Min er 2 år og 4 mdr, dog født 3-4 uger for tidligt. Ikke at jeg tænker det gør en forskel.
Hun tæller til 20 på dansk, 10 på engelsk og kan bogstaverne. Kan alle farver, former og alle mulige dyr. Hulepindsvin, klapperslange, blåhval osv. Små dele på dem, poter, pels, hugtænder osv. Hun snakker flydende, kan cykle, slå koldbøtter osv. Hun har lidt problemer med tålmodigheden når hun skifter tøj, men er renlig. Hun opfanger alt, og er lynhurtig.
Jeg er selv i den ret høje ende af IQ skalaen og var meget hurtig som barn. Dog en del hurtigere end min datter.
Jeg tænker ikke at hun er spor anderledes end så mange andre, de udvikler sig jo lidt forskelligt og har hver deres forcer. Jeg tror det er svært, at se om de er ekstra kloge eller ej, i den alder, selvom der måske er ting der kan indikere det. Han kan selvfølgelig sagtens være “mere” klog end andre, eller han kan blive det senere hen. Min nevø var til gengæld anderledes i den alder, men mere på en autistisk måde, hvor han var ekstrem dygtig til tal og at regne. Min datter kan plusse 1+2 fx, men han kunne dengang lave høje plusstykker. Han er imellem de 1-2% bedst begavede børn i dk og var m i det program med “de kloge drenge”. Eller hvad det nu hed. Til gengæld fx motorisk og kommunikativt havde (har) han “mangler”.
Jeg er bare glad så længe mine børn fungerer socialt og har det “psykisk” godt, fordi det har godt nok ikke være let for min nevø, og heller ikke altid for mig selv, i og med jeg blev rykket 2 klasser op (gjorde man dengang) og modenhedsmæssigt var jeg alderssvarende. Var færdig i gymnasiet som kun lige fyldt 17 årig.
nå, det var lidt en lang fortælling
Anmeld
Citér