Barn på 2 år reagerer kraftigt på nye ting

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. april 2018

Babytiime

Profilbillede for Babytiime
Smølfine123 skriver:

Min søn havde også ok øjenkontakt

han var  forsinket med sprog... specielt det med at udtrykke sig

han blev ked af det ved nej og kunne bryde sammen

han havde svært ved fælles beskeder: nu skal vi alle tage flyverdrager på osv

Min søn reagerer med det samme med glæde når enten jeg eller dagplejemor siger:” Kom vi skal have jakke på og ude og lege”. Han løber så hen til sit overtøj. Hvis der fx kun er den nye termojakke, og vinterjakken er gemt væk, så kan man give ham jakken på uden de store problemer, men hvis han får øje på den gamle jakke, så bryder han sammen, og græder efter dne gamle jakke.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2018

Babilooo

Babytiime skriver:

Han har siden han var helt lille været rigtig god til øjenkontakt. Han reagerer altid på sit navn, medmindre han er optaget af fx en film. Film hjælper ham virkelig med at slappe af efter en lang dag i dagplejen. Som udgangspunkt leger han gerne ved siden af de andre, men han kan også finde på at sætte sig alene, og fordybe sig i at bygge LEGO. Lægen sagde at i hans alder kan de fleste bygge med 5 klodser, men han laver ofte tårne med omkring 20-30 klodser, hvilket også hjælper ham med at geare ned efter aktivitet. Min mor har faktisk også nævnt det eventuelt kan være led i autisme af den ene eller den anden art. Grunden til jeg ikke har regareret på det endnu er jeg tænker at det reelt er muligt at han er sprogligt bagud da han er tosproget. Hvis ikke han var tosproget og vi oplevede de beskrevne ting og hans manglende sprog, så tror jeg at jeg med det samme ville kontakte lægen.

Hvis din mor selv har talt om at det kan være autisme, koblet med nogle af de andre ting du nævner kan der jo sagtens være noget. Jeg ved ikke hvor meget du skal ligge i at han er to-sproget. 

Er han optaget af legoklodser... i en grad så det er en særinteresse - noget han langt oftere end andet beskæftiger sig med..?

Anmeld Citér

21. april 2018

Babytiime

Smølfine123 skriver:

Hvis din mor selv har talt om at det kan være autisme, koblet med nogle af de andre ting du nævner kan der jo sagtens være noget. Jeg ved ikke hvor meget du skal ligge i at han er to-sproget. 

Er han optaget af legoklodser... i en grad så det er en særinteresse - noget han langt oftere end andet beskæftiger sig med..?

Jeg havde ikke selv lagt særlig meget i at han er tosproget, men lægen sagde det forsinker sprogudviklingen betydeligt. Nej jeg vil ikke sige det er sådan at han leger mere med LEGO end andre ting. 

Anmeld Citér

22. april 2018

Problembarnet

Profilbillede for Problembarnet
Min store skattepige skal være storesøster
Babytiime skriver:

Mange tak for at dele dine oplevelser Udfra det du skriver kan jeg godt se det er meget lignende det vi oplevet med min søn. Har jeres barns institution reageret på det? Det er nemlig en af mine bekymringer, om der reelt burde gøres mere ved det, eller om det bare er sådan nogle børn er. Netop fordi han går i dagpleje ved sin mormor. Hvis han fx gik i vuggestue ville pædagogerne måske “ slå alarm”, hvis de fandt det afvigende, netop fordi de er komplet objektive i forhold til barnet. Det er så frusterende når ting som andre børn slet ikke reagerer på kan volde ens barn så mange udfordringer. Vi skal fx til grækenland til sommer hvor der vil være meget varmt, og hvor en solhat er nødvendig, og allerde nu gruer jeg for hvordan jeg får ham til at beholde den på. Netop som di beskriver - oplever jeg ikke at han gør det af trods, men fordi det virkelig generer ham at få fx nye sko eller en ny jakke.

Nej, vuggestuen har ikke reageret på det. 
Han var også bagud sprogmæssigt - men det ligger der nogle andre ting til grunde for.  

Anmeld Citér

22. april 2018

Soonmom

Altså umiddelbart lyder han som en meget normalt 2 årig synes jeg, måske lidt til den hysteriske side.

Min dreng vil dælme heller ikke til lægen. 

Jeg vil også mene det er meget normalt at reagere på nye sko, da de jo lige skal forstå at det er deres og hvis han er to sproget, kan det jo også være at det er svære for ham at forstå. Så jeg synes det er underligt at dagplejerne aldrig har hørt noget lignende 

Anmeld Citér

22. april 2018

Babytiime

Soonmom skriver:

Altså umiddelbart lyder han som en meget normalt 2 årig synes jeg, måske lidt til den hysteriske side.

Min dreng vil dælme heller ikke til lægen. 

Jeg vil også mene det er meget normalt at reagere på nye sko, da de jo lige skal forstå at det er deres og hvis han er to sproget, kan det jo også være at det er svære for ham at forstå. Så jeg synes det er underligt at dagplejerne aldrig har hørt noget lignende 

Hun er vant til at de andre børn accepterer nyt tøj/ sko og fx hvis der er en dag er varmt og hun tager en solhat frem, så tager de den på uden problemer. Jeg har tænkt om han måske reagerer på den måde fordi han jo er i dagpleje ved sin mormor, hvor han også er meget i fritiden, så han egentlig er på “ hjemmebane” hvor de andre børn er mere på udebane. Han føler sig måske tilstrækkelig hjemme til at give slip på alle sine følelser og udtrykke dem, hvorimod er andre børn jo kun er der i professionel sammenhæng. De “ retter” ind. Jeg er derfor spændt på når han starter i børnehave om et års tid om han reagerer på samme måde. 

Anmeld Citér

22. april 2018

Soonmom

Babytiime skriver:

Hun er vant til at de andre børn accepterer nyt tøj/ sko og fx hvis der er en dag er varmt og hun tager en solhat frem, så tager de den på uden problemer. Jeg har tænkt om han måske reagerer på den måde fordi han jo er i dagpleje ved sin mormor, hvor han også er meget i fritiden, så han egentlig er på “ hjemmebane” hvor de andre børn er mere på udebane. Han føler sig måske tilstrækkelig hjemme til at give slip på alle sine følelser og udtrykke dem, hvorimod er andre børn jo kun er der i professionel sammenhæng. De “ retter” ind. Jeg er derfor spændt på når han starter i børnehave om et års tid om han reagerer på samme måde. 

Det tror jeg helt sikkert har betydning også en af de grunde til at jeg aldrig ville passe egne børn og andres  samtidig eller have familie som skulle agerer som en professionel 

Anmeld Citér

24. april 2018

Mamalu

Det lyder lidt som min søn for et år siden da han også var 2 år gammel. Der er bare sket så meget på et år med hans udvikling (på den gode måde). Både vi og hans læge frygtede autisme men det er bare som om han vokser fra alle symptomer. Dog er han stadig bagud sprogligt (også tosproget), og skal gå til talepædagog. Derudover tager det tid at få lavet en udredning, derfor har vi ikke en 'diagnose' endnu. Ville bare skrive kort fordi jeg ved hvordan det er at gå rundt med alle de tanker og spørgsmål i hovedet!

Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at sende en privat besked 

Anmeld Citér

29. april 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg synes altså han lyder meget normal. 

Min er også 2 år og kan i perioder være seletiv når det kommer til mad. Her er vi rimelig hardcore og vi laver ikke specialmad til ham eller koger kartofler hver dag. Han får det vi andre spiser, og der serveres ikke andet (der er jo altid noget jeg VED han kan spise).. Konflikten er rimelig hurtigt ovre når han ved det ikke er til diskussion. 

Det med lægen kunne min søn også sagtens gøre. Min søn er ikke god til fremmede han ikke kender. 

Det med tøjet har vi ikke problemer med. Generelt er vores søn super typisk hysterisk 2 årig pt. Men i vuggestuen er der ingen probelmer og han opfører sig eksemplarisk. Men ligeså snart mor/far kommer og henter skaber han sig. De prøver grænser i den her alder og det er oftest mor/far og i hjemmet det foregår - for der er man tryg. 

Og her har din søn måske lidt problemer, for hans "ude" og "hjemme" er ikke tegnet tydeligt op, som det er med vores andres. Tror jeg ville begynde at være rigtig tydelig i hvornår han er hos mormor og hvornår han er i dagpleje. Fordi hos bedsteforældrene er der oftest ingen regler og man må lidt mere end derhjemme - i dagplejen/vuggestuen er der oftest faste regler og strukturer som ikke er til diskussion. Så det må være svært for en 2 årig at skelne mellem og dét skal I hjælpe ham med. 

Og så tag kampene. For det er jo ikke til diskussion om han skal han nyt tøj på, spise sin mad osv. Det er bare sådan det er, for det er de voksne der bestemmer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.