AnoMom skriver:
Så lærte jeg noget nyt Idag. Det var da dejligt
Tobias’ er ikke kun udtalefejl som din datters. Han taler sætninger på 3-5 ord. Men ikke et af dem er rene. Det eneste ord han kan sige rent er mormor. Resten mangler der bogstaver i ordene hvis man kan sige det sådan. F.eks en ko - det er en o og en hest er en - æh. Tak for mad - blive tah or ma. Har siddet og sagt alfabetet med ham for at finde ud ad hvilke bogstaver han ikk kan sige og det er stort set allesammen. Så han er bagud der. Men hans ører er blevet tjekket og der er ingenting
men med din ekspertise indenfor lærerområdet og du siger du har lidt dårlig samvittighed over ikk at have mere fokus. Så har du måske et godt råd til hvordan jeg kan træne ham bedst mulig? 
sikke en fed oplevelse for hende. Så får hun da bestemt lært en masse sprog 
Jeg tænker når han bliver 3 vil de vurdere om han ville have gavn af en talepædagog - her i kommunen er det sproggrupper - og en lille jubelhistorie, har en veninde med en dreng som din og han er fantastisk sproglig nu (alrtå dybt genert og vil helst kun tale med sine venner, men han er jo ligesom også teenager), dygtig i skolen og og og....
Jeg ville, men først i børnehavealderen lave en masse vrøvleremser sammen: ro, bo, lo, ko, so, de, fo - rime agtigt. Og især med de bogstaver der skaber udfordringer, når du beskriver det som alle ord, så er jeg tilbøjelig til at sige det nok skal komme, eller der vil ske en forandring. De fleste har nogle identificerbare udtale vanskeligheder, det kan være L (har jeg haft mange elever der havde), det kan være s sat sammen som fx sp som min datter havde, det kan være g bliver d - gjorde bliver til djorde osv. Prøv at lægge mærke til om der er nogle særlige lyde som skaber mest udfordringer og så leg med dem.
Derudover kan det også være noget mundmotorisk, der kan drikke med sugerør, puste sæbebobler, tygge på hårde ting og så findes der nogle fantastiske bøger hvor man laver noget med munden samtidig (igen der skal han lige være lidt ældre så han forstår i historien). Men udover det ville jeg så koldt vand i blodet og give ham et lille års tid til selv at rette det op - altså hvor I selvsagt snakker meget med ham, peger, går ture og taler om det i ser, taler højst med jeg selv osv.
Anmeld
Citér