Pårørende til familie med kommende englebarn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. november 2018

Anonym

Jeg har ikke mistet et barn, men mit mest nærtstående familiemedlem. 

Jeg kan huske at jeg var nem at skuffe. Hvis folk bare skrev "Det gør mig ondt - sig til hvis jeg skal gøre noget" havde jeg lyst til at eksplodere. Når jeg er såret har jeg brug for handling ikke brug for "sig til". Du skal altså ikke sige til hverken moderen eller bedsteveninden til moderen at du gerne vil dit og dat og bare sig til. Du skal gøre noget. Aktivt. Du skal komme med frikadeller. Du skal komme med kage (gerne med masser sukker og smør for man kan ikke spise når man har mistet!). Du skal spørge om i skal gå på kirkegården. Du skal selv gå på kirkegården - det viser at du føler med dem og ikke bare siger at du føler med dem. Og så skal du huske at man trænger sig mere på ved at spørge om man må besøge end hvis man bare kommer uanmeldt. 

Det værste man kan gøre er at gøre ingenting. Hvis de har en hund, kan du også bare tage hjem til dem og sige "jeg går lige en god lang tur med Fido".

De folk som aldrig har åbnet sig op og spurgt ind til mit tab - de er ikke lukket ind i tabet og har aldrig været en del af processen. De som har stilt MANGE spørgsmål, de er i dag 4 år efter dem jeg skriver til når jeg sørger.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. november 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg har ikke mistet et barn, men mit mest nærtstående familiemedlem. 

Jeg kan huske at jeg var nem at skuffe. Hvis folk bare skrev "Det gør mig ondt - sig til hvis jeg skal gøre noget" havde jeg lyst til at eksplodere. Når jeg er såret har jeg brug for handling ikke brug for "sig til". Du skal altså ikke sige til hverken moderen eller bedsteveninden til moderen at du gerne vil dit og dat og bare sig til. Du skal gøre noget. Aktivt. Du skal komme med frikadeller. Du skal komme med kage (gerne med masser sukker og smør for man kan ikke spise når man har mistet!). Du skal spørge om i skal gå på kirkegården. Du skal selv gå på kirkegården - det viser at du føler med dem og ikke bare siger at du føler med dem. Og så skal du huske at man trænger sig mere på ved at spørge om man må besøge end hvis man bare kommer uanmeldt. 

Det værste man kan gøre er at gøre ingenting. Hvis de har en hund, kan du også bare tage hjem til dem og sige "jeg går lige en god lang tur med Fido".

De folk som aldrig har åbnet sig op og spurgt ind til mit tab - de er ikke lukket ind i tabet og har aldrig været en del af processen. De som har stilt MANGE spørgsmål, de er i dag 4 år efter dem jeg skriver til når jeg sørger.

Tak fordi du deler din personlige historie med mig. 

Jeg har sagt som jeg har til vedsteveninden simpelthen fordi hun har mulighed for at kigge I deres fryser og se om de mangler mad - den mulighed har jeg ikke. Jeg har allerede haft lavet mad til et par uger til dem, og ved fra tidligere at de pludselig var tæt på et opbevaringsproblem. Dét sammenholdt med, at de i sagens natur er meget på hospitalet gør, at jeg ikke lige kan forudsige hvornår de løber tør.

I virkeligheden er jeg nok lidt ramt af, at jeg godt ved, det er yderst begrænset hvilken forskel jeg kan gøre for deres sorg andet end at prøve at hjælpe med det praktiske (så godt jeg evner), samt løbende at tilbyde at være nærværende og lytte. 

Personligt, når jeg er i sorg (selvom min referenceramme jo ligger lysår lavere end det her), så kan jeg faktisk slet ikke rumme andre mennesker, og ønsker kun at være alene. Derfor har jeg svært ved at forestille mig, hvad der kan være brug for, ud over praktiske ting, og deraf mit spørgsmål om, hvordan jeg støtter bedst. 

Derudover må jeg erkende, at jeg også har svært ved at afkode hvornår indsatsen giver mening. Når hun er død - selvfølgelig. Men hvad nu, hvor hun stadig er i live og familien ønsker at udnytte den sidste tid bedst muligt? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.