Vil gerne farve hår

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. februar 2018

Carina:-)

Jeg spurgte min frisør da jeg ammede sidst om der var nyt maj til Anbefalingerne og hun sagde at man stadig anbefalede at lade være og st hendes ansatte ikke måtte farve hår på kunder når de var gravide

Så tænker du skal vente .

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2018

Lisva

Mor og meget mere skriver:

Hvad tænker du så, Sundhedsstyrelsen baserer deres henstillinger på? Fornemmelser og følelser? Og mener du, de er gået mindre i dybden med emnet end din praktiserende læge? 

Nu er der jo ikke tale om en konkurrence mellem Sundhedsstyrelsen og min læge, men ja, lige i dette tilfælde er anbefalingen rent faktisk baseret på en fornemmelse. Faktum er, at ingen undersøgelser har påvist nogen skadelig virkning ved brug af hårfarve i forbindelse med amning. Det er som sagt en myte, at der skulle være påvist en sammenhæng. Du bestemmer jo selv, om du vil dele og følge denne fornemmelse, men faktum er som tidligere nævnt, at der ikke er tale om videnskabeligt baseret evidens.

Anmeld Citér

20. februar 2018

Cherraly

Profilbillede for Cherraly
Lisva skriver:

Nu er der jo ikke tale om en konkurrence mellem Sundhedsstyrelsen og min læge, men ja, lige i dette tilfælde er anbefalingen rent faktisk baseret på en fornemmelse. Faktum er, at ingen undersøgelser har påvist nogen skadelig virkning ved brug af hårfarve i forbindelse med amning. Det er som sagt en myte, at der skulle være påvist en sammenhæng. Du bestemmer jo selv, om du vil dele og følge denne fornemmelse, men faktum er som tidligere nævnt, at der ikke er tale om videnskabeligt baseret evidens.

En hurtig søgning i videnskabelige artikler kommer da op med forskning indenfor emnet, resultater og litteratur omkring sammenhæng mellem eks. øget risiko for cancer hos småbørn og brug af kemikalier og tungmetaller i kosmetik og hårfarve. Går ud fra sundhedsstyrelsen læner sig op af forskning og ikke myter og fornemmelser. Ofte kan det jo være meget krævende tidsmlssigt og forskningsmæssig at fastslå noget helt 100% fra styrelsens side, de gør det når der ikke er tvivl. Men der er ret langt fra måske ikke fyldestgørende forskning/resultater til manglende evidens overhovedet. 

Anmeld Citér

20. februar 2018

CinemaStrange

Mor og meget mere skriver:

Er de fleste mødre ikke også “better safe than sorry”? Jeg forstår ikke, hvorfra den informerede beslutning skal komme hvis ikke fra Sundhedsstyrelsen. Hvis/hvilken information tænker du konkret på? 

Jeg tænker konkret på studier der undersøger sammenhængen mellem hårfarvning hos ammende kvinder og eventuelle skadevirkninger hos børnene,  eller evt. bare et studie der viser hvordan stoffer fra hårfarve udskilles i mælken og i hvilke mængder.

Jeg anfægter Ikke styrelsens holdning, men det indlæg jeg svarede til omtalte den klokkeklare evidens for hårfarves skadelige virkninger i gennem modermælk, jeg stiller bare spørgsmål til den evidens i og med jeg ikke selv har kunnet finde frem til den og styrelsen henviser ikke selv til sine kilder.

Jeg tvivler skam Ikke på vores sundhedsmyndigheder generelt, men synes altid det er rart at kende til de studier anbefalinger baseres på. Jeg undrer mig i samme overbæring over den evidens der ligger til grund for anbefalingen om begrænset brug af kosmetik under amning

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.