Ferie udenfor skolens ferie - for og imod...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. februar 2018

nielsen80

StineW79 skriver:

I theas klasse er det ret normalt, at forældre tager børn ud af klassen, for at holde ferie. 

I denne ferie er der i hvert fald 3 der allerede har holdt en uges ferie, så de er afsted 14 dage i træk.

Set fra lærens synspunkt ka jeg forstille mig, at det må være frusterende, at der er fraværd. Men det er klart forældrenes ansvar at sørge for at ungerne er med fagligt, og tænker klart at man lære rigtig meget af at rejse og opleve nye steder!

Vi har endnu ik gjort det, men tænker sagtens at vi ku finde på det. Især fordi det er så meget billiger at rejse udenfor de normale ferie!!! Vh Stine 

Som skrevet har jeg aldrig været på skiferie(som tilsyndeladende er den ferie, som bliver lagt udenfor sæson oftest) så er totalt uvidende omkring den ferietype. Hvad lærer børnene der - udover at stå på ski?  Sådan som jeg forestiller mig det, så står man på ski og hygger derefter i en hytte. Lyder så fedt, men jeg forestiller mig ikke umiddelbart det som en måde at udvide horisonten og lære nye kulturer. Men kan godt være, jeg er fordomsfuld der

Som sagt kan godt forstå, man gerne vil billigt afsted - forstår så også godt, at skolerne synes det er træls og besværligt at skulle bruge planlægnings resurser på, når de i forvejen er presset. Selvom det er forældrenes ansvar, så er det jo stadig læreren, der skal fremlægge individuel undevisningsplan, lektier til turen og følge op efter turen. Det er også læreren der står med et stort fravær i 4 uger, hvilket vel besværliggør aktiviteter for dem der er tilbage, tænker jeg umiddelbart. Men som sagt er hverken lærer eller har skolebørn endnu, så vildt spændende at høre folks input til problematikken.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg synes det hører til sjældenhederne. 

At tage sit barn ud hver år for at tage på skiferie uden for ferieperioden, nej det ville jeg ikke. 

Men, er det en særlig lejlighed en gang i mellem så jo, så synes jeg det er okay. Fx, mine forældre bor i USA. Og hvis de ikke er flyttet til DK når min søn starter i skole (han er kun 2 år idag) og vi planlægger at besøge dem, så ville jeg ikke synes det var forkert at rejse udenfor ferieperioderne. Ligesom jeg ikke synes det er forkert hvis det er en kæmpe oplevelsesrejse til Afrika/asien et barn skal på med sin familie. Det får man også meget ud af som barn, og jeg synes det er vigtigt at lære om andre kulturer osv. 

MEN, at hive sit barn ud af skolen bare for at stå på ski i sverige til en billig penge - nej det er ikke grund nok synes jeg. 

Og så vil jeg sige, ligemeget hvornår eller hvorfor man hiver sit barn ud - så synes jeg, at hvis man rejser udenfor ferieperioden så har man som forældre et ansvar for at børnene får lavet de samme opgaver som skolen gennemgår. Så det er om at høre lærerne hvilke opgaver, sider osv de læser den kommende uge og så få det gjort med sit barn mens man er på ferie. 

Anmeld Citér

12. februar 2018

Hck

Profilbillede for Hck

Jeg er lidt gammeldags på det punkt, så her hjemme har det altid været no go.

Anmeld Citér

12. februar 2018

nielsen80

Oddi skriver:

Jeg synes det hører til sjældenhederne. 

At tage sit barn ud hver år for at tage på skiferie uden for ferieperioden, nej det ville jeg ikke. 

Men, er det en særlig lejlighed en gang i mellem så jo, så synes jeg det er okay. Fx, mine forældre bor i USA. Og hvis de ikke er flyttet til DK når min søn starter i skole (han er kun 2 år idag) og vi planlægger at besøge dem, så ville jeg ikke synes det var forkert at rejse udenfor ferieperioderne. Ligesom jeg ikke synes det er forkert hvis det er en kæmpe oplevelsesrejse til Afrika/asien et barn skal på med sin familie. Det får man også meget ud af som barn, og jeg synes det er vigtigt at lære om andre kulturer osv. 

MEN, at hive sit barn ud af skolen bare for at stå på ski i sverige til en billig penge - nej det er ikke grund nok synes jeg. 

Og så vil jeg sige, ligemeget hvornår eller hvorfor man hiver sit barn ud - så synes jeg, at hvis man rejser udenfor ferieperioden så har man som forældre et ansvar for at børnene får lavet de samme opgaver som skolen gennemgår. Så det er om at høre lærerne hvilke opgaver, sider osv de læser den kommende uge og så få det gjort med sit barn mens man er på ferie. 

Tror jeg har det meget som dig. Skelner også imellem særlig anledning også tilbagevendende ferier år efter år. Men igen, hvis det er blevet normen, så måske man ændrer mening, når man står i det.

Anmeld Citér

12. februar 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79
nielsen80 skriver:

Som skrevet har jeg aldrig været på skiferie(som tilsyndeladende er den ferie, som bliver lagt udenfor sæson oftest) så er totalt uvidende omkring den ferietype. Hvad lærer børnene der - udover at stå på ski?  Sådan som jeg forestiller mig det, så står man på ski og hygger derefter i en hytte. Lyder så fedt, men jeg forestiller mig ikke umiddelbart det som en måde at udvide horisonten og lære nye kulturer. Men kan godt være, jeg er fordomsfuld der

Som sagt kan godt forstå, man gerne vil billigt afsted - forstår så også godt, at skolerne synes det er træls og besværligt at skulle bruge planlægnings resurser på, når de i forvejen er presset. Selvom det er forældrenes ansvar, så er det jo stadig læreren, der skal fremlægge individuel undevisningsplan, lektier til turen og følge op efter turen. Det er også læreren der står med et stort fravær i 4 uger, hvilket vel besværliggør aktiviteter for dem der er tilbage, tænker jeg umiddelbart. Men som sagt er hverken lærer eller har skolebørn endnu, så vildt spændende at høre folks input til problematikken.

Vi bruger heller ik skiferie, som ferieform, så ved ik hva man ka lære udover at stå på ski

Men min veninde som er lære, laver en læseplan for hele året, så hvis nogen spørg, så får de bare en kopi af den, også er det de lektier ungerne ska lave, mens de er afsted.

På theas skole, har de tit tema uger op til ferie. Tænker om ik det er en del af skolens måde at regulere, i forhold til evt "feriefraværd"?? Vh Stine 

Anmeld Citér

12. februar 2018

MysteriousAngel

Jeg må indrømme, at jeg som lærer, er dybt frustreret over det.

Har lige haft en elev afsted, forældrene havde ikke lavet lektier med barnet, da de ikke syntes at ferien skulle bruges på det. Med det resultat at barnet var massivt bagud efter 14 dages fravær. Udover det, så stod jeg med en elev der ikke fattede hvad vi lavede så på trods af mine 4 elever med særlige behov i klassen, havde jeg også en elev der skulle have forklaret hvad vi andre lavede.

Nu er der en elev der tager afsted i 3 uger, forældrene har bedt om en "lektie-oversigt". Det har jeg ikke udleveret fordi jeg leger med en tanke om, at vi skal lave noget helt andet. Og jeg gider ikke ligge mig fast på lektier som måske/ikke skal laves. Og denne reaktion afstedkommer faktisk af den ovenstående hvor jeg fik en skideballe af en anden verden fordi jeg havde en forventning om at de lavede det. Og det gider jeg ikke endnu engang så.. 

På bare den sidste måned, har jeg, ud af mine 21 børn, haft 6 afsted på ferie. På 1!!! måned. Skiftes vis.  

Anmeld Citér

12. februar 2018

nielsen80

MysteriousAngel skriver:

Har lige haft en elev afsted, forældrene havde ikke lavet lektier med barnet, da de ikke syntes at ferien skulle bruges på det. Med det resultat at barnet var massivt bagud efter 14 dages fravær. Udover det, så stod jeg med en elev der ikke fattede hvad vi lavede så på trods af mine 4 elever med særlige behov i klassen, havde jeg også en elev der skulle have forklaret hvad vi andre lavede.

Nu er der en elev der tager afsted i 3 uger, forældrene har bedt om en "lektie-oversigt". Det har jeg ikke udleveret fordi jeg leger med en tanke om, at vi skal lave noget helt andet. Og jeg gider ikke ligge mig fast på lektier som måske/ikke skal laves. Og denne reaktion afstedkommer faktisk af den ovenstående hvor jeg fik en skideballe af en anden verden fordi jeg havde en forventning om at de lavede det. Og det gider jeg ikke endnu engang så.. 

På bare den sidste måned, har jeg, ud af mine 21 børn, haft 6 afsted på ferie. På 1!!! måned. Skiftes vis.  

Kender ikke meget til lærerjobbet, men kan godt forstille mig, at det må være besværligt - specielt hvis så ikke lektier m.m. laves, som aftalt. 

Anmeld Citér

12. februar 2018

lineog4

Det er jo netop det, det er jo ikke fordi man ikke vil tage hensyn til lille Lise der skal afsted på den billige skiferie i uge 5, men så er der også bare lille Per der skal afsted på skiferie i uge 6 og nå ja Susie der skal to uger til Thailand i uge 7 og 8 (vi har ferie i uge 8) og Frida skal ditto men bare i uge 8 og 9. Pludselig er der 4 ugers undervisning, hvor man ikke kan starte på nye emner, ikke kan placere et forløb med teater, kortfilm og og... Og det er ikke kun i dansk, det er også i matematik, natur/teknologi, kristendom og og og ... 

Så spørges der efter lektieplaner, jo men vi sidder jo ikke “bare” og laver løs i en bog. Det kunne jo være man på skolen havde en tradition om at mellemtrinet lavede kortfilm og at disse skal være færdige før påskeferien og man havde tænkt det som et gruppeprojekt. Det kunne være man skulle tage hul på et geometrisk emne i matematik og man skal starte med en uges undersøgende matematik og bogen er pakket væk til fordel for gruppe og klasse undervisning. Hvis der er 4 uger hvor man mangler en eller flere elever, så har man 4 uger hvor man er tvangsindlagt til “gå frem til næste side” undervisning, hvis man skal tage hensyn og det vel og mærke i i alle skolens fag. 

Og nej emneuger er ikke for at tage hensyn til ferier. Emneuger kan have mange mål og såvel faglige, didaktiske og pædagogiske intentioner. Det er der hvor en klasse fx kan rystes sammen, det er der hvor man kan få lov at fordybe sig mere end i hverdagen fx have en hel uge om genbrug og genanvendelse. Det kan også være der hvor man laver et fælles kunstværk som skal hænge på skolen og pynte i mange år, eller hvad ved jeg.

Og nu lyder jeg som en sur lærer - men faktisk byder jeg alle elever en god ferie, og ved læring foregår alle steder og en ferie kan give både den tiltrængte pause, kvalitetstid med familie og man kan lære om kulturer og sprog og meget mere. 

Men det er bare vigtigt, at det er ikke kun min lille pode der er på ferie og som der skal tages hensyn til. Derfor må jeg som lærer være “hård” og sige, ja I er kun væk en uge, men tilsammen er der en elev væk i 4 uger, så jeg kan ikke vente med at sætte et emne i gang, jeg kan ikke vente med teaterforestillingen, jeg kan ikke vente med forældremødet, jeg kan ikke vente med at grupperne starter med deres manus, eller med den fede emneuge. Hvis I vælger at holde ferie uden for skolernes ferie, så vil dit barn gå glip af den undervisning der foregår og jeg vil prøve at hjælpe din datter ind igen, men jeg må også sige vi venter ikke. Og jeg vil ikke lave en lektieplan, for måske ændrer det sig og måske er der slet ingen lektie agtige ting. Men I kan skrive en dagbog, tage billeder og lave en bog i bookcreator, eller I må tage billeder af alle de forskellige geometriske former I ser, eller prøv at find nye sjove ord, eller læs en bog eller hvad ved jeg. Men ingen lektieliste - I kan følge med i ugeplanen på intra og se hvad vi laver. 

Anmeld Citér

12. februar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Som lærer var jeg tidligere frustreret og irriteret over tendensen, men jeg må indrømme, jeg har valgt at trække på skulderen af det. Der er ingen grund til at kæmpe mod vejrmøller. Jeg laver ikke særlige planer til hver enkelt ferierende familie, for det har jeg ikke tid til, og den tid, jeg har, skal bruges på det flertal, der er i skole. Samtidig synes jeg, at de unge mennesker nu bruger oceaner af tid på at være i skole, de har 35 timer alene i skolen om ugen og derudover lektier, så jeg kan faktisk godt unde dem et pusterum sammen med familien - og vælger forældrene, at dette pusterum ligger uden for de fastlagte ferieuger, så har de måske deres grunde til det, fx økonomiske. 

Kommer Sofie så tilbage fra ferie midt i et forløb med gruppearbejde, må hun leve med at blive sat til at lave andre opgaver end klassekammeraterne - og er der viden, hun ikke har fået, da jeg har formidlet den for klassen under hendes fravær, så må hun samle den op sidenhen. 

Nu har jeg en kollega i mit team, som har brugt sin 6. ferieuge samt en uges afspadsering på en rejse med familien. Det er jo vores ret. Derfor ville jeg også have det meget svært med at hæve en løftet pegefinger over for forældre, der gør det samme. 

Anmeld Citér

12. februar 2018

lineog4

Mor og meget mere skriver:

Som lærer var jeg tidligere frustreret og irriteret over tendensen, men jeg må indrømme, jeg har valgt at trække på skulderen af det. Der er ingen grund til at kæmpe mod vejrmøller. Jeg laver ikke særlige planer til hver enkelt ferierende familie, for det har jeg ikke tid til, og den tid, jeg har, skal bruges på det flertal, der er i skole. Samtidig synes jeg, at de unge mennesker nu bruger oceaner af tid på at være i skole, de har 35 timer alene i skolen om ugen og derudover lektier, så jeg kan faktisk godt unde dem et pusterum sammen med familien - og vælger forældrene, at dette pusterum ligger uden for de fastlagte ferieuger, så har de måske deres grunde til det, fx økonomiske. 

Kommer Sofie så tilbage fra ferie midt i et forløb med gruppearbejde, må hun leve med at blive sat til at lave andre opgaver end klassekammeraterne - og er der viden, hun ikke har fået, da jeg har formidlet den for klassen under hendes fravær, så må hun samle den op sidenhen. 

Nu har jeg en kollega i mit team, som har brugt sin 6. ferieuge samt en uges afspadsering på en rejse med familien. Det er jo vores ret. Derfor ville jeg også have det meget svært med at hæve en løftet pegefinger over for forældre, der gør det samme. 

Helt enig, og det første år med 6. Ferie uge havde jeg sådan brug for at prøve det så tog hele familien til London ugen før påske 

Og jeg tænker også ungerne har god brug for et pusterum fra den pressede hverdag og er det uden for de “almindelige” ferie så er det jo bare sådan.

Men fordi så mange nu tager ferier især her omkring januar og februar, så vælger jeg lige som dig ikke at tage særlige hensyn, laver ingen planer, kan så dog ikke helt som dig sige så må de bare lave noget andet - det er nok forskellen på indskolingen og udskolen - og derfor kan det til tider være et irritationsmoment når lille Lise sidder og beder om hjælp for 117. Gang fordi hun netop ikke var der i sidste uge og man skal repetere det hele og man også ed det skal jeg igen i næste uge for så er det lille Per som kommer hjem.

Men ingen løftet pegefinger blot en understregning af, at det er forældrenes valg og der bliver ikke gjort noget særligt og lavet nye særligt for min tid går netop til flertallet og jeg kan ikke have 4 uger i alle fag hvor vi ikke kan starte på noget nyt, kan lave gruppearbejde eller hvad ved jeg.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.