Anonym skriver:
Hej dejlige damer.
Jeg er 15+1 og nogle ville måske synes det var lidt for tidligt at tage stilling til denne slags ting. Men jeg kan mærke at jeg går og tænker rigtigt meget over det.
Min kæreste på 27 er ateist og er af den overbevisning at dåb er et valg barnet selv skal have lov til at tage stilling til når det er gammelt nok. Og det er jeg også TIL DELS enig i.
Jeg selv er katolsk og kommer fra en familie som er delvist troende. Jeg er af afrikansk afstamning og derfor handler det også om noget rent kulturelt og traditioner er vigtige for mig og min familie. Jeg selv er ikke besynderligt troende katolik og har også af samme grund tilbage i sin tid også fravalgt konfirmation - men jeg kan da godt lide tanken om, at traditionen tro, så døber vi vores barn. Det synes jeg der er noget så fint over.
Jeg mener bare, at man som nybagte forældre i forvejen træffer så mange bundne valg for barnet i forvejen. Så hvorfor ikke også træffe dette valg - og så er det jo op til barnet selv når han bliver gammel nok om han fortsat vil være en del af den katolske kirke eller ej?
Det er noget jeg har prøvet at tage op med min kæreste og det ender tit ud i, at jeg bliver lidt sur og mener ikke at han gider gå på kompromis. Kan ikke finde ud af, om jeg er mindst lige så uretfærdig som ham eller ej? Altså at jeg bliver sur over det?
Jeg mener bare, at jeg "mister" mere end han gør.
Jeg har prøvet at se det fra hans side, og kunne også gå med til at vi blot holder navngivning. Det ville bare være et kompromis jeg ikke ville være spor glad for.
Andre der har stået i samme eller lignende situation?
Der findes vel ikke et kompromis mellem ikke døbt og døbt, så kan ikke se hvilket kompromis din kæreste ikke vil tage - for det er jo ikke et kompromis at sige: så får du det på din måde. Det er jo bare at overgive sig.
Om du mister mere end ham ved jeg ikke, som en del skriver må I jo sætte jer ned og tale om hvad det betyder for jer og så vurdere ud fra det. Du kan starte med at se på, hvilken dele af traditionen og ritualet er det som er vigtigt for dig, er det delen i kirken (og skal der så være katolsk?), er det dåbskjolen, er det festen, er det fremvisningen af barnet eller hvad er det. Og på den anden side må din kæreste vurdere, hvad er det ved dåben som han ikke vil være en del af; den kirkelige handling, love noget han ikke vil holde, festen eller....? Og så må I se om der måske endda er et kompromis a la fest, dåbskjole og navnet bliver sagt, men ikke i kirke. Eller i kirke men din kæreste er ikke med og er kun med til festen, eller er ikke med oppe ved døbefonten eller hvad ved jeg.
Mine børn er ikke døbt, eller det vil sige min store datter er, for hun valgte det selv sidste år og valgte så konfirmationen fra. Grunden til vores fravalg er for det første jeg er døbt og konfirmeret i den danske folkekirke, betaler stadig kirkeskat, men tror ikke på kristendommen som den præsenteres i den danske folkekirke og ja nok slet ikke på kristendommen. Min mand er som du døbt, første nadver og konfirmeret i den katolske kirke og er ikke troende. Så det lå ikke en gang til højrebenet om det skulle være den danske folkekirke eller den katolske kirke. Derudover ville jeg ikke stå og lyve i kirken - jeg ved jeg ikke opdrager mine børn i den kristne tro, eller i hvert fald ikke i den kristne tro som folkekirken fordrer.
Jeg ville have haft svært ved at gå på kompromis med det, men havde nok kunne sige, at det var okay hvis min mand ville love det i kirken og mente det, men jeg ville ikke selv have stået oppe ved døbefonten og lovet noget.