Eksperthjælp: Ønske om at amme mindre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

930 visninger
4 svar
31 synes godt om
23. februar

Karen Bøhrnsen

Hej Karen

Jeg er ved at nedtrappe amningen af min 5 mdr. Søn Arthur, da jeg har brug for lidt mere luft til fx at tage ud med veninder og få hjælp om natten så jeg kan sove.

Jeg fuldammede fra 8 dage siden og forsøger at trappe ud, da jeg har haft brystbetændelse før og virkelig frygter at få det igen.. Da jeg fuldammede, ammede jeg meget, nok Lidt on and off hver 2. Time. på nær natten.

1) Jeg har søgt på nettet for at finde ud af om jeg skal tømme brysterne helt en gang imellem eller om jeg kun skal tage toppen?

2) Samtidig er jeg i tvivl om jeg skal massere med hænderne, bruge maskine til at udmalke eller om Det er ok at min søn tager trykket/tømmer?

Jeg har noteret ned igår og i dag, så du kan se hvor “langt” jeg er i forløbet.

Fredag
højre:
23:40 - tømt
8:30 - toppen A
14:40 - toppen hænder
18:20 - bad toppen

Venstre:
23:40 - næsten tømt A
3:20 - tømt A
12:30 - toppen hånden
15:00 - toppen A
18:20 - bad toppen

Lørdag
Højre:
00:00 - massage toppen
4:30 - toppen af A
14:45 - tømt af A

Venstre:
00:00 - massage af toppen
4:30 - toppen af A
8:00 - Toppen A
18:20 - tømt A

Nu er kl. 20:50 og der bliver helt sikkert ammet/tager toppen/tømt inden klokken slår 00 da de allerede er spændte.

3) hvordan får jeg trappet endnu mere ned om
Aftenen/natten? Jeg har jo gået 10 timer i dag uden at gøre noget men det er som om at om aftenen/natten så skal der ikke meget til før de “ikke kan mere” ?

4) om hvor lang tid ca er jeg færdig med at amme tror du?

Mvh. Cecilie

Karens svar

Kære Cecelie

Tak for din udførlige mail.

Sundhedsstyrelsen anbefaler du ammer fuldt ud i 6 måneder og delvis 1 helt år eller længere, så du er lige knapt der, hvor det er bedst for dit barn at få andet end din mælk!

Hvis du insisterer på at få dækket dit behov for frihed uden dit barn, så er den næstbedste løsning, at du malker din mælk ud nogle gange i løbet af dagen og så lader en anden give din søn mælken evt på kop eller som fingermadning, når du er afsted.

Hvis du ikke vil have din søn, får din brystmælk, men ønsker at din mælkeproduktion falder, så er løsningen at du ammer så lidt som muligt, og at du, hvis brysterne bliver for spændte, kun lige lader din søn tage toppen (hvis du da kan nænne at tage ham fra ;-) eller malker den første mælk ud med pumpe - kun så det ikke lige spænder mere. 

Du har selvfølgelig også mulighed for at få din læge til at ordinere medicin, der stopper din mælkeproduktion helt.

Uanset, hvilken metode til nedsat mælkeproduktion du vælger (hvis det er det, du vælger), er der øget risiko for brystbetændelse, da en af de ting, der forebygger brystbetændelse, at at få tømt brystet i bund. Men på den måde, får du jo ikke produktionen ned.

Du minimerer også risikoen for brystbetændelse, ved at lade barnets spyt og lidt af din egen mælk sidde på brystvorterne mens de lufttørrer. Undgå stress og kulde/træk. Og undgå forkert sutteteknik, så du får åbne sår på brystvorterne.

Du er færdig med at amme når både du og din søn er klar til at stoppe ;-)

Venlig hilsen
Karen Bøhrnsen
Jordemoder, IBCLC og ammekonsulent
like facebook.com/jordemoder.net

Hvis du har brug for en mere uddybende dialog om amning, har du mulighed for at ringe direkte til jordemoder Karen Bøhrnsen - en halv times telefonisk jordemoderkonsultation koster kun 245.- og kan faktureres via mobilpay - så tøv ikke - ring og få en personlig og fortrolig snak med jordemoderen. Ring på mobil 27216882.

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

24. februar

Smølfine123

Profilbillede for Smølfine123

Jeg synes du skal tænke over dine formuleringer.

”hvis du insisterer...” “ hvis du kan nænne”

”hvis du ikke vil give.....”

Du er da godt nok fordømmende i din tilgang.

Tænk over at der sidder nogen og modtager dine beskeder - og du giver med stor sandsynlighed en følelse af at være en dårlig mor til videre. 

Anmeld Citér

24. februar

Anonymor

Profilbillede for Anonymor
Smølfine123 skriver:

Jeg synes du skal tænke over dine formuleringer.

”hvis du insisterer...” “ hvis du kan nænne”

”hvis du ikke vil give.....”

Du er da godt nok fordømmende i din tilgang.

Tænk over at der sidder nogen og modtager dine beskeder - og du giver med stor sandsynlighed en følelse af at være en dårlig mor til videre. 

Fuldstændig enig - især fordi hun jo ikke aner, hvorfor hende der spørger har brug for at kunne komme ud og at blive aflastet om natten. Det kan jo være, at hun har en efterfødselsreaktion eksempelvis og det frirum er den eneste måde hun kan komme ud på den anden side. Det er da i den grad vigtigt, hvis det andet går ud over tilknytning til barnet og mors trivsel.

Det er jo ikke sikkert, det er dét, der ligger bag, men alene det at det er en mulighed gør, at eksperten godt kan besvare spørgsmålet med omsorg i stedet for med fordømmende formuleringer.

Tænker lige på mit eget forløb. Stoppede med at amme efter en måned denne gang - havde brug for at kunne komme væk fra baby og at sove om natten. Det lyder måske super nederen. Men det var PÅ GRUND AF et voldsomt traumatisk forløb efter fødslen med alvorlig infektion hos mig, og som følge deraf ptsd symptomer og efterreaktion samt at jeg ikke kunne komme fysisk ovenpå efter infektionen uden søvn. Så jeg ville blive ked af at modtage sådan et svar fra eksperten, hvis det var mig, der havde spurgt.

Så er der nok nogen det ville sige, at hun kunne have fortalt mere om baggrunden i spørgsmålet, men det synes jeg faktisk er okay hun ikke gør, for det er ikke relevant i forhold til det hun helt lavpraktisk vil vide.

Dig der spørger: jeg havde voldsomme mængder mælk og havde succes med at trække den ind til det blev for ubehageligt og så lige malke toppen en manuel pumpe. Det varede ikke længe før min produktion stoppede. Kunne sikkert stadig presse lidt ud, men mine bryster er helt bløde og lækker aldrig.

Anmeld Citér

25. februar

ErDuHerIkkeSnart

Profilbillede for ErDuHerIkkeSnart

Jeg tænkte præcis det samme  Det er vel lige præcis denne form for implicit fordømmelse fra "fagfolk", som får nogle mødre til at føle sig utilstrækkelige. Kvinden beskriver et behov, et ønske - en vurdering hun har truffet af hvordan hendes lille familie samlet set vil komme til at trives bedst muligt. Hun spørger ret konkret til, hvordan det kan gennemføres - men i stedet sniges der mellem linjerne nogle formaninger ind i retning af, at hvis hun vil være bare en nogenlunde god mor, så må hun lige stramme an.

PS: I øvrigt, skulle vi så ikke lade være med at gøre alle anbefalinger til lovmæssigheder, der ikke kan afviges fra? Det er jo endnu en af de ting, der gør vores generation af mødre rystende usikre. Fordi kvinder ender med at tro, at hvis deres børn ikke ammes det korrekte antal uger, ikke får præcis det rette antal d-dråber, den rette økomad, eller sidder 7 minutter for længe i en autostol, så vil ser ske uoprettelig skade?

Hvad med at vi i stedet stolede lidt på vores mavefornemmelse og sunde fornuft, og fandt en tro på at vi nok skulle finde ud af at passe bedst muligt på både os selv og vores unger, hvis vi turde eje en smule selvstændighed (og pragmatisme!), fremfor en liste med regler og anbefalinger til at køre os selv i sænk over?

Anmeld Citér

1. marts

jordemoder

Profilbillede for jordemoder

Kære damer - jeres kommentarer er taget til efteretning ;-)

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder og IBCLC

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.