Ivf - fortæl!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.962 visninger
14 svar
0 synes godt om
12. oktober 2009

oo

Hej frøkener, fruer, kvinder og dahmer der har gennemgået IVF behandling. Jeg ville blive enormt glad hvis der var nogen der ville dele deres viden her i denne tråd. Jeg forsøger at vænne mig til tanken om IVF behandling og kunne i den forbindelse rigtig godt bruge en masse...historier/viden/info! Hvordan føltes behandlingen for dig? Hvordan foregår den mere præcist? Lykkedes det for jer/dig? Hvordan med æg i fryser efter succes osv? Hvad betalte I for hormonerne? Og sidst men ikke mindst må I meget gerne skrive hvis/hvad der er galt med jer siden I skulle i IVF.

Jeg håber på jeres åbenhed i alle leder og kanter, for jeg er ved at sluge en kamel herhjemme og kan ikke helt få den sidste pukkel ned!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. oktober 2009

Rasmine

Har ikke selv prøvet det, men IVFMARIE her på siden jobber med det til daglig, prøv at spørge hende. HUn ved med garanti en masse, bare "fra den anden side"

Pøj pøj...

Anmeld

12. oktober 2009

oo

tak for tippet  jeg håber dog at jeg kan få historier fra de som har prøvet det på egen krop især. and on that note så sender jeg liiiiige dette emne til vejrs igen

Anmeld

14. oktober 2009

Brams

Hej

Vi har været igennem et laaaaangt behandlingsforløb (med et par lange pauser) som endte efter 12 år med vores første reelle IVF forsøg på Hvidovre hospital, som resulterer i en lille prinsesse om ca. 1 uges tid 

Det allerførste forsøg som ikke tæller med Hvidovres krav (man har jo kun 3 forsøg) endte ikke med nogle æg, så der var ingen at sætte op.

Det har været utroligt hårdt og til sidst havde jeg slet ikke lyst til at komme igang igen fordi jeg var så bange for at det skulle mislykkedes. Heldigvis gjorde vi det dog, for det havde jo en lykkelig udgang.

På Hvidovre har de været helt utrolig søde og rigtig gode til at tale med en hvis man havde brug for det. De havde altid god tid når man kom til behandlinger og jeg følte aldrig at de bare ville have mig ud ad døren fordi der var mange andre der skulle til.

Du starter med at komme ind og så finder I sammen ud af hvilken behandling du skal have (lang eller kort) der vil være en masse materiale du skal læse. Når det er fastlagt får du info om de hormoner du skal have og hvordan og hvornår du skal tage dem. Du får også info om (gjorde jeg i hvert fald, og ellers spørg efter det) kronikertilskud som vil gøre det billigere at købe alle hormonerne. Jeg kan ikke helt huske hvor meget jeg gav for hormonerne, men vi er et sted mellem 1.000 og 2.000 pr. gang tror jeg nok.

Det værste for mig var at skulle stikke mig selv hver aften, men mærkeligt nok vænner man sig til det ret hurtigt og til sidst bliver det bare en af de ting der skal gøres.

Mit "andet" IVF forsøg var en lang-behandling som først skulle sætte mig kunstigt i overgangsalderen for derefter at starte mig op fra "bunden" af. Da det var gjort fik jeg hormonerne til stimulering af æggene og kom ind på hospitalet et par gange for at de kunne holde øje med hvor store æggene blev.

Da ægene var store nok, fik jeg tid til ægudtagning. Man kommer ind om morgenen og får en beroligende pille og får lagt et drop til smertebehandling i forbindelse med ægudtagningen. Så kommer man ind på "stuen" og møder de ret mange mennesker der er med til at køre showet. Lægen suger en enkelt ægblære af gangen (det hele foregår fra skeden) og giver det videre til en laborant som højt siger om der er et æg eller ej, hvis ikke suger han blæreren igen. Og sådan fortsætter det indtil han har undersøgt alle ægblærerne og fået alle æggene ud.

Samme morgen har manden afleveret sæden som bliver renset og gjort klar til de æg man får taget ud.

Så kommer man hen et sted og ligger og slapper af og bliver tjekket inden man får lov at køre hjem.

2 dage senere skal man komme tilbage til ægoplægning og der får man af vide hvor mange af de æg man har fået taget ud som rent faktisk er gode nok til at sætte op eller fryse ned.

Som udgangspunkt får man kun sat et æg op den første gang, med mindre at æggene er af lidt dårligere kvalitet, så kan man måske få sat to op. Resten, hvis der er nogle, bliver frosset ned til senere brug.

Har man æg der er frosset ned, kan man undgå at tage nogle af hormonerne til næste forsøg, hvis det bliver nødvendigt. Desuden går æg der er frosset ned, uden om proceduren der siger, at man kun kan få hjælp til behandling hvis man ikke har børn sammen. Det betyder jo så at man med frosne æg godt kan få barn nr. to hvis man vil det.

Efter ægoplægningen kommer den meget lange ventetid (ca. 14 dage) hvor man endelig en dag skal ud op hospitalet og få taget en blodprøve og senere samme dag, skal ringe til hospitalet og få af vide om man er gravid.

Jeg lider af PCOS og det er derfor jeg har været i behandling. Håber du fik lidt ud af min meget lange fortælling, sjovt nok er det allerede svært at huske det hele selv om det ikke er så længe siden.

Du er velkommen til at skrive til mig, hvis der er noget du vil have uddybet eller har andre spørgsmål.

Knus Trine 37+6

Anmeld

14. oktober 2009

oo

Kære Trine

tusind tusind tak! du er virkelig god til at forklare, og jeg har siddet her og læst med stor interesse. jeg er lige blevet insemineret for 5. gang og vi hare fået at vide at vi kan køre 6 runder i alt med IUI før vi tager samtalen om IVF, men jeg er bare sådan...træt og opgivende lige p.t., så derfor prøver jeg at forberede mig mentalt på, at det er IVF der skal til nu. Jeg vil meget gerne holde muligheden for at skrive til dig åben, hvis vi kommer dertil, for så er jeg sikkert sprængfyldt af spørgsmål igen

og TILLYKKE med jeres lille pige som meget snart er her, det er det dejlige ved denne side, der er så utrolig mange herinde som det faktisk er lykkedes for!

Anmeld

14. oktober 2009

Brams

Hej igen

Kan godt forstå at du er ved at opgive og jeg synes I skal få snakket om derhjemme om I vil det sidste forsøg med IUI eller om i vil gå direkte til IVF (det går jeg ud fra godt kan lade sig gøre). Det kan måske spare dig for endnu et forsøg som måske ikke lykkedes (ved selvfølgelig ikke hvad der ligger bag de 5 forsøg). Vi valgte nemlig at droppe det sidste inseminationsforsøg og gå videre i systemet med IVF, men det er selvfølgelig noget man skal tænke godt igennem.

Du skriver bare når du har brug for det, så skal jeg prøve så godt jeg kan at hjælpe.  for at det snart lykkes for Jer. Og ja du har ret, den er nemlig rigtig rart at vide at det lykkes for så mange herinde, det giver lidt håb

Knus Trine

Anmeld

16. oktober 2009

mifune

Jeg vil også lige sige at dette indlegget er guld verdt for os der skal starte IVF (jeg skal have første samtale her i oktober), meget informativt. Så jeg setter mig op på takkelisten:-)

Anmeld

18. oktober 2009

ivfmarie

Hej

Jeg så lige mit navn blev nævnt - så jeg kunne jo ikke lige lade være med at læse tråden igennem, og må sige at Brams kommer med en meget grundig og ret præsic beskrivelse af forløbet .

Hvis I vil vide mere om hvad der foregår bag lukkede døre i laboratoriet fra æggene kommer ud, til dagen for ægoplægning, så må I endelig sige til.

Held og lykke til alle

Marie - bioanalytiker med speciale inden for AssisteretReproduktionsTeknik (lyder flot, ikk.. )

Anmeld

18. oktober 2009

oo

ivfmarie skriver:

Hej

Jeg så lige mit navn blev nævnt - så jeg kunne jo ikke lige lade være med at læse tråden igennem, og må sige at Brams kommer med en meget grundig og ret præsic beskrivelse af forløbet .

Hvis I vil vide mere om hvad der foregår bag lukkede døre i laboratoriet fra æggene kommer ud, til dagen for ægoplægning, så må I endelig sige til.

Held og lykke til alle

Marie - bioanalytiker med speciale inden for AssisteretReproduktionsTeknik (lyder flot, ikk.. )

jo det lyder enormt flot og tak, hvis vi kommer dertil vil jeg gerne høre DET HELE

Anmeld

18. oktober 2009

Anetski

ivfmarie skriver:

Hej

Held og lykke til alle

Hej

Jeg er meget interreseret i hvordan det hele foregaar. Jeg har selv en soen som blev til via IVF. Jeg bor i Sydney og her laegger de kun 1 aeg ind af gangen plus de lader aegget vokse til blastysus stadie (5 dage) foer det blir lagt ind. Jeg har lige vaeret igennem 2 IVF som ikke virkede og vi skal til at gaa igang med en omgang mere. Har ogsaa lige faaet taget en blodproeve som skulle vise min aeg kvalitet og resultatet var rigtig godt (23 pmol/L). ved ikke lige hvad det tal siger??

Det er frustrerende at det ikke har virket de sidste 2 gange og jeg er rigtig bange for at naeste gang heller ikke virker.

Jeg fik fjernet mild endometriosis for over 2 aar siden men det maa vaere kommet igen nu da det ikke virker naturligt igen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.