Hej
Min kæreste og jeg er lige gået fra hinanden. Vi har sammen en pige på 1 år. Min eks er nu flyttet med vores datter, dog ikke længere væk end at man stadig kan gå/cykle derhen. Vi er begge interesserede i, at få et samarbejde op at køre, så vores brud går så lidt ud over vores datter som muligt.
Når det så er sagt, så er der mange følelser på spil, og bølgerne kan sommetider gå højt. Dog aldrig foran vores datter.
Det er min datters mor der har vores datters bopælsadresse.
Vi bor i Jylland, men min ekskæreste kommer fra Fyn og har sin familie der. Lige nu siger hun, at hun ikke kunne finde på at flytte til F.eks Fyn, da hun skal til at starte uddannelse i området og ikke er interesseret i at vores datter skal se mindre til mig. Så langt så godt.
Jeg frygter bare, at hun i fremtiden vil kunne finde på at flytte langt væk fra min adresse. Det kan være når vores datter fylder 5, 7 eller 12 år, det er for mig underordnet. Jeg vil bare gerne vide om der findes en måde hvorpå jeg kan sikre mig, at mit barn ikke ender med at flytte med sin mor langt væk.
Jeg er selvfølgelig klar over, at jeg ikke kan bestemme hvor min eks skal bosætte sig de næste 17 år. Men hvis der er noget som helst jeg kan gøre for at min datter ikke skal kunne tages fra mig på den måde, så ville jeg virkelig gerne vide det.
Mvh
Helenes svar
Kære du
Det er ikke altid nemt at håndtere alle de følelser, der kan opstå, når man går fra hinanden. Det er ikke desto mindre derfor, utrolig flot, at I begge fokuserer på at samarbejde. Det vil helt klart hjælpe jeres datter igennem bruddet.
Som forælder kan man give sit barn værktøjer til at håndtere kriser resten af livet, hvis man hjælper det godt igennem skilsmissen. Hvordan jeres datter barn reagerer på bruddet, afhænger da også, bl.a. af, hvordan I som forældre samarbejder, bakker hinanden op, og formår at skabe tryghed for hende. Jo mindre et barn er, jo vigtigere er det med ro, tydelige planer og tydelige aftaler.
Det er lykkedes jer at fordele de to forskellige forældreroller, der er efter et brud – rollen som bopælsforælder og rollen som samværsforælder. Selvom I sandsynligvis ønsker, at jeres datter skal være lige meget hos hver af jer, er der stadig kun én af jer, som kan være bopælsforælder. Det gælder også, selvom I har en deleordning. Jeres datter kan nemlig kun have adresse ét sted. Bopælsforælderen er den af jer, som har adresse med jeres datter – altså hendes mor, og som kan træffe nogle beslutninger på egen hånd. Hun kan for eksempel flytte jeres datter indenfor landets grænse, og dermed fra Jylland til Fyn. Dog med seks ugers varsel. Det er dog ikke alle, der overholder denne varslingsfrist. Fristen er lavet med det formål, at man som samværsforælder skal kunne nå at kontakte Statsforvaltningen – hvis man ønsker det – og forsøge at ”bremse” flytningen.
Du skriver ikke noget om, om du har fået sat dit samvær med din datter i (skriftlige) rammer - det er en rigtig god idé. Både hverdags-/weekendsamværet og feriesamværet.
Det er ikke rart at have en frygt, du bærer rundt på. Omvendt skal du også gøre op med dig selv, om det er værd at starte en egentlig bopælssag op, herunder søge om at blive bopælsforælder, i håb om at ende ud med at fratage hendes mor denne ”flytningsret” indenfor landets grænse. Det vil ofte ikke være gavnligt for det samarbejde, som jeres datter også har brug for, at I har - men jeg tager gerne en uddybende snak med dig - du er hjertelig velkommen til at sende mig en e-mail på: ht@nexusadvokater.dk eller at ringe på tlf. 53 73 71 79.
Gode hilsner fra
Helene
Helene har stor erfaring med at rådgive og føre sager om forældremyndighed, børns bopæl og samvær. Helene rådgiver derudover i forbindelse med (overvejelser om) separation og skilsmisse, ægtefællebidrag og bodeling, samt om børnebidrag. Endvidere rådgiver Helene ugifte samlevende og (kommende) ægtepar, blandt andet om samejeoverenskomster, ægtepagter, og testamenter, herunder også børnetestamenter
Se Helenes hjemmeside: NexusAdvokater.dk