Økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. oktober 2009

Ni-ko-li-ne

er det fordi du får løn under barsel ?

Renée88 skriver:

Nemlig, det er også hvad jeg har fået at vide.. Har lige været inde på www.borger.dk for at snuse rundt og der fandt jeg også frem til at sålænge man er SU berettiget, så er der ikke mulighed for at få b-dagpenge..

Jeg får lige lidt over 13 udbetalt imens jeg er på barsel, så det kan jeg da slet ikke klage over  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2009

N&J

Hmm.. hvis man skal have dagpenge overhovedet så skal man vel være medlem af en a-kasse og have været det i over et år.. eller kan man vel ikke få barselsdagpenge, men har faktisk hørt det med at man kunne få suppl. op med dagpenge, men har endnu ikke hørt om nogen der har fået det.. og da jeg selv var så dum ikke at blive medlem af en fagforening efter endt uddannelse, så var det ikke en mulighed for mig..

Knuz fra Jane, der nok har omkring 7400 (+ børnepenge osv) om mdr. og selvfølgelig en friplads når man er studerende og ens indkomst er så lav

Anmeld

14. oktober 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Barselsdagpenge hører under kommunen - alm. dagpenge under a-kassen. Hvis man er i job, kan man derfor som regel godt få barselsdagpenge. Det er noget andet hvis man er på kontanthjælp. Jeg selv er på dimittendsats, og vil på barsel få barselsdagpenge - men kun samme sats som nu.

Mht. barselsdagpenge og SU, fik jeg at vide for ca. 3 år siden, dajeg ventede min første, at jeg godt kunne få barselsdagpenge oveni SU´en, så fremt at jeg havde haft mindst 120 timers beskæftigelse i de sidste 12 uger før barsel. SU´en følger studiet, barselsdagpengene følger jobbet. Så hvis du nu har et fritidsjob, kan du - hvis du arbejder 120 timeri 12 uger op til barsel - godt få barselsdagpenge samtidig med barselsklippene. Har du ikke noget fritidsjob, er der intet at hente udover klippene. Hvis du er berettiget, bliver det selvfølgelig ikke fuld sats, men en individuel sats udregnet efter dit timeantal.

Inden du sætter forventningerne op, skal det dog siges, at dette er 3 år gammel info, og det sagtens kan være lavet om siden. Men undersøg det da lige. Held og lykke med baby

Pernille 12+2

Anmeld

14. oktober 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
ka-ri-na skriver:

http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/oekonomi/Sider/default.aspx

læs linket, så vidt jeg er orienteret kan du ikke få SU og barselsdagpenge...

Så vidt jeg kan læse, kan det godt lade sig gøre at kombinere de to ting -med mindre man er i lønnet praktik... Deter praktikløn der udelukker SU - ikke SU og barselsdagpenge, der udelukker hinanden. Men man skal selvfølgelig være berettiget til barselsdagpenge.

Anmeld

15. oktober 2009

Sofie-p

Jamen så må det være fordi jeg har det der job ved siden af. Jeg fik bare at vide på borgerservice at hvis min arbejdsgiver nægtede at betale kunne jeg få penge af kommune. Men jeg er ret sikker på jeg kan få det fra mit arbejde.

Anmeld

15. oktober 2009

HappyPip

Sofie-p skriver:

Jeg har snakket med borgerservice og de sagde jeg var berettet til barselsdagpenge. Jeg har også læst på SUs hjemmeside at man godt må kombinere su og barselsdagpenge.

Nemlig. Du kan optjene retten til alle de barselsdagpenge du vil, på arbejdsmarkedet, det tæller bare i det samlede SU beløb, som du må tjene om året.

Man skal bare arbejde minimum 120 timer i de 13 uger op til man går fra på arbejdsmarkedet, altså 4 uger før termin.

Jeg gjorde det, så da jeg fødte fik jeg SU barselsklip OG barselsdagpenge, det var dejligt og gjorde økonomien lidt mere lækker

Anmeld

15. oktober 2009

HappyPip

Nikitas mor skriver:

Hmm.. hvis man skal have dagpenge overhovedet så skal man vel være medlem af en a-kasse og have været det i over et år.. eller kan man vel ikke få barselsdagpenge, men har faktisk hørt det med at man kunne få suppl. op med dagpenge, men har endnu ikke hørt om nogen der har fået det.. og da jeg selv var så dum ikke at blive medlem af en fagforening efter endt uddannelse, så var det ikke en mulighed for mig..

Knuz fra Jane, der nok har omkring 7400 (+ børnepenge osv) om mdr. og selvfølgelig en friplads når man er studerende og ens indkomst er så lav

man skal ikke være medlem af a-kasse eller andet for at få barselsdagpenge, man skal bare være tilknyttet arbejdsmarkedet efter gældende regler, altså de 120 arbejdstimer minimum over 13 uger. Arbejdsgiver skal udfylde et DP400a skema til kommunen.

Jeg har selv lige været det hele igennem og det gik som en leg

Anmeld

15. oktober 2009

HappyPip

cmks2007 skriver:

Barselsdagpenge hører under kommunen - alm. dagpenge under a-kassen. Hvis man er i job, kan man derfor som regel godt få barselsdagpenge. Det er noget andet hvis man er på kontanthjælp. Jeg selv er på dimittendsats, og vil på barsel få barselsdagpenge - men kun samme sats som nu.

Mht. barselsdagpenge og SU, fik jeg at vide for ca. 3 år siden, dajeg ventede min første, at jeg godt kunne få barselsdagpenge oveni SU´en, så fremt at jeg havde haft mindst 120 timers beskæftigelse i de sidste 12 uger før barsel. SU´en følger studiet, barselsdagpengene følger jobbet. Så hvis du nu har et fritidsjob, kan du - hvis du arbejder 120 timeri 12 uger op til barsel - godt få barselsdagpenge samtidig med barselsklippene. Har du ikke noget fritidsjob, er der intet at hente udover klippene. Hvis du er berettiget, bliver det selvfølgelig ikke fuld sats, men en individuel sats udregnet efter dit timeantal.

Inden du sætter forventningerne op, skal det dog siges, at dette er 3 år gammel info, og det sagtens kan være lavet om siden. Men undersøg det da lige. Held og lykke med baby

Pernille 12+2

Det gælder stadig, bortset fra at perioden er 13 uger. har man skiftende arbejdstider, regner de timerne ud for de sidste 4 uger før man går fra. Så med skiftende arbejdstider kan det godt betale sig at arbejde meget de sidste 4 uger

Anmeld

15. oktober 2009

Halbschön

ka-ri-na skriver:

er det fordi du får løn under barsel ?

Nej det er ren SU.. Jeg får dobbelt barselsklip... Og så har jeg mit normale lån oveni.. Det har jeg haft igennem hele studiet...

Anmeld

15. oktober 2009

HappyPip

Renée88 skriver:

Nemlig, det er også hvad jeg har fået at vide.. Har lige været inde på www.borger.dk for at snuse rundt og der fandt jeg også frem til at sålænge man er SU berettiget, så er der ikke mulighed for at få b-dagpenge..

Jeg får lige lidt over 13 udbetalt imens jeg er på barsel, så det kan jeg da slet ikke klage over  

Men man må jo gerne have et job ved siden af studiet og tjene penge og deraf kommer barselsdagpengene jo, så jeg kan ikke se hvorfor man ikke må? Jeg måtte gerne, snakkede med kommunen og det er gået meget nemt og fint med det hele...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.