To fornavne - evt. navneforvirring eller helt ok?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.058 visninger
13 svar
16 synes godt om
29. december 2017

Benedikte85

Profilbillede for Benedikte85

Hej kære forældre ☺ 

Vores baby blev døbt i slutningen af oktober. Han har fået hele to fornavne. Jeg havde foretrukket at han kun havde fået ét fornavn, men det ville kæresten ikke give sig på. Det er sådan at jeg mest kun bruger nr.  2 fornavn og min kæreste bruger nok mest nr. 1 fornavn. Når vores lille søn begynder i vuggestuen til januar har pædagogerne venligt spurgt, om de måtte have lov til bruge hans andet fornavn - Helge.

Vores søns farmor siger kun det første fornavn - stort set aldrig nr. 2 fornavn. 

Han er døbt Vilhelm Helge. Jeg siger mest kun lille Helge eller begge navne. Navnet "Vilhelm" krævede min kæreste, at det skulle stå, som første fornavn. Jeg valgte føje min kæreste. Så egentlig er Vilhelm et såkaldt kompromisnavn. 

Jeg kunne hjertens gerne tænke mig at høre fra andre, hvis børn også er døbt/nangivet med to fornavne og, hvor I primært bruger jeres barns nr.  2 fornavn? Hos os er det blot sådan jeg mest siger navnet Helge og kæresten siger Vilhelm. Hvad tænker I om dette?

I vuggestuen vil det også primært være navnet Helge, der bliver brugt. Også selvom begge hans fornavne står  skrevet på døren i vuggestuen. 

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

29. december 2017

Loa

Profilbillede for Loa
kan ikke ønske mig mere :)

Hold nu op, er i ikke bange for at drengen bliver drøn forvirret  Især når hans forældre kalder ham hvert sit navn...

Men sødt navn i øvrigt....

Anmeld Citér

29. december 2017

Cherraly

Profilbillede for Cherraly
Benedikte85 skriver:

Hej kære forældre ☺ 

Vores baby blev døbt i slutningen af oktober. Han har fået hele to fornavne. Jeg havde foretrukket at han kun havde fået ét fornavn, men det ville kæresten ikke give sig på. Det er sådan at jeg mest kun bruger nr.  2 fornavn og min kæreste bruger nok mest nr. 1 fornavn. Når vores lille søn begynder i vuggestuen til januar har pædagogerne venligt spurgt, om de måtte have lov til bruge hans andet fornavn - Helge.

Vores søns farmor siger kun det første fornavn - stort set aldrig nr. 2 fornavn. 

Han er døbt Vilhelm Helge. Jeg siger mest kun lille Helge eller begge navne. Navnet "Vilhelm" krævede min kæreste, at det skulle stå, som første fornavn. Jeg valgte føje min kæreste. Så egentlig er Vilhelm et såkaldt kompromisnavn. 

Jeg kunne hjertens gerne tænke mig at høre fra andre, hvis børn også er døbt/nangivet med to fornavne og, hvor I primært bruger jeres barns nr.  2 fornavn? Hos os er det blot sådan jeg mest siger navnet Helge og kæresten siger Vilhelm. Hvad tænker I om dette?

I vuggestuen vil det også primært være navnet Helge, der bliver brugt. Også selvom begge hans fornavne står  skrevet på døren i vuggestuen. 

Min datter har to fornavne, men vi bruger da kun det ene i dagligdagen, og det gør hun også hvis man spørger hvad hun hedder. Og hun er glad for og stolt over sit navn. Så har hun jo kælenavne og søde forkortelser af sit navn, men stadig kun af det ene. Så hun er ikke i tvivl hvad hun hedder. Jeg ville være bekymret for forvirring hvis vi kaldte hende forskellige navne herhjemme, sådan helt for alvor. Men svært at sige.

Anmeld Citér

29. december 2017

Meyer

Profilbillede for Meyer

Min datter har to fornavne, hun hedder Astrid Zaza.

I hverdagen bliver hun kaldt både Astrid og Zaza.

Hun har aldrig givet udtryk for at det var forvirrende, eller irriteret at have to navne. Hun er 11 år.

Anmeld Citér

29. december 2017

ChesireKitty

Profilbillede for ChesireKitty

Jeg har selv to fornavne. Min mormor har altid brugt begge, mens andre kun brugte det ene og andre igen kun brugte det andet. Mine forældre og søskende har aldrig rigtig "kaldt" mig ved mit navn overhovedet, men i stedet et kælenavn som opstod fordi min storebror ikke kunne sige mit navn og derfor blev hans måde at udtale det på kælenavnet.

Jeg har aldrig været forvirret over mine navne. Jeg introducerer mig som regel overfor "officielle" personer med begge fornavne, overfor nye bekendtskaber og så videre med "Mit navn er Aaa Bbb, men jeg bliver bare kaldt Xxx". Jeg har altid ladet det være op til andre hvad de kalder mig.

Somme tider reagerer jeg dog ikke på mit faktiske navn, hvis jeg er optaget af noget, fordi jeg ikke anser det som værende mit "primære" nanv - dette er for mig mit kælenavn.

Min søn har kun ét fornavn, men bliver kaldt alt muligt af diverse i familien, deriblandt variationer af hans faktiske navn. Han reagerer desuden på både nullermand (som er et af mine kælenavne til ham) og lillebror, som hans storesøster har en forkærlighed for at kalde ham, til trods for at hun godt ved at det ikke er hans navn.

Jeg tror ikke at det er så meget anderledes at have 2 (eller flere) navne end det er at have et navn og et (eller flere) kælenavn(e).

Anmeld Citér

29. december 2017

Mortilah

Profilbillede for Mortilah

Her er situationen som hos jer. Det har ikke medført nogle problemer overhovedet. 

Anmeld Citér

29. december 2017

MommyX1

Profilbillede for MommyX1
Don't be afraid to start over. It's a new chance to rebuild what you want.
Benedikte85 skriver:

Hej kære forældre ☺ 

Jeg har også to fornavne men er altid blevet kaldt og kun brugt det første. Jeg har aldrig været forvirret over det, men nu er jeg kun blevet kaldt det ene navn og ikke begge.

Der er få gange jeg er blevet spurgt om jeg vil blive kaldt begge altså lidt som en sammenhæng, og der har jeg selv kunne sige at jeg "bare" ville kaldes det første.

Anmeld Citér

29. december 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg hedder Anne Kirstine, men blir stort set aldrig kaldt andet end Stine. Dog har jeg nogle mostre og onkler, der af princip altid kalder mig ved fulde navn, hvilket er så fint!

Der er enkelte der ka blive forvirret over det med flere navne, feks mine kollegaer, når de kigger på vagtplaner, folk der ringer til mig, lægen osv, da jeg altid bare siger Stine.

Folk har prøvet at kalde mig for Anne, men det reagere jeg ik på, for det føles bare ik som mit navn.

Jeg ka rigtig godt li mit navn, men oplever TIT at folk ik ka finde ud af at udtale KIRstine, så det blir til KRIstine.

Det jeg bare prøver på at sige er, at i sagtens ka kalde ham forskellige navne, uden at han blir helt forvirret, for det er bare normalen for ham. Vh Stine 

Anmeld Citér

30. december 2017

Benedikte85

Loa skriver:

Hold nu op, er i ikke bange for at drengen bliver drøn forvirret  Især når hans forældre kalder ham hvert sit navn...

Men sødt navn i øvrigt....

Det er en tanke jeg har haft - men nu er vores bavy jo kun knap 9 mdr og jeg tænker han vil blive mere og mere vant med at det er hans nr. 2 fornavn  (Helge) der nok bruges mest, idet pædagogerne samt børnene i vuggestuen vil primært bruge dette navn. 

De spurgte en dag vi var på besøg om det ville være i orden hvis de brugte navnet Helge nu, hvor vores barn havde to fornavne, at tage af. De ved udmærket hans fulde fornavn et Vilhelm Helge og dette er også skrevet på hans skab. Men pædagogerne mente det måske ville blive lidt svært for de andre små børn sige navnet i sin fulde længde. Da institutionen  tilmed i forvejen har adskillige andre børn med V/W-navne, såsom en lille Villads, Vilfred, Wilma og en William mente de vores drengs andet fornavn kunne være rigtig godt at bruge da ingen andre børn (endnu) hedder Helge i vuggestuen.

For at opsummere: Nej, jeg tror ikke lille Helge bliver synderligt forvirret. Han vokser op og ved, at hans fulde fornavn er Vilhelm Helge og nogle mennesker siger begge fornavne, andre siger primært kun det ene fx nr.  2 fornavn. Vi undlod bevidst et bindestregsnavn for så vil han nemmere kunne vælge, når han bliver voksen, hvilke af navnene han foretrækker blive kaldt mest. 

Anmeld Citér

30. december 2017

Benedikte85

Meyer skriver:

Min datter har to fornavne, hun hedder Astrid Zaza.

I hverdagen bliver hun kaldt både Astrid og Zaza.

Hun har aldrig givet udtryk for at det var forvirrende, eller irriteret at have to navne. Hun er 11 år.

Er det forskelligt hvem der mest bruger det ene fornavn frem for det andet? Jeg tænker på om det fx mest et hendes far, der siger Astrid og så dig, som mest siger navnet Zaza eller det omvendt? 

Et det også forskellige familiemedlemmer, som enten bruger begge fornavne eller kun det ene fx mest kun første fornavn eller mest andet fornavn? 

Hvordan i daginstitutionen/skolen, hvad siger de mest der? Vores søn vil mest blive kaldt ved sit andet fornavn - Helge i sin kommende vuggestue.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.