Trælse morgener med 4-årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.624 visninger
15 svar
14 synes godt om
9. april 2018

AlwaysAno

Hej!
Vi har nogle rigtig trælse morgener med vores lige fyldt 4-årige. Vi er endt i nogle dumme "vaner" vi ikke rigtig kan komme ud af.

Han er og har altid været langsom om morgenen. Han trives bedst når han kan få lov at vågne og se lidt tv i en halv times tid inden han skal have tøj på osv, og det har vi bare ikke tid til. I weekenderne er der ingen problemer. Lige pt. må vi klæde ham på imens han brokker og kaster sig rundt. Så bærer vi ham ind i stuen hvor han så ser lidt børnefjernsyn. Hvis jeg skal have ham til at spise ha morgenmad, kræver det at jeg sidder og mader ham - han får havregrød. Ellers nægter han at spise. Så har jeg så prøvet at han så bare måtte vente med at spise til han kommer i børnehave, men så skriger han hele vejen og er sur over at han ikke fik morgenmad 

Jeg ville så gerne have han selv ville tage tøj på og spise sin mad, og så ville det være ok med mig at han gjorde det foran fjernsynet, men jeg synes det er træls at vi skal gå på listefødder omkring ham om morgenen, og han råber og skriger hvis han er det mindste utilfreds med noget.

Hvordan får jeg vendt situationen? Jeg har prøvet belønningssystem, at sende ham afsted uden morgenmad (så han måtte spise i BH), at sige han SKAL osv, men intet hjælper, og jeg føler mig ærligt talt temmelig dum når jeg mader og påklæder en dreng der lige er fyldt 4.

Lillesøster er 2 og hende har vi slet slet ikke den udfordring med, hun står op, sætter sig ved bordet, spiser sin mad, og går så ud og hjælpes med at tage sit tøj på, uden problemer.... 

Håber i har nogle gode råd.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. april 2018

Dorthe1986

Hvad tid kommer han i seng og hvad tid står i op?

Anmeld Citér

9. april 2018

jjuhl

Profilbillede for jjuhl

Hvad tid skal i afsted om morgenen??? Tænker i forhold til den halve time som han tydeligvis har brug for..  Det må være træls for alle mand at starte dagen sådan 

Anmeld Citér

9. april 2018

AlwaysAno

Dorthe1986 skriver:

Hvad tid kommer han i seng og hvad tid står i op?

Han kommer i seng kl 19, og står op cirka kl 6-6.30 ☺️☺️

Anmeld Citér

9. april 2018

AlwaysAno

jjuhl skriver:

Hvad tid skal i afsted om morgenen??? Tænker i forhold til den halve time som han tydeligvis har brug for..  Det må være træls for alle mand at starte dagen sådan 

Jamen vi kører ved 7-7.15 tiden. Men det at han får lov at se tv 30 minutter gør ikke tøj og mad nemmere. Han vil stadig ikke gøre det selv bagefter fordi han siger han ikke vil i børnehave... men han bliver ekstra ked af det når han skal have fx tøj på kort efter han er stået op. 

Anmeld Citér

9. april 2018

Dorthe1986

AlwaysAno skriver:

Han kommer i seng kl 19, og står op cirka kl 6-6.30 ☺️☺️

Ja, så kan der ikke rigtig skrues på noget der

Hvordan er han at lave aftaler med? Altså kan du fx om eftermiddagen eller om aftenen snakke med ham om hvordan morgenen skal foregå? Fx aftale at hvis han hjælper til ´med selv at tage tøj på, når han står op så må han se fjernsyn og spise morgenmad imens. Men kun hvis han hjælper selv?

Og bemærkede at han ikke vil i børnehave, kan der være noget, der utrygt for ham deromme? Eller er han ellers glad for at være der?

Anmeld Citér

9. april 2018

AlwaysAno

Dorthe1986 skriver:

Ja, så kan der ikke rigtig skrues på noget der

Hvordan er han at lave aftaler med? Altså kan du fx om eftermiddagen eller om aftenen snakke med ham om hvordan morgenen skal foregå? Fx aftale at hvis han hjælper til ´med selv at tage tøj på, når han står op så må han se fjernsyn og spise morgenmad imens. Men kun hvis han hjælper selv?

Og bemærkede at han ikke vil i børnehave, kan der være noget, der utrygt for ham deromme? Eller er han ellers glad for at være der?

Han vil generelt gerne lave aftaler og virker til sagtens at kunne forstå det mår vi snakker om det. Men når vi så når dertil næste dag så gider han ikke alligevel ��

Ift børnehaven er han generelt ikke super glad for den. Han har gode relationer derovre og har ikke lange dage osv, men som han siger: jeg vil hellere være sammen med dig mor. Især lige nu hvor han lige har haft ferie og han utroligt ked af det ved aflevering om morgenen ��

Anmeld Citér

9. april 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg ville prøve at putte 30 minutter tideliger. Ved godt at så har man en korter aften sammen, men måske det ka gi en bedre morgen.

Også ville jeg prøve at aftale, at hvis han var god/hurtiger til at komme i tøjet (med hjælp, han er kun 4) og var dygtig til at spise sin morgenmad selv, så ka ha nå at se lidt tv bagefter, inden i ska afsted. Kør den samme rutine i 14 dage, og se om det ik hjælper. 

Bestem jer for ik at blive sure, og ta styringen. Det hjælp her. Vh Stine 

Anmeld Citér

9. april 2018

Vaya

Jeg kan ikke læse ud af opslagene om I kører samme rutine hver morgen? For det tænker jeg er 1. punkt. Starte med at fortælle ham, hvordan morgenen forløber, og så holde fast i det hver morgen.

”Nu skal du tage tøj på, så skal du have morgenmad, så børster vi tænder, så skal du have overtøj på, og så kører vi i børnehave”. Og når det er sagt, kan der ikke rokkes ved den rækkefølge.

Når du siger han skriger, hvis han ikke får mad, har I så opgivet med det samme, eller har I prøvet at holde ved i en uge eller to, så han forstår, at I mener det? Kan morgenmaden gøres lidt ekstra spændende (bare for lige at motivere ekstra). Tænker at man kan putte lidt skåret frugt på, hvis menuen står på havregrød f.eks. Ikke at han lige pludselig skal have cocopops hver morgen 

Jeg må indrømme, at jeg ikke er fan af tv om morgenen (men det er en holdning, ikke noget jeg har belæg for at kloge mig på), måske 10 minutters opvågning i sofaen med mor eller far er bedre. Snakke lidt om dagens program, hvad der skete dagen før osv. 

Det blev en lidt længere smøre med flere punkter, helt kort så tænker jeg fra en pædagogisk vinkel at I skal tage lederrollen og guide ham gennem morgenen, så den bliver forudsigelig, og så han ikke sætter dagsordenen. Hvis I allerede gør det, så har jeg ikke mere godt at komme med udover “det er en fase” og “børn er skøre”  

Og så forstår jeg virkelig godt det er hårdt!!

Anmeld Citér

9. april 2018

FruStolpe

Jeg ville overhoved ikke ha nogen skrupler ved at afleverer i nattøj og med en mad i hånden. Og så bare vær ærlig i børnehaven - det har de forståelse for. I hvert fald i vores børnehave.. 

Jeg gir min 4 årig tøj på som det allerførste når hun bliver vækket, og så spiser hun foran tv'et. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.