Jeg må indrømme, at jeg som lærer, er dybt frustreret over det.
Har lige haft en elev afsted, forældrene havde ikke lavet lektier med barnet, da de ikke syntes at ferien skulle bruges på det. Med det resultat at barnet var massivt bagud efter 14 dages fravær. Udover det, så stod jeg med en elev der ikke fattede hvad vi lavede så på trods af mine 4 elever med særlige behov i klassen, havde jeg også en elev der skulle have forklaret hvad vi andre lavede.
Nu er der en elev der tager afsted i 3 uger, forældrene har bedt om en "lektie-oversigt". Det har jeg ikke udleveret fordi jeg leger med en tanke om, at vi skal lave noget helt andet. Og jeg gider ikke ligge mig fast på lektier som måske/ikke skal laves. Og denne reaktion afstedkommer faktisk af den ovenstående hvor jeg fik en skideballe af en anden verden fordi jeg havde en forventning om at de lavede det. Og det gider jeg ikke endnu engang så.. 
På bare den sidste måned, har jeg, ud af mine 21 børn, haft 6 afsted på ferie. På 1!!! måned. Skiftes vis.
Det er jo netop det, det er jo ikke fordi man ikke vil tage hensyn til lille Lise der skal afsted på den billige skiferie i uge 5, men så er der også bare lille Per der skal afsted på skiferie i uge 6 og nå ja Susie der skal to uger til Thailand i uge 7 og 8 (vi har ferie i uge 8) og Frida skal ditto men bare i uge 8 og 9. Pludselig er der 4 ugers undervisning, hvor man ikke kan starte på nye emner, ikke kan placere et forløb med teater, kortfilm og og... Og det er ikke kun i dansk, det er også i matematik, natur/teknologi, kristendom og og og ...
Så spørges der efter lektieplaner, jo men vi sidder jo ikke “bare” og laver løs i en bog. Det kunne jo være man på skolen havde en tradition om at mellemtrinet lavede kortfilm og at disse skal være færdige før påskeferien og man havde tænkt det som et gruppeprojekt. Det kunne være man skulle tage hul på et geometrisk emne i matematik og man skal starte med en uges undersøgende matematik og bogen er pakket væk til fordel for gruppe og klasse undervisning. Hvis der er 4 uger hvor man mangler en eller flere elever, så har man 4 uger hvor man er tvangsindlagt til “gå frem til næste side” undervisning, hvis man skal tage hensyn og det vel og mærke i i alle skolens fag.
Og nej emneuger er ikke for at tage hensyn til ferier. Emneuger kan have mange mål og såvel faglige, didaktiske og pædagogiske intentioner. Det er der hvor en klasse fx kan rystes sammen, det er der hvor man kan få lov at fordybe sig mere end i hverdagen fx have en hel uge om genbrug og genanvendelse. Det kan også være der hvor man laver et fælles kunstværk som skal hænge på skolen og pynte i mange år, eller hvad ved jeg.
Og nu lyder jeg som en sur lærer - men faktisk byder jeg alle elever en god ferie, og ved læring foregår alle steder og en ferie kan give både den tiltrængte pause, kvalitetstid med familie og man kan lære om kulturer og sprog og meget mere.
Men det er bare vigtigt, at det er ikke kun min lille pode der er på ferie og som der skal tages hensyn til. Derfor må jeg som lærer være “hård” og sige, ja I er kun væk en uge, men tilsammen er der en elev væk i 4 uger, så jeg kan ikke vente med at sætte et emne i gang, jeg kan ikke vente med teaterforestillingen, jeg kan ikke vente med forældremødet, jeg kan ikke vente med at grupperne starter med deres manus, eller med den fede emneuge. Hvis I vælger at holde ferie uden for skolernes ferie, så vil dit barn gå glip af den undervisning der foregår og jeg vil prøve at hjælpe din datter ind igen, men jeg må også sige vi venter ikke. Og jeg vil ikke lave en lektieplan, for måske ændrer det sig og måske er der slet ingen lektie agtige ting. Men I kan skrive en dagbog, tage billeder og lave en bog i bookcreator, eller I må tage billeder af alle de forskellige geometriske former I ser, eller prøv at find nye sjove ord, eller læs en bog eller hvad ved jeg. Men ingen lektieliste - I kan følge med i ugeplanen på intra og se hvad vi laver.