nyfødt tøjforbrug og hospitalstaske

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. januar 2018

Anonym

Anonym skriver:

Tak for dine tips.  Er det helt umuligt at tøre sig selv efter siden du brugte flaske til det? lokalbedøvelse på spray, hvor kan man få det?

Og ja det kan være helt umuligt hvis man brister. Man SKAL skylle sig efter pga infektion risiko 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. januar 2018

Miti's mama

Anonym skriver:

Tak for dine tips.  Er det helt umuligt at tøre sig selv efter siden du brugte flaske til det? lokalbedøvelse på spray, hvor kan man få det?

Det vil være ømt, hævet og du vil bløde meget lige i starten. Du vil højst sandsynligt ikke have lyst til at røre det i et stykke tid. Derudover vil resterne af maven stadig være der, så det er 10 gange nemmere at holde dig ren, hvis du vasker med vand. Hvis du får sting vil det være ekstra ømt, og du vil nok ikke kunne røre det. En blød sportsflaske (Google "peri bottle" for at se hvad jeg mener), er mit ultimative trick til at holde det nemt.

Lokalbedøvende spray kan fås på apoteket. Jeg havde en med fra USA, så kender ikke mærkerne her. Men det er vigtigt at apotekeren ved at det kan være til åben rift/sår.

Sammen med nogle kølende servietter i bindet gør det helingsprocessen meget nemmere, så du kan koncentrere dig om baby 

Anmeld Citér

12. januar 2018

Stivdie

Hej du, 

Jeg har før fødslen vidst begge gange, at mine piger var små (begge ca 2,5 kg), så derfor pakkede jeg kun str 50, men hvis du nogenlunde følger en standard for førstegangsfødende (baby ca 3.5 kg, født 1 uge over termin), så er det smart at pakke lidt str 56 også.

Det jeg fik brugt var, to langærmede bodyer til at sove i (fordi de var så små, de havde behov for lidt ekstra, selvom de lå svøbt i dynen) og en langærmet body, sokker, tyk sparkedragt, uldhue og bamse dragt til hjemturen. Jeg havde på kids-world.dk købt nogle uldbodyer fra Joha, der knappes foran (søg evt på Slå-om), de er guld værd, fordi de ikke skal over hovedet 

Til mig selv brugte jeg bare hospitalsskjorte og klipklapper de første dage (var indlagt 3 dage begge gange), og få jeg kom i tøjet var det amme-bh, amme t-shirt, og campinghabit   På Hillerød hvor jeg fødte er der en lille håndbruser på toiletterne på barselsgangen, så man kan skylle sig med koldt vand MENS man tisser, så sviger det stort set ikke. 

Jeg kan i øvrigt også anbefale amme indlæg fra Mininor (Babysam eller online), de suger fantastisk og er dejligt tynde 

Anmeld Citér

12. januar 2018

Anonym trådstarter

Miti's mama skriver:

Det vil være ømt, hævet og du vil bløde meget lige i starten. Du vil højst sandsynligt ikke have lyst til at røre det i et stykke tid. Derudover vil resterne af maven stadig være der, så det er 10 gange nemmere at holde dig ren, hvis du vasker med vand. Hvis du får sting vil det være ekstra ømt, og du vil nok ikke kunne røre det. En blød sportsflaske (Google "peri bottle" for at se hvad jeg mener), er mit ultimative trick til at holde det nemt.

Lokalbedøvende spray kan fås på apoteket. Jeg havde en med fra USA, så kender ikke mærkerne her. Men det er vigtigt at apotekeren ved at det kan være til åben rift/sår.

Sammen med nogle kølende servietter i bindet gør det helingsprocessen meget nemmere, så du kan koncentrere dig om baby 

Ved du eventuelt hvor man kan få en peri bottle eller noget der minder om i danmark?

Jeg må forhører mig på apoteket i forhold til lokalbedøvende spray. Jeg har læst at man kan putte gele eller aloevera på bindet og have i fryseren, det lyder rigtig smart.

Anmeld Citér

12. januar 2018

Anonym trådstarter

Stivdie skriver:

Hej du, 

Jeg har før fødslen vidst begge gange, at mine piger var små (begge ca 2,5 kg), så derfor pakkede jeg kun str 50, men hvis du nogenlunde følger en standard for førstegangsfødende (baby ca 3.5 kg, født 1 uge over termin), så er det smart at pakke lidt str 56 også.

Det jeg fik brugt var, to langærmede bodyer til at sove i (fordi de var så små, de havde behov for lidt ekstra, selvom de lå svøbt i dynen) og en langærmet body, sokker, tyk sparkedragt, uldhue og bamse dragt til hjemturen. Jeg havde på kids-world.dk købt nogle uldbodyer fra Joha, der knappes foran (søg evt på Slå-om), de er guld værd, fordi de ikke skal over hovedet 

Til mig selv brugte jeg bare hospitalsskjorte og klipklapper de første dage (var indlagt 3 dage begge gange), og få jeg kom i tøjet var det amme-bh, amme t-shirt, og campinghabit   På Hillerød hvor jeg fødte er der en lille håndbruser på toiletterne på barselsgangen, så man kan skylle sig med koldt vand MENS man tisser, så sviger det stort set ikke. 

Jeg kan i øvrigt også anbefale amme indlæg fra Mininor (Babysam eller online), de suger fantastisk og er dejligt tynde 

Er glad for alle de tips jeg får

Indtil videre følger hun kurven fint men har lidt lange ben, arver hun nok efter faren. Så måske hun ikke engang kan komme i en 50, jeg har et sæt i 50 resten er 56. Jeg har mig måde en slå-om bodystocking og en til over hovedet.

Hospitalstøjet regner jeg med at bruge og så har jeg et par tøfler jeg kan tage med. Hvor er det smart at de havde en håndbruser på toiletterne. Jeg tror det er det ser mindst frem til, det er at skulle sys hvis jeg brister, og toiletbesøg efterfølgende.

De amme indlæg vil jeg lige tjekke ud. Jeg har pakket ammepude. Er det noget du eller andre har haft brugt mens i var der? Jeg tænker personligt at det er en god aflastning når jeg skal amme, at kunne have hende støttende derpå.

Anmeld Citér

12. januar 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Selv tak da. Det får du også, ellers skal baby jo svøbes i dynen. Min søn lå slet ikke i vuggen men hos mig hele tiden .. Men godt du har tøj med hvis nu ..

Altså Ja, de første uger skal mælken lige regulere sig så du vil tit få mælkeknuder agtige og producere for meget mælk. Når baby så sutter sprøjter det i munden også fjerner de hovedet for lige at få vejret. Også står der en stråle ud. Jeg lærte hurtigt st ligge en stofble under som jeg lige kunne tage for når han slap brystet.

Og som en anden har skrevet, så til efter fødslen er det godt med noget at skylle med. På Roskilde har de krus stående så man kan skylle efter. Jeg bristede selv med 15 sting og kunne hverken gå eller sidde i 5 uger, så jeg brugte meget isbind. Og koldt vand når man har tisset.

Har desværre ikke kendt til den spray, men gid jeg dog havde!! Jeg vil råde dig os til at tage egen dyne med til baby.den de har på hospitalerne er fiber dyne som de bare sveder i.. rigtig syntetisk.. 

Jeg håber på at kunne få amning godt op at køre, og har tænkt på at pumpe ud ind imellem også. Er det noget du har gjort?

hold da op, det lyder intens med ikke at kunne gå eller sidde i 5 uger.

Dyne og hjemmestrikket tæppe har vi pakket, ønsker ikke noget syntetisk.

Anmeld Citér

12. januar 2018

Anonym

Anonym skriver:

Jeg håber på at kunne få amning godt op at køre, og har tænkt på at pumpe ud ind imellem også. Er det noget du har gjort?

hold da op, det lyder intens med ikke at kunne gå eller sidde i 5 uger.

Dyne og hjemmestrikket tæppe har vi pakket, ønsker ikke noget syntetisk.

Det kan godt være lidt svært men ikk giv op ..

Altså ja i de første uger har Jeg, men KUN i badet. Når du i varm bad så masser og tryk ud. Brug endelig ikk pumper, det booster produktionen endnu mere.. Så malk ud stille og roligt selv når der er knuder. Men helst am dem væk så kroppen får reguleret hvad der er behov for .. og som en skrev, ammeindlæg fra mininor!! Dem bruger jeg os det er de bedste. Skift morgen og aften. Og når du får rifter/sår på vorten så løs t shirt så du mindsker risiko for brystbetændelse. Rigtig.øv med mælk på tøjet men bedre end betændelse!! Luft luft luft .. først når amningen har reguleret sig osv vil jeg anbefale dig amme bh og indlæg..

Anmeld Citér

12. januar 2018

Miti's mama

Anonym skriver:

Ved du eventuelt hvor man kan få en peri bottle eller noget der minder om i danmark?

Jeg må forhører mig på apoteket i forhold til lokalbedøvende spray. Jeg har læst at man kan putte gele eller aloevera på bindet og have i fryseren, det lyder rigtig smart.

Man kan sagtens fryse et bind - du kan finde en del 'opskrifter' online, her hedder de 'padsicles'. 

Jeg kunne ikke finde en peri bottle herhjemme, så jeg fandt en blød sportflaske i Føtex i stedet (denne her: https://www.foetex.dk/for-de-smaa/babyudstyr/boernebestik-og--service/rosti-sportsflaske-togo-500ml---nordic-pink/p/100340527?cmpid=aw_search_02040203000000000000&gclid=EAIaIQobChMI4cr_-JbT2AIVW2QZCh23twBnEAQYBCABEgIHo_D_BwE). Same point.

Det aller bedste til at køle nederregionen af efter at være gennem en fødsel er noget der hedder 'witch hazel', det finder man også i rigtig mange amerikanske opskrifter på padsickles, men det kan ikke fås herhjemme. Det er en klar væske fra hassel træet. Aloe vera er et godt alternativ.

Anmeld Citér

12. januar 2018

Nogensmor??

jeg vil virkelig anbefale dig at tage BLØDT toilet papir med! deres gør MØG ondt efter en fødsel 

Anmeld Citér

12. januar 2018

Stivdie

Jeg kan berolige dig med, at de kommer noget lokalbedøvelse på, så du mærker overhovedet ikke, at du bliver syet 

Jeg var meget glad for at have ammepude med. Og hvis du skal have flere overnatninger, kan du også overveje at tage din egen hovedpude med - min erfaring med hospitals hovedpuder er, at de ikke er fantastiske 

I forhold til at malke ud, så er det bedre at lægge baby til ofte. Mælken leveres efter efterspørgsel og løber typisk til efter ca 3 døgn. Hvis du har pumpet en masse tror kroppen, at der er massivt behov for mælk, og så har du pludselig voldsomme brystspændinger på 4-5 dagen. Men snak med ammesygeplejerskerne om det, hvis du er nervøs omkring det.

I øvrigt sagde den sødeste ammesygeplejerske til mig: "når baby er et døgn gammel, går det op for den lille at navlestrengen er blevet knappet, og så tror baby bogstaveligt talt, at den dør af sult, hvis den ikke har brystet i munden. Det fortager sig, når mælken løber til." Blot så du ved, at baby ikke nødvendigvis er sulten eller har ondt, hvis der er meget søgen efter brystet de første døgn - det er bare behov for tryghed om at vide, buffeten er lige ved næsen  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.