Eksperthjælp: Vand i kroppen i graviditeten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

418 visninger
0 svar
0 synes godt om
11. januar

Karen Bøhrnsen

Hej.

jeg har et spørgsmål , jeg er første gangs gravid , og har altid haft let til væske i kroppen .  Men jeg har allerede fået en del væske i kroppen, hænder og ben.  dog mest om aftnen.. Jeg er 18+2 , så jeg syntes det er ret tidligt, og kan derfor være utrolig bange for om det kan være fostervands forgiftning. Er det noget du vil mene jeg skal være bekymret for og kontakte lægen ?
mvh den bekymret

Karens svar

Kære bekymrede

Tak for dit brev.

Det er uhyre sjældent at få svangerskabsforgiftning så tidligt i graviditeten. Og desuden betragter man ikke længere ødem (som er vand i kroppen) som hovedindikator for svangterskabsforgiftning.

Når du skriver, at du allerede før graviditeten har haft tendens til vand i kroppen, så tænker jeg, at du naturligt også vil være en af dem, der mærker til det i graviditeten, hvor hele dit system ret hurtigt bliver ekstra belastet. Du danner op til 50% mere blod under graviditeten og så skal dit lymfesystem og dine venepumper arbejde ekstra meget for at komme af med væsken.

Der i mod kan for højt blodtryk, æggehvidestoffer i urinen og pandehovedpine samt flimren for øjnene kan være tegn på svangerskabsforgiftning.

Så nej, ud fra det du beskriver, tænker jeg ikke du har svangerskabsforgiftning.

Hvis du har meget vand i kroppen, vil jeg anbefale dig at drikke rigeligt, dyrke motion (det fremme blodomløbet og dræner vandet ud af vævet) og lave venepumpeøvelser.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen
Jordemoder

Hvis du har brug for en mere dybdegående dialog med jordemoderen om vand i kroppen under graviditeten, har du mulighed for at ringe til jordemoder Karen Bøhrnsen. En halv times telefonisk jordemoderkonsultation koster kun 245.-

Så tøv ikke - ring og få en fortrolig samtale med jordemoderen - mobil 27216882.

Like og del: facebook/jordemoder.net

https://www.facebook.com/jordemoder.net/

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.