Trælse morgener med 4-årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. april 2018

Lomm

Profilbillede for Lomm

Synes måske også det lyder lidt som om I giver op for hurtigt, men en evt løsning kunne være en simpel grundregel om at man først må se tv efter man har taget tøj på, og KUN hvis man spiser imens (eller evt at man også skal spise først). Så må I jo tage den kamp der skal til, mon ikke han fatter pointen i løbet af max en uges tid, hvor han er blevet afleveret i nattøj og uden mad. Så må I lige lukke ørerne i bilen i den uge.

Og I skal da bestemt ikke gå på listefødder, I er forældrene og I bestemmer, ikke et barn på 4. Det er jo ikke kun jer selv det er træls for, I gør ham da en bjørnetjeneste ved at lade ham diktere hvordan tingene skal være, hvordan skal han klare skolen og livet samt få venner hvis han tror det er ham der bestemmer, og bare skal skabe sig for at få sin vilje?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. april 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
AlwaysAno skriver:

Hej!
Vi har nogle rigtig trælse morgener med vores lige fyldt 4-årige. Vi er endt i nogle dumme "vaner" vi ikke rigtig kan komme ud af.

Han er og har altid været langsom om morgenen. Han trives bedst når han kan få lov at vågne og se lidt tv i en halv times tid inden han skal have tøj på osv, og det har vi bare ikke tid til. I weekenderne er der ingen problemer. Lige pt. må vi klæde ham på imens han brokker og kaster sig rundt. Så bærer vi ham ind i stuen hvor han så ser lidt børnefjernsyn. Hvis jeg skal have ham til at spise ha morgenmad, kræver det at jeg sidder og mader ham - han får havregrød. Ellers nægter han at spise. Så har jeg så prøvet at han så bare måtte vente med at spise til han kommer i børnehave, men så skriger han hele vejen og er sur over at han ikke fik morgenmad 

Jeg ville så gerne have han selv ville tage tøj på og spise sin mad, og så ville det være ok med mig at han gjorde det foran fjernsynet, men jeg synes det er træls at vi skal gå på listefødder omkring ham om morgenen, og han råber og skriger hvis han er det mindste utilfreds med noget.

Hvordan får jeg vendt situationen? Jeg har prøvet belønningssystem, at sende ham afsted uden morgenmad (så han måtte spise i BH), at sige han SKAL osv, men intet hjælper, og jeg føler mig ærligt talt temmelig dum når jeg mader og påklæder en dreng der lige er fyldt 4.

Lillesøster er 2 og hende har vi slet slet ikke den udfordring med, hun står op, sætter sig ved bordet, spiser sin mad, og går så ud og hjælpes med at tage sit tøj på, uden problemer.... 

Håber i har nogle gode råd.

Lav en rutine, og hold jer til den.

det er ok at lige at vågne op, det er tidligt.

Så tøj på, (ned hjælp i starten)

morgenmad/tv(ville nok starte med morgenmad uden tv, så intet tv før i skal af sted.. Da det kan være tv'et der også gør at han ikke vil af sted, og der er bare børn der har svært ved at spise mens de ser tv.)

overtøj og så ud i bilen. 

Gør det samme hver morgen i to ugers tid, og lad vær med at fald i.

hvis han ikke vil spise eller tage tøj på, ja så kommer han af sted uden. Det er jer der sætter reglerne og så må han brokke sig, han lære det jo nok hurtigt. 

Hvis det er, kan i bruge billeder til ham, så han kan se rækkefølgen. 

Han ved at hvis han bliver ved med at skrige, så opgiver I og han får sin vilje, og det er ikke ham der skal styre hjemmet, det er jer. 

Så stå fast, rutiner... 

Anmeld Citér

9. april 2018

san

Herhjemme sidder min søn og ser fjernsyn 1 time om morgenen, mens jeg hjælper ham i tøjet, så får han morgenmad foran fjernsynet og børstet tænder uden brok, og så kan jeg lige gøre mig klar.. Når jeg sådan ca ved det er ved at være tid til vi skal afsted, gør jeg det klart for ham at når den tegnefilm han ser er slut, skal vi afsted, så må han bestemme om jeg skal slukke for fjernsynet eller han selv gør det.. Så det plejer at virke herhjemme 

Anmeld Citér

9. april 2018

Roselil

Profilbillede for Roselil
AlwaysAno skriver:

Hej!
Vi har nogle rigtig trælse morgener med vores lige fyldt 4-årige. Vi er endt i nogle dumme "vaner" vi ikke rigtig kan komme ud af.

Han er og har altid været langsom om morgenen. Han trives bedst når han kan få lov at vågne og se lidt tv i en halv times tid inden han skal have tøj på osv, og det har vi bare ikke tid til. I weekenderne er der ingen problemer. Lige pt. må vi klæde ham på imens han brokker og kaster sig rundt. Så bærer vi ham ind i stuen hvor han så ser lidt børnefjernsyn. Hvis jeg skal have ham til at spise ha morgenmad, kræver det at jeg sidder og mader ham - han får havregrød. Ellers nægter han at spise. Så har jeg så prøvet at han så bare måtte vente med at spise til han kommer i børnehave, men så skriger han hele vejen og er sur over at han ikke fik morgenmad 

Jeg ville så gerne have han selv ville tage tøj på og spise sin mad, og så ville det være ok med mig at han gjorde det foran fjernsynet, men jeg synes det er træls at vi skal gå på listefødder omkring ham om morgenen, og han råber og skriger hvis han er det mindste utilfreds med noget.

Hvordan får jeg vendt situationen? Jeg har prøvet belønningssystem, at sende ham afsted uden morgenmad (så han måtte spise i BH), at sige han SKAL osv, men intet hjælper, og jeg føler mig ærligt talt temmelig dum når jeg mader og påklæder en dreng der lige er fyldt 4.

Lillesøster er 2 og hende har vi slet slet ikke den udfordring med, hun står op, sætter sig ved bordet, spiser sin mad, og går så ud og hjælpes med at tage sit tøj på, uden problemer.... 

Håber i har nogle gode råd.

Efter min mening er tv og iPads en skidt ide om morgenen. Børnene har jo brug for at vågne op dvs. De skal i gang i kroppen og i hovedet og mærke sig selv. Når de placeres foran skærmen så “udsættes” opvågningen på sin vis. Altså vil han være klar til leg og at være hjemme når i skal afsted. Drop skærmen, giv ham tøj med det samme og lad ham tulle rundt eller rase af eller hvad han nu har behov for bagefter. Han er 4år år og kan godt forstå en enkel konsekvens. Hvis han ikke tager tøj på, kan han eksempelvis få frataget ynglingslegetøjet eller komme ind og sidde et sted uden legetøj. Han vil sikkert ikke respektere det første gang, men når han mærker at i mener hvad i siger så skal han nok komme efter det. Om i følger ovenstående eller en anden metode så er hovedreglen at holde fast og virkelig mene det i gør, det mærker barnet! Bliv ved med det i beslutter jer for, lad være at prøve alt muligt af, beslut jer for en ordning der er enkel og til at forstå for ham og nem at holde for jer. 

Anmeld Citér

9. april 2018

årgang84

Profilbillede for årgang84

Ved der er nogle forældre der praktisere at tage morgendagens tøj på om aftenen .  

Hvis vi skulle så tidligt afsted ville jeg undlade tv OG morgenmad,  sådan han kunne spise i institutionen.  der er det ofte socialt lidt hyggeligt er min opfattelse. Vi praksisere det kun de få dage far skal aflevere om året og ungerne elsker det. 

Anmeld Citér

10. april 2018

MissØ

Vi havde nøjagtig samme tur med vores datter i den alder. Efter at have prøvet alverdens ting gik det op for mig at det egentlig handlede om at hun ville have medbestemmelse så hun fik lov til at være med til at finde tøj om aftenen. Om morgenen fik hun lov til at bestemme om hun fx ville have strømper eller bluse på først og om hun ville have redt hår eller børstet tænder først. Dvs hun fik ikke lov til at bestemme OM man skal have tøj på eller ej, men hvilken rækkefølge det skal ske i, og det var hele vejen igennem, og kun 2 valgmuligheder ad gangen, også når der findes tøj frem om aftenen. Dette hjalp på alle de andre problematikker som så opstod undervejs for tror at han måske ikke vil spise selv fordi han har fundet ud af, at her kan han ihvertfald bestemme noget. Håber du kan bruge det til noget��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.