Eksperthjælp: Bopæl og samvær

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

536 visninger
0 svar
0 synes godt om
5. marts

Skilsmissebarnet

Kære Brevkasse.

Jeg står og skal skilles fra min mand.

Jeg har 2 dejlige drenge med ham - De er henholdsvis 6 mdr. og 5 år gamle.

Hvordan ser forvaltningen/retten på at de får hver deres bopæls-adresse?

Jeg mener begge drenge skal have adresse hos mig. Den lille fordi han er så lille som han er og dermed har meget brug for sin mor og den store på 5 år, fordi han ikke kan undvære sin lillebror gennem længere tid.

Jeg har 2 drenge fra et tidligere forhold på henholdsvis 12 år og 10 år. Når de er væk fra fredag til søndag, spørger han allerede lørdag efter dem.

Far mener vi skal have en 7/7 ordning, men jeg er ikke enig, da ham på 5 år, som sagt er meget knyttet til sine brødre.

Skilsmissebarnets svar

Hej

Tak for dit spørgsmål vedrørende bopæl og samær. Når man skal skilles er noget af det første man skal finde ud af, hvor børnene skal have bopæl. Den der får bopælen kaldes bopælsforælder - den anden bliver samværsforælder. Kan man ikke blive enig, så skal man i første omgang ind til et møde i Statsforvaltningen. Her vil de forsøge at hjælpe jer med at finde en løsning. Lykkes det jer ikke at blive enige på mødet i Statsforvaltningen, da skal sagen videre til retten. 

Hvis du og børnenes far er enige om, at drengene får bopæl hos hver af jer, så kan I sagtens aftale det - det står jer frit for og det blander Statsforvaltningen sig ikke i. Du skriver imidlertid, at du ønsker, at begge børn får bopæl hos dig - den lille fordi han er så lille og den store fordi han er tæt knyttet til sin bror. 

Der er mange ting retten lægger vægt på, ved en afgørelse om bopæl bla. hvem der er børnenes primære omsorgsperson, på hvilken adresse børnene aktuelt opholder sig mest og søskendeforholdet. 

Du skriver videre, at din ex mand ønsker en 7-7 ordning. Hvis Statsforvaltningen skal træffe afgørelse i en sag med et så lille barn som en på 6 mdr., så vil afgørelsen aldrig falde ud til en 7-7 ordning. Der vil alene blive fastsat et begrænset samvær, hvor man lægger vægt på hyppigheden i samværene mere end længden. Fsva. din søn på 5 år, så kan han, hvis I er enige, jo godt have mere samvær med sin far end det lillebror på 6 mdr. kan klare. Man kunne måske aftale hver anden weekend med overnatning og så lade ham følges med lillebror til nogle af dit lidt kortere samvær, på den måde oplever de, at være sammen med far som søskende. 

Jeg håber ovenstående kan hjælpe dig:-) Held og lykke.

De bedste hilsner

Julie

Iøvrigt er du naturligvis altid velkommen til at kontakte mig igennem Skilsmissebarnet.dk for en uforpligtende snak om situationen.

Charlotte og Julie tilbyder kompetent juridisk skilsmisserådgivning om primært samvær, forældremyndighed og bopæl. Hjælpen ydes både til den enkelte forælder, men også fælles rådgivning til begge forældre. Fokus er altid på barnet og på at søge mindelige løsninger. Det er langt det bedste for børnene, hvis forældrene kan indgå holdbare juridiske aftaler fremfor at føre dyre og opslidende retssager.

Se hjemmeside: www.skilsmissebarnet.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.