Hej allesammen.
Jeg skriver, fordi jeg står i en situation, som jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal håndtere, og om jeg overhovedet skal håndtere den. Det handler om en mor til en pige i min søns klasse.
De går i 0., så har efterhånden kendt/kendt til moderen siden august sidste år. Hun er reserveret og svær at komme ind på livet af, er svær at få et godmorgen ud af osv. Faren har jeg kun set første skoledag, ellers har jeg aldrig set ham. Det er mor der afleverer, henter og tager datteren og sønnen til sport (går til samme sport som mine). Jeg opfatter dem som rimelig ressourcestærke, hvis man lige ser bort fra det problem jeg her vil præsentere. De er begge veluddannede.
Men.. For der er jo et men. Jeg tror, at der er tale om en mor, der er meget presset. Jeg dømmer hende ikke, fordi det netop på mig virker som afmagt, og derfor føler jeg mere empati end "afsky" , selvom jeg har ondt af børnene. Hver evig eneste gang jeg ser hende, og det er jo hver dag, skælder hun enten ud på børnene eller snerrer af dem. Fx i morges da datteren bøvlede med sin indesko "kom NU altså, det kan da ikke passe det skal være så svært, skynd dig nu lige!" og sådan er tonen generelt, når der da ikke er tale om direkte skæld ud.
Jeg ser hende ofte lave lektier med datteren imens den yngste er til sport, og der er det samme STIL. 'ej DET kan du skrive bedre, visk det ud nu og start FORFRA!', 'NEJ det starter ikke med U, prøv nu at lytte ordentlig efter. FFFFFUGL. kom nu, LYT nu!'
Jeg opfatter ikke nogen af børnene som særlig uvorne, så på den måde kan hendes tilgang ikke en gang forsvares. Det er stille og rolige børn, der som jeg ser de situationer gør deres bedste. Men hun skælder og smælder og snerrer dag ud og dag ind.
Jeg tror hun er stresset. I ved.. Man kan godt mærke, om folk gør som de gør fordi det er deres generelle attitude, eller om de gør det af afmagt.
Men hvad skal jeg gøre? Skal jeg gøre noget? Vores børn har intet tilfælles og har ingen interesse i hinanden og ikke fælles interesser, så det er ikke oplagt at lave en legeaftale. Jeg tror faktisk ikke nogen af dem ville have lyst.
Men hvordan kommer jeg så ind på livet af hende? Skal jeg bare vende det blinde øje til? Jeg har meget ondt af både hende og børnene..