare SÅ lykkelig over at få lov at få sin vinterjakke på. Min mor har aldrig hørt de andre forældre fortælle at deres børn bliver så ulykkelige over at få nyt overtøj og det er derfor én af mine bekymringer. Der har været nogle dage hvor der har været varmt hvor vi ville give ham en solhat på som de andre dagpleje børn, men det nægtede han, han tog den grædende af, selvom vi forklarede ham at det er fordi solen er varm, og viste ham at de andre børn også har solhat på. Igen har min mor som dagplejemor gennem 13 år aldrig et barn reagere sådan og som førstegangsmor bekymrer det mig. Jeg kan ikke regne ud om vi ikke får sat tydelige nok grænser og om han mon fx derfor får de reaktioner og om hans opførsel ville være helt anderledes hvis han gik i dagpleje ved en fremmed, eller om han måske har en meget følsom personlighed. Han er jo tosproget og kan derfor kun få ord, så det er svært at kommunikere, og min mor mener frustrationen i de her situationer kan opstå blandt andet pga manglende sprog. Forleden skulle han til 2 års undersøgelse. Han skreg fra vi kom til vi gik ud. Han ville absolut ikke have jakken af og det oplever vi også generelt med ham- hvis han fx har en jakke på og der bliver varmt i løbet af dagen og vi siger den skal af fordi der er belbet varmt, så reagerer han med at blive meget ked af der og kan græde flere minutter. Lægen sagde at det er meget normalt for hans alder ikke at ville undersøges af lægen og at jakken er en tryghed.Han er generelt en kærlig og mild dreng. Tror mest af alt jeg har brug for at høre om andre har oplevet lignende? Og hvad I tænker jeg fremadrettet kan gøre.

Nogle af tingene lyder meget som min søn der blev 2 her i februar.

Et par nye kondisko var et helved for ham, han nægtede at have dem på, foretræk sine gamle og for små vinterstøvler og ligesom din dreng så var en lettere jakke også et stort problem.

Da der var sne - han ville ikke gå i det fordi det var nyt.
Nu er det sommer og nu skal de på legeplads, det er han heller ikke tryg ved.  

I forhold til mad der har jeg en datter på 3 der også veksler meget, en periode nægter hun at spise kød og kan snildt klare sig på kartofler (uden sovs).. og nu er hun i en periode hvor det kun er kød.

Min søn er en lille trygheds-narkoman hvor der ikke skal ske for meget nyt omkring ham. 

Jeg har desværre ikke rigtig nogle råd til dig.. kunne bare læse min egen søn i dit indlæg. 

Nå ja og så er han nummer 5 i en søskendeflok. 

Anmeld Citér

21. april 2018

Babytiime

Flomse skriver:

Prøv at læs om sansemotoriske udfordringer  tænker du kan genkende meget af det

Det vil jeg lige prøve at læse lidt mere om�� Mange tak for dit input.

Anmeld Citér

21. april 2018

Babytiime

Smølfine123 skriver:

Sansemotorisk integration / sansemotorisk udfordring - prøv at læse om det.

min søn var på samme måde. Han har imidlertid vist sig at have det som en del af at have aspergers. 

Hvordan er han mht. leg med andre, øjenkontakt osv. Reagerer han på sit navn de fleste gange, leger han tit det samme og sætter legetøj på række, trækker han sig fra andre og sidder selv og leger .....

Han har siden han var helt lille været rigtig god til øjenkontakt. Han reagerer altid på sit navn, medmindre han er optaget af fx en film. Film hjælper ham virkelig med at slappe af efter en lang dag i dagplejen. Som udgangspunkt leger han gerne ved siden af de andre, men han kan også finde på at sætte sig alene, og fordybe sig i at bygge LEGO. Lægen sagde at i hans alder kan de fleste bygge med 5 klodser, men han laver ofte tårne med omkring 20-30 klodser, hvilket også hjælper ham med at geare ned efter aktivitet. Min mor har faktisk også nævnt det eventuelt kan være led i autisme af den ene eller den anden art. Grunden til jeg ikke har regareret på det endnu er jeg tænker at det reelt er muligt at han er sprogligt bagud da han er tosproget. Hvis ikke han var tosproget og vi oplevede de beskrevne ting og hans manglende sprog, så tror jeg at jeg med det samme ville kontakte lægen.

Anmeld Citér

21. april 2018

Babytiime

Problembarnet skriver:

Nogle af tingene lyder meget som min søn der blev 2 her i februar.

Et par nye kondisko var et helved for ham, han nægtede at have dem på, foretræk sine gamle og for små vinterstøvler og ligesom din dreng så var en lettere jakke også et stort problem.

Da der var sne - han ville ikke gå i det fordi det var nyt.
Nu er det sommer og nu skal de på legeplads, det er han heller ikke tryg ved.  

I forhold til mad der har jeg en datter på 3 der også veksler meget, en periode nægter hun at spise kød og kan snildt klare sig på kartofler (uden sovs).. og nu er hun i en periode hvor det kun er kød.

Min søn er en lille trygheds-narkoman hvor der ikke skal ske for meget nyt omkring ham. 

Jeg har desværre ikke rigtig nogle råd til dig.. kunne bare læse min egen søn i dit indlæg. 

Nå ja og så er han nummer 5 i en søskendeflok. 

Mange tak for at dele dine oplevelser Udfra det du skriver kan jeg godt se det er meget lignende det vi oplevet med min søn. Har jeres barns institution reageret på det? Det er nemlig en af mine bekymringer, om der reelt burde gøres mere ved det, eller om det bare er sådan nogle børn er. Netop fordi han går i dagpleje ved sin mormor. Hvis han fx gik i vuggestue ville pædagogerne måske “ slå alarm”, hvis de fandt det afvigende, netop fordi de er komplet objektive i forhold til barnet. Det er så frusterende når ting som andre børn slet ikke reagerer på kan volde ens barn så mange udfordringer. Vi skal fx til grækenland til sommer hvor der vil være meget varmt, og hvor en solhat er nødvendig, og allerde nu gruer jeg for hvordan jeg får ham til at beholde den på. Netop som di beskriver - oplever jeg ikke at han gør det af trods, men fordi det virkelig generer ham at få fx nye sko eller en ny jakke.

Anmeld Citér

21. april 2018

Babilooo

Oftest er sansemotorisk integrations udfordringer koblet med noget mere - Fx autisme

Det var det der gjorde at jeg fik ham udredt

har han særinteresser..? Klodser , biler, rør ledninger ect

Anmeld Citér

21. april 2018

Babilooo

Min søn havde også ok øjenkontakt

han var  forsinket med sprog... specielt det med at udtrykke sig

han blev ked af det ved nej og kunne bryde sammen

han havde svært ved fælles beskeder: nu skal vi alle tage flyverdrager på osv

Anmeld Citér

21. april 2018

Babytiime

Smølfine123 skriver:

Min søn havde også ok øjenkontakt

han var  forsinket med sprog... specielt det med at udtrykke sig

han blev ked af det ved nej og kunne bryde sammen

han havde svært ved fælles beskeder: nu skal vi alle tage flyverdrager på osv

Netop det med forsinket sprog har jeg også læst kan være en indikator. Nu har lægen fornyligt kigget på ham til 2 års undersøgelse uden at have nævnt at det var afvigende, men jeg tænker helt klart, at jeg vil se om sproget forbedres, og om han så bliver nemmere at forklare ting, fx at man skal have en tynd jakke på når solen skinner osv. Men jeg er helt klart blevet opmærksom på at det muligvis kan være noget vi skal have udredt. Ja han elsker at lege med klodser, men kan også sagtens forlade sin legoleg for at gå hen og lege med babyer, som de 3 andre piger i dagplejen gør. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.