Anonym skriver:
Har I talt med hende om, at det er okay at tisse i sengen om natten - og I "bare" ligger et vådlagen under? Så I taler til, at der er en løsning og ikke at HUN er løsningen. (Altså så i IKKE siger"Du tisser jo ikke, bla bla, du er jo en stor pige, bla bla - for det gør hende mere angst.)
Det lyder som om, at din pige er bange for kontroltab, hvis hun altså er angst. Ellers kan der jo være sket et uheld i børnehaven, som er blevet traumatisk? Det lyder som om, at det sker, når hun skal tilbage FRA ferien.
Og det ikke er ferien, der er problemet, men det faktisk at hun stresses over at skulle tilbage til en hverdag. Jeg får nemlig også tissetrang, når jeg er stresset
Så jeg synes, det lyder som stress/angst (De to ting ligner hinanden meget)
Tal om angsten. Tal om at hun IKKE er problemet, og at der er en løsning på alt.
Ved angst er det bedst man kan gøre:
1. Anerkend angsten. "Jeg kan høre du er bange for at tisse i sengen"
2. Spørge hvorfor -Måske ved hun det ikke, og det er fint nok. Men måske kan hun sige bare lidt.... Børn kan jo ikke koble kroppens reaktioner omkring stress sammen med følelsen af stress
3. Komme med løsninger, så hun ikke føler sig alene og så hun får følelsen af succes. Eks at I har et lagn, som kan tage tissen, hvis det skulle ske, og at uheld sker for alle og de er TOTALT ligegyldige.
Eks:
Mor: Jeg kan høre, du er bange for at tisse i sengen/skal tisse hele tiden. ved du hvorfor?
Datter: Jeg skal bare tisse hele tiden.
Mor: Den følelse kender jeg godt. Hvis jeg er nervøs feks. Men heldigvis så har jeg et lagn, som suger godt. Så gør det ikke noget, hvis man kommer til at tisse i sengen. Det er faktisk lige meget. Jeg kan jo sove inde hos dig i nat, så hvis du tisser i sengen, så kan jeg og lagnet hjælpe dig.
på denne måde lærer du hende at tackle stressen/angsten og lader hende vide, at hun ikke er alene med den.
Hun tisser nok ikke, også kan i tage en uge/hvor lang tid det tager, på den måde. Så får hun succes med at takle "stress" situationer :-)
Også et par generelle spørgsmål: Er hendes hverdag meget kontrolleret?
Og får hun mange konsekvenser?
For det er ofte børn med strikse rammer/høje krave/mange irrettesættelser, der får angst
Og hvis man har et følsomt barn, så skal der ikke så meget til
Vi har snakket med hende om, at det ikke gør noget at tisse i sengen og, at nogle gange sker der bare et uheld, og det selvfølgelig ikke er hendes skyld, og skulle det ske, så ligger vi bare nyt sengetøj på og hun kan sove videre i vores seng. Det kan godt være, at vi skal købe et vådliggerlagen. Det snakkede vi også om sidste gang, og det virkede til at give hende lidt tryghed, men der forsvandt problemerne, inden vi nåede at købe lagnet.
Vi har spurgt hende om hun ved hvorfor hun er bange for at tisse i sengen, men det ved hun ikke. Hun har ikke haft uheld i børnehaven ud over et par gange for lidt over 2 år siden, da hun smed bleen i børnehaven, men jeg ved, at hun ikke vil lave afføring i børnehaven, fordi hun ikke vil kalde på en voksen, når hun skal tørres, så jeg ved ikke, om der kan være noget der.
Hendes hverdag er ikke meget kontrolleret, og det er muligvis et af problemerne, at det er meget modsat. Det var en af de kommentarer, vi fik fra sundshedsplejersken, da vi snakkede med hende i sommers. Hun mente, at vi måske overlod for mange beslutninger og for meget kontrol til vores datter til, at hun kunne overskue det og derfor havde behov for at finde noget hun kunne kontrollere, men godt du nævnte det for det var gledet noget ud af hukommelsen, så her er noget vi skal til at kigge på igen. Vi har forsøgt at tage nogle af beslutingerne fra hende og give mere struktur, men det har en tendens til at glide i ferierne, mens der er mere struktur i hverdagene.
Hun har en enorm retfærdighedssans og kan være meget svær at gøre god igen, hvis hun føler sig uretfærdigt behandlet og hun havde faktisk en episode med hendes far i går, hvor hun ville hjælpe mig men han misforstod helt, hvad hun ville og troede, at hun var ved at løbe hen og smide nogle ting et forkert sted i en butik. Når sådan noget sker, kan man ikke snakke hende god igen med det samme, selv om hun får en forklaring og undskyldning, så jeg ved ikke, om det kan have været med til at udløse det i går.