Eksperthjælp: Hævede lymfekirtler

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

450 visninger
0 svar
0 synes godt om
23. februar

Karen Bøhrnsen

Kære Jordmoder
Jeg er gravid i uge 26+2, førstegangsfødende, og virkelig glad og spændt over det. Dog kan jeg mærke at jeg også nemt bliver nervøs og bange for om jeg kan være syg på den eller anden måde, og om det kan skade/smitte barnet.

Jeg har fået konstateret gruppe B streptokokker, og skal have penicillin under fødslen.

Jeg har netop lagt mærke til at en af mine lymfekirtler under halsen er hævet. Bør jeg kontakte jordmoder/læge, eller skal jeg blot slappe af, og ikke bekymre mig om det?

Kh Sofie

Karens svar

Kære Sofie

Tak for dit brev.

Det skader som udgangspunkt ikke dit barn, hvis du har de mest gængse sygdomme i graviditeten. Hævede lymfekirtler er tegn på at dit imunforsvar arbejder, og det er jo en god ting, at imunsystemet reagerer på virus eller infektion i kroppen. Hævede lymfeknuder i sig selv, betyder ikke, du skal reagerer yderligere.

Hvis du bliver syg med influenza eller infektion skal du henvende dig til din læge i samme omfang som du ellers ville have gjort, hvis du ikke var gravid.

Sundhedsstyrelsen anbefaler du som gravid får en vaccination mod influenza. Se mere om det her.

Gruppe B streptokokker gør dig ikke mere eller mindre syg under graviditeten. Men det kan gøre dit barn syg under og efter fødslen, hvis du ikke får penicillin i forbindelse med fødsel. 

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen
Jordemoder
like facebook.com/jordemoder.net

Hvis du har brug for en mere uddybende dialog om sygdom i graviditeten, har du mulighed for at ringe direkte til jordemoder Karen Bøhrnsen - en halv times telefonisk jordemoderkonsultation koster kun 245.- og kan faktureres via mobilpay - så tøv ikke - ring og få en personlig og fortrolig snak med jordemoderen. Ring på mobil 27216882.

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.