Eksperthjælp: Graviditet eller uregelmæssig cyklus efter P-piller

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

339 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. februar

Karen Bøhrnsen

Hej Karen

Jeg er 25 år gammel, har været sammen med min kæreste i snart 7 år. Vi har aftalt at jeg smider p-pillerne efter snart 10 års brug, og lader naturen "gå sin gang". Jeg smed p-pillerne i midt december 2017, og jeg fik min forventede menstruation derefter. I januar måned har jeg også fået min menstruation meget præcist en måneds tid efter. Dvs. jeg havde menstruation d. 12. - 17. januar, og var helt som den plejer. Men en uges tid efter menstruationen sluttede og til nu (11. februar), har jeg haft det mærkeligt. Kvalme, stikken i den ene side i underlivet/æggestokkene, sviden i underlivet, og generelt menstruationssmerter uden at have menstruation. I dag begynder mine bryster også at være ømme omkring brystvorterne. Alarmklokkerne begynder at ringe, og jeg tog derfor en graviditets test i fredags (9. februar). Den var negativ. I dag tog jeg en mere, da min menstruation endnu ikke er kommet, og symptomerne fortsætter, men negativ igen.

Mit spørgsmål er:
1) Er der en chance for at jeg er gravid, selvom testene viser negativ?
2) Jeg har godt læst, at kroppen efter p-pille stop kan opføre sig mærkeligt, men der hører jeg mere at menstruationen er længe om at komme. Min kom "så fint" allerede i den første måned. Kan det så alligevel være det, der driller??

På forhånd tak for hjælpen!

Mange hilsener fra Elin

Karens svar

Kære Elin

Tak for dit indlæg.

Ad 1) Ja, du kan godt være gravid uden testen viser positiv.

Nogle gange kan en graviditetstest godt vise positiv allerede 4 uger efter sidste menstruation og nogle gange går der et par uger mere, inden den slår ude. Det skyldes at der er stor variation i hvor hurtigt gravide danner graviditetshormon (hCG) nok, til at det kan ses i testen.

Prøv at tage en ny test om 14 dage og du vil med stor sandsynlighed kunne se to streger, hvis du er blevet gravid efter din menstruation i januar.

2) Selv om din krop startede ud med regelmæssig menstruation, kan du godt opleve uregelmæssighed i cyklus flere måneder efter, du er stoppet med P-piller. Din krop skal lige finde ud af sit eget hormonsystem, og det kan godt vise sig som de symptomer, du beskriver.

SÅ der kommer til at gå nogle dage eller et par uger endnu, inden du med større sikkerhed kan se, om det er uregelmæssighed i cyklus eller graviditet.

Held og lykke med det.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Hvis du har brug for en mere uddybende dialog om helt tidlig graviditet, har du mulighed for at ringe direkte til jordemoder Karen Bøhrnsen - en halv times telefonisk jordemoderkonsultation koster kun 245.- og kan faktureres via mobilpay - så tøv ikke - ring og få en personlig og fortrolig snak med jordemoderen. Ring på mobil 27216882.

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+