Anonym skriver:
Det er ikke hans ansvar! Det er hans bror vi har haft vores kampe med ham! Og endelig er det på plads
så må moren lave det samme!
Hun kan se det, og hun sviner ham til ALLE sin egen søn! Så må hun også sige fra!
min mand har nok konflikter i hans liv, som chef han skal ikke deltage i andres konfliker
og det har min mand bestemt selv - Jeg har ikke sagt du må ikke deltage i denne konflikt - den magt jeg jeg overhovedet ikke
En søn (eller datter) har meget magt over sine forældre. Han kan vælge at bryde kontakten til sin mor og dermed også forhindre hende i at se sine børnebørn. Desuden er der det twist i en sådan relation, at hun potentielt kan bebrejde sig selv for at have “fejlet”, idet hendes barn er blevet sådan et ubehageligt menneske. Et eller andet sted må man vel gå ud fra, at han har noget at slås med, når han opfører sig så grimt - også dét vil en mor sædvanligvis have det svært med.
Så jeg synes ikke, du kan sidestille jeres/din mands evne til at sige fra over for sin bror med morens muligheder. Og jeg undrer mig over, at du på den ene side medgiver, han opfører sig forfærdeligt over for hende, og på den anden side konsekvent kalder hendes beklagelser over hans opførsel for “brok”. Det virker ret nedladende/negligerende - jeg tænker, det vel snarere er dybe hjertesuk, hun giver udtryk for, for hun er da i en rædselsfuld situation.
Du kalder deres forhold for “psykisk sygt”, men fastslår samtidig, at hun er mentalt velfungerende. Er din svoger psykisk velbefindende? Eller skyldes hans adfærd, at han har nogle alvorlige “issues”?
Jeg kan sådan set godt forstå, det er opslidende for jer, men samtidig forstår jeg til fulde, at situationen er ubærlig for hende, og at hun har brug for at dele sine frustrationer med nogen tæt på - uden at blive dømt. Hun er jo “bare” en mor, der er fanget i den kærlighed, alle forældre har til deres børn - også voksne “røvhuller”.
Måske kunne I foreslå hende at opsøge professionel hjælp og få noget vejledning i, hvordan man tackler et så problematisk forhold til et voksent barn?