Ferie udenfor skolens ferie - for og imod...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.945 visninger
50 svar
101 synes godt om
12. februar 2018

nielsen80

læste netop en artikel, der sagde, at over halvdelen af forældre i folkeskolen, tager deres børn ud af skolen for at holde ferie - vist specielt skiferie.

Har ikke selv skolebørn endnu, og ville gerne høre jeres input til den tendens. Er det noget I selv gør? Hvad overvejelser er der bag? Er der nogen som oplever negative konsekvenser ved det - lider fællesskabet, undervisningen eller andet?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2018

Mom

Profilbillede for Mom
nielsen80 skriver:

læste netop en artikel, der sagde, at over halvdelen af forældre i folkeskolen, tager deres børn ud af skolen for at holde ferie - vist specielt skiferie.

Har ikke selv skolebørn endnu, og ville gerne høre jeres input til den tendens. Er det noget I selv gør? Hvad overvejelser er der bag? Er der nogen som oplever negative konsekvenser ved det - lider fællesskabet, undervisningen eller andet?

Hej,

Jeg har skolebørn, men har endnu ikke taget dem på ferie udenfor skolernes ferie - dog har de haft forlængede weekender.

Jeg tænker umiddelbart, at det er forældrenes ansvar når de tager børnene ud af skolen udenfor ferierne. I ugen op til denne ferie, var der emne uge på vores børns skole, så der ville jeg slet ikke kunne se problemet, for de blev undervist i kroppen og så videre hele ugen, altså ikke fast emner som matematik, dansk osv., og kroppen og sex kan jeg godt tale med mine børn om, så ville ikke have en følelse af, at de gik glip af noget.

Hvis man som familie skal på en længere rejse, så tænker jeg, at børnene kan lære utroligt meget af, at se noget andet end DK og vores kultur. Så umiddelbart kan jeg som sådan ikke se en negativ konsekvens for det enkelte barn, medmindre det handler om mange ferier af en længere varighed hvert år.

Jeg tænker at for en læres planlægning kan det vel godt have en negativ konsekvens, hvis ens klasse altid mangler en elev eller flere, af hensyn til planlægning af undervisningen.

Anmeld Citér

12. februar 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg har ikke skolebarn endnu, men jeg forstår godt folk gør det. Priserne på alle former for ferie, og i særdeleshed skiferie, er skruet så hysterisk højt op i skoleferieugerne. 

Jeg ved ikke hvad det giver af problemer for undervisningen, men jeg synes skolerne skal prøve at omfavne det og til gengæld gøre det klart for forældre og børn at det forventes at man laver det relevante skolearbejde i løbet af ferien.

Anmeld Citér

12. februar 2018

Janey

Profilbillede for Janey

Vi får først skolebarn til næste år, så vi går også i overvejelser, om det er noget, vi kan finde på at gøre. Egentlig var vi lidt imod, men jeg kan høre på mine kollegaer og de forældre i børnehaven, der også har skolebørn, at det i dag er meget normalt, så vi hælder nok til, at det kunne vi også finde på at gøre, hvis ellers vores børn er med på det faglige i skolen.

Hvorvidt det har positive/negative konsekvenser kan jeg ikke kommentere på, for vores børn starter i skolen og vi kommer til at opleve det på egen hånd.

Anmeld Citér

12. februar 2018

nielsen80

IenFart skriver:

Jeg har ikke skolebarn endnu, men jeg forstår godt folk gør det. Priserne på alle former for ferie, og i særdeleshed skiferie, er skruet så hysterisk højt op i skoleferieugerne. 

Jeg ved ikke hvad det giver af problemer for undervisningen, men jeg synes skolerne skal prøve at omfavne det og til gengæld gøre det klart for forældre og børn at det forventes at man laver det relevante skolearbejde i løbet af ferien.

Jeg har som sagt ikke skolebørn endnu, så har ikke problematikken inde på livet. Synes dog alligevel prisargumentet er lidt tyndt. Et eller andet sted er det vel ikke skolens skyld, at skiferier er dyre. Hvis man ikke har råd, så må man vel holde ferie i Danmark eller? Har aldrig selv været på skiferie, så måske jeg derfor ikke rigtig forstår vigtigheden i at komme afsted hvert år

Anmeld Citér

12. februar 2018

nielsen80

Janey skriver:

Vi får først skolebarn til næste år, så vi går også i overvejelser, om det er noget, vi kan finde på at gøre. Egentlig var vi lidt imod, men jeg kan høre på mine kollegaer og de forældre i børnehaven, der også har skolebørn, at det i dag er meget normalt, så vi hælder nok til, at det kunne vi også finde på at gøre, hvis ellers vores børn er med på det faglige i skolen.

Hvorvidt det har positive/negative konsekvenser kan jeg ikke kommentere på, for vores børn starter i skolen og vi kommer til at opleve det på egen hånd.

Har heller ikke skolebørn selv endnu. Kan ikke lade værd med at tænke, at hvis det er blevet SÅ normalt, forstår jeg måske godt, at skolerne synes det er problematisk. Så har du jo reelt set 4 uger omkring vinterferie tid, hvor undervisningen på den ene eller anden måde skal tage højde for, at mange elever mangler.

Anmeld Citér

12. februar 2018

Miti's mama

Jeg kan godt forstå at man hellere vil på ferie når det er billigere. Men da jeg var lærer hadede jeg det. Et par børn er væk ugen før og to andre ugen efter ferien. I matematik er de så bagud og jeg skal forklare det samme tre gange. Ikke fair for dem der møder op. Når de så får matematik bogen med på ferie i stedet, synes far og mor at det er syndt og laver det for dem... og så kan de ikke stoffet alligevel. Og det er flovt for barnet at sidde og være den der skal holde resten af klassen tilbage.

Anmeld Citér

12. februar 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

I theas klasse er det ret normalt, at forældre tager børn ud af klassen, for at holde ferie. 

I denne ferie er der i hvert fald 3 der allerede har holdt en uges ferie, så de er afsted 14 dage i træk.

Set fra lærens synspunkt ka jeg forstille mig, at det må være frusterende, at der er fraværd. Men det er klart forældrenes ansvar at sørge for at ungerne er med fagligt, og tænker klart at man lære rigtig meget af at rejse og opleve nye steder!

Vi har endnu ik gjort det, men tænker sagtens at vi ku finde på det. Især fordi det er så meget billiger at rejse udenfor de normale ferie!!! Vh Stine 

Anmeld Citér

12. februar 2018

nielsen80

Miti's mama skriver:

Jeg kan godt forstå at man hellere vil på ferie når det er billigere. Men da jeg var lærer hadede jeg det. Et par børn er væk ugen før og to andre ugen efter ferien. I matematik er de så bagud og jeg skal forklare det samme tre gange. Ikke fair for dem der møder op. Når de så får matematik bogen med på ferie i stedet, synes far og mor at det er syndt og laver det for dem... og så kan de ikke stoffet alligevel. Og det er flovt for barnet at sidde og være den der skal holde resten af klassen tilbage.

Kunne jeg godt forstille mig!

Jeg kan virkelig også godt forstå, at man gerne vil rejse billigt! Men tænker måske også, at det er lidt forkælet at mene, man skal afsted hvert år, også må skolen rette ind og planlægge omkring det. 

At et barn et enkelt år bliver taget ud i en speciel anledning, synes jeg er så fint!, men hvert år SÅ mange børn, det må virkelig være svært for den pågældende lærer. Måske det bare er sådan det er nu, er der som sagt ikke endnu.

Anmeld Citér

12. februar 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart
nielsen80 skriver:

Jeg har som sagt ikke skolebørn endnu, så har ikke problematikken inde på livet. Synes dog alligevel prisargumentet er lidt tyndt. Et eller andet sted er det vel ikke skolens skyld, at skiferier er dyre. Hvis man ikke har råd, så må man vel holde ferie i Danmark eller? Har aldrig selv været på skiferie, så måske jeg derfor ikke rigtig forstår vigtigheden i at komme afsted hvert år

Jo, det er et tyndt argument. Men jeg forstår det stadig godt og kunne godt selv finde på det. Og det er ikke fordi man nødvendigvis skal afsted hvert år, men selvom det bare er et enkelt år, så er det bare spørgsmål om virkelig mange penge.

Jeg forstår sagtens problemet fra lærerens synspunkt - især hvis forældrene sylter skolearbejdet på børnenes vegne. Jeg ved bare ikke rigtig hvad man skal gøre ved det - for jeg synes det bør være folks frie valg at foretage den vurdering.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.