Min datter på 8 måneder er svær. Hun er ikke glad for fremmede, hun er klistret, og hvis hun først bliver ked af det/sur, så kører hun fra 0 til 100 på ingen tid. Tigerspring gør det værre, men tja, hun er altid temperamentsfuld. Hun er til gengæld også vidunderlig, når hun er glad. Så sød, så kær, så klog, legesyg og nysgerrig og snakker konstant.
Men hun var et absolut mareridt fra 8 uger og frem til cirka 5 måneder. Det var fandme svært at se lyset for enden af tunnelen. Hun græd, når hun var sulten, men ville ikke spise, græd, når vi skulle ud, når vi var ude, når hun fik babymassage, når der var sundhedsplejerske, til mødregruppe, til babysvømning, når vi bare var herhjemme og jeg hyggede om hende, legede med hende. Hun græd, hvis hun kedede sig, eller hvis hun var overstimuleret. Hun hadede barnevognen, og hun elskede bæresele, men tudede imens hun kom i den. Hun sov kun 40 minutter ad gangen om dagen, og hun hadede at give slip og sove. Det blev så småt bedre, da hun blev mere mobil. Der blev hun nedgraderet fra mareridt til vanskelig.
Det har været hårdt at være i en mødregruppe med nemme babyer, synes jeg. At opleve dem stemple min datter som svær og nærmest have ondt af mig. Det var heller ikke lige det, jeg havde forventet. I lang tid gik jeg nærmest ikke ud fra huset, fordi jeg frygtede hendes reaktion. Min datter græder ikke, når vi er ude - hun tudbrøler, helt rød i hovedet. Suk. Men jeg går ud alligevel, og så følger jeg alle lillepigens regler i håb om, at vi kan komme igennem uden gråd.
Jeg talte med min psykolog om det engang, og hun sagde, at svære babyer ofte var mindre svære som større børn og voksne, da de havde fået opfyldt et stort behov for kærlighed og tryghed i en tidlig alder. Om det passer, ved jeg ikke. Men jeg vælger at tro på det