nyfødt tøjforbrug og hospitalstaske

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.603 visninger
28 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. januar 2018

Anonym trådstarter

Hejsa folkens.

Jeg er førstegangsfødende og er helt på bar bund. Jeg har termin 19 februar og er nu ved at pakke min taske til hospitalet. Jeg regner med at være der i 2 dage uanset hvordan fødslen kommer til at gå, så der skal lidt i tasken. Hvor meget tøj brugte i til jeres nyfødte de første par dage og hvad størrelse? Jeg har pakket 2 bodystockings, 2 par bukser, 2 par strømper, 2 huer, 1 natdragt og 1 heldragt. Mon det er nok? Skal hun have noget ekstra med til hjemturen eller er babydynen nok? Hvad har i efterfølgende brugt da i kom hjem fra hospitalet om dagen af tøj?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar 2018

Thea14

Min datter brugte slet ikke tøj de dage vi var på sygehuset. Hun havde blot ble på og så brugte vi al tid på at være hud til hud. Når der var gæster var hun pakket ind i et tæppe og hun sov pakket ind i dyner. Hun fik først tøj på da vi skulle hjem efter de to dage.

med sønnen tog vi hjem er par timer efter fødslen, og der brugte vi heller ikke meget tøj de første døgn, fordi vi lå hud mod hud så ofte som overhovedet muligt. 

Jeg syntes det lyder fint det du har pakket, og får at være sikker havde jeg nok pakket lidt forskellige størrelser (min datter sejlede i str. 50 mens min søn måtte i 56 fra start. Inden fødslen var sønnen vurderet mindre end hvad datteren blev vurderet til, så det er svært at gå ud fra jordemoderens vurdering).

Hvor meget tøj de bruger efterfølgende er meget forskelligt. Min datter gylpede aldrig og brugte kun et sæt dagligt (som i teorien sagtens kunne være brugt igen dagen efter). Min søn gylper ekstremt meget og kan sagtens få skiftet tøj 3-5 gange dagligt (og ofte kræver det også tøjskift hos mig, så vi vasker meget tøj for tiden).

Anmeld Citér

10. januar 2018

FruSteffensen

Jeg tror jeg ville nøjes med 4 bodystockings og 1 heldragt, en hue og måske nogle futter. Vores søn havde kun ble og højest en bodystocking på de første mange dage indtil vi skulle udenfor (hjemmefødsel), da det hedder hud mod hud og så en bodystocking til t sove i når det var lidt længere stræk.

Anmeld Citér

10. januar 2018

Anonym

Lyder spændende. Held og lykke med det!

Vores søn havde heller ikke tøj på før han skulle hjem. Jeg havde endda pakket pusle OG sportstaske

Brugte ingenting af det stort set. Men umiddelbart ville jeg sige det lyder okay hvad du har pakket, så er du på den sikre side. Også husk både 50 og 56!

Da vi kom hjem blev der tisset igennem, og mens han blev skiftet. Jeg ammer, så når det sprøjter bliver hans tøj klistret osv så det blev til 3-4 tøjskift om dagen.

Faktisk et godt råd hvis du ikke har hørt det. Tag din egen toiletpapir med! Og sutsko.. Det er altså guld efter en fødsel

Anmeld Citér

11. januar 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg ville vælge at pakke nogle flere natdragter eller nogle heldragter. 

Vi brugte kun heldragter og natdragter de første mange dage, fordi alt hva der ska over hovedet på en nyfødt, bare er bøvlet. Men det er jo en smagssag vh Stine 

Anmeld Citér

11. januar 2018

L-mor

Anonym skriver:

Hejsa folkens.

Jeg er førstegangsfødende og er helt på bar bund. Jeg har termin 19 februar og er nu ved at pakke min taske til hospitalet. Jeg regner med at være der i 2 dage uanset hvordan fødslen kommer til at gå, så der skal lidt i tasken. Hvor meget tøj brugte i til jeres nyfødte de første par dage og hvad størrelse? Jeg har pakket 2 bodystockings, 2 par bukser, 2 par strømper, 2 huer, 1 natdragt og 1 heldragt. Mon det er nok? Skal hun have noget ekstra med til hjemturen eller er babydynen nok? Hvad har i efterfølgende brugt da i kom hjem fra hospitalet om dagen af tøj?

Som de andre siger, så er det hud mod hud mest muligt de første dage og tøj, der skal over hovedet er bøvlet. Så nogle heldragter i 50 og 56, huer og strømper.

Mit barn er også februarbarn og havde en ‘flyverdragt’ på til hjemturen og en strikket hue udenpå bomuldshuen. Turen foregik i bil men på en kold og blæsende februardag.

Til dig selv vil jeg anbefale hjemmesko, bluser/skjorter der åbner foran, så du kan ligge hud mod hud og nemt lukke til, mår der kommer besøg eller du skal på toilettet, og leggings. Måske er det bare mig men nat og dag og tøj/nattøj flød lidt sammen, fordi jeg knoklede om natten med at få gang i amningen og småsov meget af dagen, når der ikke var gæster eller baby, der var vågen. Så blødt og ‘nemt’ tøj tager jeg (også) med næste gang.

Anmeld Citér

11. januar 2018

Miti's mama

Det lyder rigtig fint. Min yngste er også februar barn, og hun havde en lille bamsedragt på hjem. 

Derudover havde jeg en blød sportsflaske til at skylle mig med ved toilet besøg (blød så vandet kan presses ud i en stråle), en lokalbedøvelse på spray og kølende servietter (kunne være noget aloe vera) til bindet. De var uundværlige efter min første fødsel 

Anmeld Citér

11. januar 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Lyder spændende. Held og lykke med det!

Vores søn havde heller ikke tøj på før han skulle hjem. Jeg havde endda pakket pusle OG sportstaske

Brugte ingenting af det stort set. Men umiddelbart ville jeg sige det lyder okay hvad du har pakket, så er du på den sikre side. Også husk både 50 og 56!

Da vi kom hjem blev der tisset igennem, og mens han blev skiftet. Jeg ammer, så når det sprøjter bliver hans tøj klistret osv så det blev til 3-4 tøjskift om dagen.

Faktisk et godt råd hvis du ikke har hørt det. Tag din egen toiletpapir med! Og sutsko.. Det er altså guld efter en fødsel

Mange tak og tak for dine gode råd.

Jeg vil gerne have så meget hud mod hud som muligt, det er mere til hjemturen eller hvis hun sov for sig selv jeg ville give hende noget på så hun ikke frøs.

Jeg vil også gerne amme, spørjter det? Jeg er jo helt ny så jeg kender ikke så meget til det andet end hvad jeg har læst.

Det er et tip jeg har set flere steder, så det er også pakket.

Jeg har pakket ammepude også selvom flere måske mener det er overflødisk.

Anmeld Citér

11. januar 2018

Anonym trådstarter

Miti's mama skriver:

Det lyder rigtig fint. Min yngste er også februar barn, og hun havde en lille bamsedragt på hjem. 

Derudover havde jeg en blød sportsflaske til at skylle mig med ved toilet besøg (blød så vandet kan presses ud i en stråle), en lokalbedøvelse på spray og kølende servietter (kunne være noget aloe vera) til bindet. De var uundværlige efter min første fødsel 

Tak for dine tips.  Er det helt umuligt at tøre sig selv efter siden du brugte flaske til det? lokalbedøvelse på spray, hvor kan man få det?

Anmeld Citér

11. januar 2018

Anonym

Anonym skriver:

Mange tak og tak for dine gode råd.

Jeg vil gerne have så meget hud mod hud som muligt, det er mere til hjemturen eller hvis hun sov for sig selv jeg ville give hende noget på så hun ikke frøs.

Jeg vil også gerne amme, spørjter det? Jeg er jo helt ny så jeg kender ikke så meget til det andet end hvad jeg har læst.

Det er et tip jeg har set flere steder, så det er også pakket.

Jeg har pakket ammepude også selvom flere måske mener det er overflødisk.

Selv tak da. Det får du også, ellers skal baby jo svøbes i dynen. Min søn lå slet ikke i vuggen men hos mig hele tiden .. Men godt du har tøj med hvis nu ..

Altså Ja, de første uger skal mælken lige regulere sig så du vil tit få mælkeknuder agtige og producere for meget mælk. Når baby så sutter sprøjter det i munden også fjerner de hovedet for lige at få vejret. Også står der en stråle ud. Jeg lærte hurtigt st ligge en stofble under som jeg lige kunne tage for når han slap brystet.

Og som en anden har skrevet, så til efter fødslen er det godt med noget at skylle med. På Roskilde har de krus stående så man kan skylle efter. Jeg bristede selv med 15 sting og kunne hverken gå eller sidde i 5 uger, så jeg brugte meget isbind. Og koldt vand når man har tisset.

Har desværre ikke kendt til den spray, men gid jeg dog havde!! Jeg vil råde dig os til at tage egen dyne med til baby.den de har på hospitalerne er fiber dyne som de bare sveder i.. rigtig syntetisk.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.