AlwaysAno skriver:
Hej!
Vi har nogle rigtig trælse morgener med vores lige fyldt 4-årige. Vi er endt i nogle dumme "vaner" vi ikke rigtig kan komme ud af.
Han er og har altid været langsom om morgenen. Han trives bedst når han kan få lov at vågne og se lidt tv i en halv times tid inden han skal have tøj på osv, og det har vi bare ikke tid til. I weekenderne er der ingen problemer. Lige pt. må vi klæde ham på imens han brokker og kaster sig rundt. Så bærer vi ham ind i stuen hvor han så ser lidt børnefjernsyn. Hvis jeg skal have ham til at spise ha morgenmad, kræver det at jeg sidder og mader ham - han får havregrød. Ellers nægter han at spise. Så har jeg så prøvet at han så bare måtte vente med at spise til han kommer i børnehave, men så skriger han hele vejen og er sur over at han ikke fik morgenmad 
Jeg ville så gerne have han selv ville tage tøj på og spise sin mad, og så ville det være ok med mig at han gjorde det foran fjernsynet, men jeg synes det er træls at vi skal gå på listefødder omkring ham om morgenen, og han råber og skriger hvis han er det mindste utilfreds med noget.
Hvordan får jeg vendt situationen? Jeg har prøvet belønningssystem, at sende ham afsted uden morgenmad (så han måtte spise i BH), at sige han SKAL osv, men intet hjælper, og jeg føler mig ærligt talt temmelig dum når jeg mader og påklæder en dreng der lige er fyldt 4.
Lillesøster er 2 og hende har vi slet slet ikke den udfordring med, hun står op, sætter sig ved bordet, spiser sin mad, og går så ud og hjælpes med at tage sit tøj på, uden problemer....
Håber i har nogle gode råd.
Lav en rutine, og hold jer til den.
det er ok at lige at vågne op, det er tidligt.
Så tøj på, (ned hjælp i starten)
morgenmad/tv(ville nok starte med morgenmad uden tv, så intet tv før i skal af sted.. Da det kan være tv'et der også gør at han ikke vil af sted, og der er bare børn der har svært ved at spise mens de ser tv.)
overtøj og så ud i bilen.
Gør det samme hver morgen i to ugers tid, og lad vær med at fald i.
hvis han ikke vil spise eller tage tøj på, ja så kommer han af sted uden. Det er jer der sætter reglerne og så må han brokke sig, han lære det jo nok hurtigt.
Hvis det er, kan i bruge billeder til ham, så han kan se rækkefølgen.
Han ved at hvis han bliver ved med at skrige, så opgiver I og han får sin vilje, og det er ikke ham der skal styre hjemmet, det er jer.
Så stå fast, rutiner...