Der er tusind områder når man får barn, hvor man bliver nødt til at gå på kompromis. Og er man uenig om dåb, så er det en af de store områder.
Vi har haft flere forskellige områder hvor vi har haft forskellige holdninger. Fx, efternavn, dåbskjole, gudmor/far, arve vugge eller ny osv.. Man bliver nødt til at sætte sig ned og snakke om det, høre den andes argument og fortælle sine. Hvorfor er det vigtigt for dig at din søn bliver døbt? Er det pga feste? Pga troen? Pga kulturen? Og er der noget fra en dåb din man ville kunne tage med?.. Snak stille og roligt, hør hinanden og kan I ikke blive enige nu er her så er det okay.
Ofte synes jeg, at hvis man lige går og tænker over det lidt selv så sker det nogle gange at man måske finder ud af at den andens forslag ikke var så slemt - eller at man måske holdt fast i ens synspunkt af de forkerte årsager.
Jeg bruger altid spørgsmålet: Hvem betyder det mest for? Betyder det mere for dig at din søn bliver døbt end det gør for din mand at jeres søn ikke bliver døbt?.. Hvem betyder det mest for..
Vi er begge kulturelle troende haha, og kommer i kirken ved de der festlige lejligheder. Dåben for os var mest noget kulturelt og pga tradition. Men vi har valgt at vores søn opddrages i den kristne tro med fokus på fx næstekærlighed, vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig, ikke lyve osv.
Men tænk over, at jeres søn altid selv kan vælge at blive døbt senere hvis han ønsker det (fx i forbindelse med konfirmation), hvorimod du aldrig kan tage en dåb tilbage. Personligt ville jeg aldrig byde min partner at døbe vores barn hvis jeg vidste at han ikke havde det godt med det.
Anmeld
Citér