Anonym skriver:
Jeg spørger lige forsigtig igen her. Min venindes datter har kræft og har kun et par måneder tilbage at leve i. Vi er et par stykker, der går sammen og laver mad til familien, så de altid har noget nemt i fryseren.
Normalt er jeg ret berøringsangst, simpelthen fordi jeg er meget følsom af natur, og jeg begynder at græde, når jeg bare tænker på sådanne sørgelige ting. Men lige i dette tilfælde vil jeg gerne være en af dem, der også er der når det er svært, og når der er gået lang tid.
Derfor, Jer der har mistet et barn, den person der har støttet jer mest, hvad har vedkommende gjort? Lyttet? Bare været der? Ordnet praktiske ting? Hjulpet jer tilbage til "hverdagen"? Og hvordan? Jeg søger råd til hvordan jeg kan takle at være den bedst mulige pårørende for min veninde. 
Puha det værste er, at mit svar er at de bedste veninder/venner da jeg havde mistet var de jeg mødte som også havde mistet for de forstod uden en masse ord, de kunne rumme alle mine tanker og alt min stilhed og også grinene og humoren..
Det betyder ikke, at man ikke kan være en god ven/veninde, hvis man ikke har mistet, men det betyder man står i to forskellige livssituationer og skal man støtte skal må nu en rumme det.
Jeg havde behov for man lyttede og ikke kom løsninger, ikke trøstede ved at søge ting a la: det skal nok gå... bare lytte og anerkende og så forstå jeg stod af mentalt en gang imellem. Turde spørge, turde høre også de sorte tænker, de grumme billeder- og vide at intet kan gøre mere ked af det, for man er i helvede og kan ikke blive mere ked. Ikke være bange for tårerne for de gør ikke mere ondt, de er bare en del af livet lige pludselig.
Og så på sigt var der fantastisk dem der husker min datter, husker en storesøster gave til graven da ungerne fik en lillebror, dem der spørger til hende på en eller anden måde og anerkender hun stadig er en stor del af vores familie...
Og til sidst husk det er møg svært at tage telefonen og ringe når man er kulkælderen. Man ved godt at det telefonopkald kan ødelægge den gode stemning i en familie, så at aige: ring hvis der er noget er ingen hjælp. Derimod selv at sende en sms jævnligt og spørge: må jeg ringe...
Og så reagerer vi jo alle forskelligt, men jeg kunne ikke holde ud står være Line der har mistet Lia, jeg ville være Line og man skulle også huske at spørge til andre ting, tale med Mignon hverdagen lige så ligegyldig som den faktisk var.