Ferie udenfor skolens ferie - for og imod...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. februar 2018

lineog4

bøllen skriver:

Vi har altid taget på skiferie UDEN for skoleferien . Nu går de store ikke længere i folkeskole så det er slut. Der er rigtig meget snak omkring dette , ja det er sikkert trælst for lærerne , men forstår ikke helt “ balladen “ for børn kan også blive syge. Så man kan da aldrig være sikkert på fuldtalligt elever ?!? Så hvis Peter er syg i uge 5 , Mette i uge 6 osv så kan de heller ikke få gennemgået det matriale de mangler . Eller hvis en elev ganske simpelt ikke forstå pågælende ting men skal have det forklaret 5 gange ... hmm 

nu er det jo desværre ikke altid muligt at få ferie i ungernes skoleferie , så skal de børn så snydes ?

det er dælme ikke nemt at stille lærer / pædagoger tilfredse angående ferie . Holder de for meget fri er der ballade , men også hvis ungerne ikke holder fri. ??

får helt sikkert hug for dette men fred være med det.. 

Ingen hug og du har fuldstændig ret - som lærer er eg helt med på, at eleverne har fri på skæve tidspunkter og kan være syge.

JEg hjælper selvsagt eleverne så godt jeg kan med at kunne følge med og især i indskolingen hvor jeg er nu, ville jeg gå gennem ild og vand for at hjælpe dem inde det som er i gang. Men (jeps det famøse men) forældrene skal bare ikke forvente jeg tager hensyn så vi fx ikke starter på emne mens de er på ferie, eller grupperne ikke starter op med det som de nu skal lave, eller at jeg kan ave en fyldestgørende plan for den uge eller to så de kan lave det på ferien.

I udskolingen er jeg nok lidt strammere, forstået på den måde at jeg så vil sige: grupperne er i gang, så kan du lave.... 

Men jeg forstår de familier er der vælger at kunne holde ferie sammen, jeg synes en rejse kan være yderst givende, tiden sammen er fanatastisk og vil opfordre det til den. Så nej ingen hug, og tænker egentlig heller ikke forældrene ska gøre mig tilfreds, men på samme måde skal jeg heller ikke gøre forældrene tilfreds og lave særplaner, lektielister eller lignende fordi de vælger at holde ferie på de skæve tidspunkter. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
bøllen skriver:

Vi har altid taget på skiferie UDEN for skoleferien . Nu går de store ikke længere i folkeskole så det er slut. Der er rigtig meget snak omkring dette , ja det er sikkert trælst for lærerne , men forstår ikke helt “ balladen “ for børn kan også blive syge. Så man kan da aldrig være sikkert på fuldtalligt elever ?!? Så hvis Peter er syg i uge 5 , Mette i uge 6 osv så kan de heller ikke få gennemgået det matriale de mangler . Eller hvis en elev ganske simpelt ikke forstå pågælende ting men skal have det forklaret 5 gange ... hmm 

nu er det jo desværre ikke altid muligt at få ferie i ungernes skoleferie , så skal de børn så snydes ?

det er dælme ikke nemt at stille lærer / pædagoger tilfredse angående ferie . Holder de for meget fri er der ballade , men også hvis ungerne ikke holder fri. ??

får helt sikkert hug for dette men fred være med det.. 

Du kan jo læse i tråden, at vi er en del lærere, som ikke ser det som nogen “forbrydelse”, så det virker lidt voldsomt, at du forventer hug for dit indlæg. Jeg vil så indskyde, at det er en del af vores job at være indstillet på at skulle hjælpe elever, der har svært ved at tilegne sig stoffet, og at forsøge at få elever, der har været syge, med - men jeg går ud fra, at forældre, der selv vælger at tage barnet ud af undervisningen en uge om året eller mere, er helt indforståede med, at deres barn ikke får særbehandling af den grund. 

Jeg håber da også, du er med på, at både bekymringer over elevers fravær og over, at nogle aldrig holder fri, bunder i omtanke for barnets ve og vel. 

Anmeld Citér

13. februar 2018

A-1995

Vi lægger ofte selv vores ferier udenfor skoleferien. Både fordi det er billigere, men også fordi der så er knap så meget tryk på på feriestederne. Men vores børn er også kun 2 og 3 år. Min klare holdning er at når de starter i skole, holder man selvfølgelig ferie i skolernes ferie. Synes det er forkert at hive dem ud af undervisningen...

Anmeld Citér

13. februar 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Aggemusen skriver:

Men hvad med signalværdien overfor børnene??

”Du skal passe din skole, lille Yrsa..... altså undtagen når far og mor skal spare to tusind på en rejse, var for sent ude med ferieønsker på jobbet eller bare gerne ville på en forlænget weekendtur”

Jeg undres virkelig oprigtigt over, at man som forældre ikke kan se vigtigheden af, at man lærer sine børn, at skolen er deres ‘arbejde`, og det passer man selvfølgelig - det gør I vel også selv?

Udover at jeg er ret enig I, at børns skole er deres arbejde, for det er det, og det lære jeg også mine børn, så lære jeg dem forhåbentligt også at livet er andet end arbejde, for det er det også.

Anmeld Citér

13. februar 2018

Mom

Profilbillede for Mom
nielsen80 skriver:

Enig i at sammenligningen ikke holder, og synes bestemt også det giver mening såfremt, man har et job, hvor man i et bestemt år ikke kan holde ferie i skoleferierne(det går jo typisk på tur). Men den der med flere tusinde kroner - det er altså muligt at holde ferie uden at tage nogen steder. Det er vi mange, der gør! 

Selvfølgelig er det muligt at holde ferie uden at tage nogen steder, men hvorfor ikke gøre det? Og ja der er mange 1000 kr at spare på at tage afsted uden for højsæsonen, og hvis det betyder at man rent faktisk har råd, til at opleve noget andet end DK og holde ferie på en anden måde end "den man plejer", så skal man da i min optik gøre det. Det kan være så berigende for ens familie at holde en ferie uden for DK, at dele den oplevelse sammen, og det er sikkert noget en familie kan "leve" på i et par år. Hvorfor skulle man ikke gøre det?

Anmeld Citér

13. februar 2018

Allenavnevartaget

Har ikke selv skolebørn endnu, men jeg ville sagtens kunne finde på at holde ferie udenfor skolernes ferie. - Det ville dog være sjældent, da min mand er skolelærer og for det første har en helt anden holdning, og for det andet ikke selv har meget ferie han kan ligge ud over de faste ferieuger.

Anmeld Citér

14. februar 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Aggemusen skriver:

Men hvad med signalværdien overfor børnene??

”Du skal passe din skole, lille Yrsa..... altså undtagen når far og mor skal spare to tusind på en rejse, var for sent ude med ferieønsker på jobbet eller bare gerne ville på en forlænget weekendtur”

Jeg undres virkelig oprigtigt over, at man som forældre ikke kan se vigtigheden af, at man lærer sine børn, at skolen er deres ‘arbejde`, og det passer man selvfølgelig - det gør I vel også selv?

Nu har jeg som skrevet tidligere ikke skolebørn endnu, men jeg kan ikke se, at det skader børnenes arbejdsmoral, at holde ferie uden for de fastlagte ferier. Jeg ved endnu ikke, om vi vil holde ferier uden for skoleferierne, når vores børn starter i skole, men skulle vi gøre det, er det selvfølgelig med en forventning om, at børnene får lavet det skolearbejde de evt. kommer bagefter ved at holde ferie, så de slipper ikke for at passe deres "arbejde". Det bliver bare på et andet tidspunkt.

Jeg er den eneste i min funktion på min arbejdsplan, så det fungerer på samme måde for mig. Når jeg holder ferie, så venter opgaverne på mig, når jeg er retur.

Anmeld Citér

14. februar 2018

Janey

Profilbillede for Janey
nielsen80 skriver:

Enig i at sammenligningen ikke holder, og synes bestemt også det giver mening såfremt, man har et job, hvor man i et bestemt år ikke kan holde ferie i skoleferierne(det går jo typisk på tur). Men den der med flere tusinde kroner - det er altså muligt at holde ferie uden at tage nogen steder. Det er vi mange, der gør! 

Du har ret i, at selvfølgelig kan man holde ferie uden at tage nogle steder, men fordi andre gør det, behøver man jo ikke at gøre det. Rejser og at opleve noget nyt har altid betydet meget for min mand og jeg, og før vi fik børn rejste vi 8-10 gange hvert år, men det er ikke helt så meget nu, efter vi har fået børn. Nu har vi en god økonomi, så det ikke ville forhindre os i at rejse, hvis vi skulle gøre det i skoleferierne til en højere pris, men havde vi ikke den økonomi, ville vi så helt sikkert rejse uden for sæsonen, så vi stadig kunne komme afsted.

Danmark er dejlig, men det betyder bare for meget for os at komme ud og se andet, så at andre holder ferie uden at tage nogle steder enten af lyst eller af økonomiske årsager, kan vi ikke bruge til noget. Vi lever efter, hvad der passer vores familie og ikke, hvordan andre lever.

Om vi vil gøre som andre og holde ferie uden for skoleferierne, har vi endnu ikke besluttet, men det finder vi ud af, når den ældste starter til august, og vi skal til at leve med fastlagte ferieuger. I første omgang har vi allerede bestilt efterårsferien, som bliver i uge 42, og sommerferien bliver selvfølgelig så vores kommende skolebarn er hjemme til skolen starter op . Herefter må vi se, hvad der sker, men vinterferie holder vi i hvert fald ikke, da min mands knæ ikke kan holde til ski. 

Anmeld Citér

4. september 2019

ønskebørn74

nielsen80 skriver:

læste netop en artikel, der sagde, at over halvdelen af forældre i folkeskolen, tager deres børn ud af skolen for at holde ferie - vist specielt skiferie.

Har ikke selv skolebørn endnu, og ville gerne høre jeres input til den tendens. Er det noget I selv gør? Hvad overvejelser er der bag? Er der nogen som oplever negative konsekvenser ved det - lider fællesskabet, undervisningen eller andet?

Da jeg var barn var det helt normalt..

Anmeld Citér

4. september 2019

Oiseau

Jeg er selv lærer, og ja, det er da irriterende, når elever er væk. Især hvis eleven kommer bagud og forældrene ikke sørger for at der bliver lavet lektier. Men helt ærligt, der er andet i livet end skole, og skolen skal ikke diktere hele ens liv. Man lærer også ved at rejse og besøge andre steder, bare andre ting. Jeg synes, det er helt fint, at forældre holder ferie med deres børn i skoletiden, så længe det ikke er noget der sker hele tiden!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.