Er min søn klog eller er det helt normalt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. august 2018

Fårfårfår

Jeg synes også, at det lyder rimeligt alderssvarende :-) Jeg kan huske, at min dreng kunne SAMTLIGE bilmærker i den alder. Min veninde dreng kunne genkende alle bogstaver. Deres hjerner er nogle små svampe, der virkelig kan suge til sig :-) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. august 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Min søn havde en ting med hr skæg da han vat 2,5. Så han kunne alle bogstaver næsten! Men! Så dalede interessen og han glemte rigtig megrt af det igen. 

De lærer jo primært de der ting fordi de gentager - laver en papegøje. Men ikke nødvendigvis forstår meningen. 

Anmeld Citér

9. august 2018

Ano18

Min er 2 år og 4 mdr, dog født 3-4 uger for tidligt. Ikke at jeg tænker det gør en forskel.

Hun tæller til 20 på dansk, 10 på engelsk og kan bogstaverne. Kan alle farver, former og alle mulige dyr. Hulepindsvin, klapperslange, blåhval osv. Små dele på dem, poter, pels, hugtænder osv. Hun snakker flydende, kan cykle, slå koldbøtter osv. Hun har lidt problemer med tålmodigheden når hun skifter tøj, men er renlig. Hun opfanger alt, og er lynhurtig. 

Jeg er selv i den ret høje ende af IQ skalaen og var meget hurtig som barn. Dog en del hurtigere end min datter.

Jeg tænker ikke at hun er spor anderledes end så mange andre, de udvikler sig jo lidt forskelligt og har hver deres forcer. Jeg tror det er svært, at se om de er ekstra kloge eller ej, i den alder, selvom der måske er ting der kan indikere det. Han kan selvfølgelig sagtens være “mere” klog end andre, eller han kan blive det senere hen. Min nevø var til gengæld anderledes i den alder, men mere på en autistisk måde, hvor han var ekstrem dygtig til tal og at regne. Min datter kan plusse 1+2 fx, men han kunne dengang lave høje plusstykker. Han er imellem de 1-2% bedst begavede børn i dk og var m i det program med “de kloge drenge”. Eller hvad det nu hed. Til gengæld fx motorisk og kommunikativt havde (har) han “mangler”.

Jeg er bare glad så længe mine børn fungerer socialt og har det “psykisk” godt, fordi det har godt nok ikke være let for min nevø, og heller ikke altid for mig selv, i og med jeg blev rykket 2 klasser op (gjorde man dengang) og modenhedsmæssigt var jeg alderssvarende. Var færdig i gymnasiet som kun lige fyldt 17 årig.

nå, det var lidt en lang fortælling  

Anmeld Citér

9. august 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
AnoMom skriver:

Det er ikke fordi det er et problem. Men blot en tanke om min søn mon er lidt klogere end andre eller om det er helt normalt. 

Han er 2 år og 5 mdr gammel. Hans sprog er lidt bagud. Ikke så rent som andre i hans alder hvilket vi er obs på og træner. Men han kan tilgengæld alle farver både på dansk og engelsk. Samt han kan tælle til 4 uden problemer. 

Dyrene kan han også på dansk og engelsk. Og deres lyde. Altså bondegårdadyrene som ko, gris, hest osv. 

Er det normalt i den alder?

ja det er normalt at børn i denne alder kan dyr og farver. 

min søn kan også farver på engelsk - det har han lært via iPad. Det tænker jeg en del børn gør efterhånden. 

Anmeld Citér

9. august 2018

lineog4 skriver:

Nej det er en anden kaj  sætter lige et billede. Mine var især glade for Kaj er farlig, men også kaj siger godnat, siger hej, er stærk osv. Har læst dem op til tusind gange hver 

Kaj bøger er virkelig fantastiske. Tror også jeg kunne dem uden ad på et tidspunkt. 

Til ts: der er også Ib bøgerne som er lidt i samme stil 

Anmeld Citér

9. august 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
mor:) skriver:

Kaj bøger er virkelig fantastiske. Tror også jeg kunne dem uden ad på et tidspunkt. 

Til ts: der er også Ib bøgerne som er lidt i samme stil 

TS har slettet sin profil. Indlægget er fra januar. 

Anmeld Citér

9. august 2018

NRO

Det lyder fuldstændigt normalt.  Børn udvikler sig så forskelligt så du må endelig passe på med at sammenligne. To af mine gamle klassekammerater gennem hele folkeskolen havde talepædagog til de var 10. Pigen sagde ting som 'ores' i stedet for 'vores' og 'vos' i stedet for 'os'. Hun var vildt sød. I dag er de begge med gode uddannelser og helt almindelige i intelligens. Det har vitterligt ikke altid noget at sige. Min søn talte til 10 før han blev 2 år(i dag mere selvfølgelig) taler flydende og rent og har en fantastisk motorik. Han tæller med fingre osv osv. Det har så resulteret i, at grundet nogle omstændigheder med hans dagplejemor, så vil de have ham i børnehave før tid. De mener, at han er klar. Det er jeg ikke skide glad for.1 Jeg selv var lige fyldt fem da jeg startede skole og har altid klaret mig rigtig godt. Jeg læste tykke bøger højt for de andre børn osv.. men jeg var altså ikke klar til at starte skole.. Jeg var jo kun fem. En høj IQ gør dig ikke moden.

Jeg har ingen uddannelse endnu, har rejst osv. da al min familie bor i udlandet (er dog i gang med lang uddannelse). Jeg er 28 og barn nr. 2 på vej.. lang smører, pointen er bare, spekuler ikke i det. Det er ikke klogskab der bærer dig godt gennem livet alene.   

Anmeld Citér

9. august 2018

Mor og meget mere skriver:

TS har slettet sin profil. Indlægget er fra januar. 

Nå hov - tak for info. 

Hvorfor dukker gamle tråde op på forsiden nogle gange? Nogen der ved det? 

Anmeld Citér

9. august 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
mor:) skriver:

Nå hov - tak for info. 

Hvorfor dukker gamle tråde op på forsiden nogle gange? Nogen der ved det? 

Hvis nogen skriver på tråden.

Anmeld Citér

27. december 2020

snut

Fårfårfår skriver:

Jeg synes også, at det lyder rimeligt alderssvarende :-) Jeg kan huske, at min dreng kunne SAMTLIGE bilmærker i den alder. Min veninde dreng kunne genkende alle bogstaver. Deres hjerner er nogle små svampe, der virkelig kan suge til sig :-) 

hjerner små

også at det lyder rim

suge til sig :-)

suge til sig

suge

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.