Syntes jeg læser og høre fra mange, at de er så stresset over julen, og må indrømme at jeg både blir overrasket og lidt trist!
For mig, har julen altid betydet extra familie tid, hygge, lækker mad, også self lidt extra forkælelse i form af gaver.
Gaver er heldigvis ik det vigtigste i min familie, det er "bare" en lille extra ting.
Vi har tit holdt jul. Jeg elsker at lave maden, pynte op og hygge med vores gæster.
Er vi ik hjemme juleaften, nyder jeg de extra dage med svigermor, svigerfamilien er fantastiske osv osv.
Vi har julefrokost i min familie d 25/12. Det er sammenskudsgilde. Alle kommer og sådan har det været de sidste 40-45 år. Vi er mellem 25-35 af min tætteste familie samlet.
D 26/12 er der julefrokost i kærestens familie. Igen sammenskudsgilde, og sådan har det nok været de sidste 35 år. Vi er ca 20-25 af hans tætteste familie.
Nogle år arbejde jeg. Og i år ska jeg arbejde juleaften. Kærsten og ungerne ska være sammen med min familie.
Jeg ved at der ka være mange grunde til at julen er stressende, men må indrømme at jeg bare elsker julen, vores familietid og de tosset traditioner.
Så vil endelig bare ønske alle en rigtig dejlig, stressfri jul og fantastisk nytår. Vh Stine
Sidste år var jeg rigtig stresset omkring en måneds tid ved jule/nytår(før og efter). Så meget at det var ved at være usundt.
Arbejdede 23.,24.,25.,26.,27., om aftenen. samtidig med at jeg havde familie boende hos os og holdt julefrokost og var med til de arrangementer jeg kunne i forhold til arbejdet.
I år arbejder jeg d 25.,26., og d 29.,30.,31.,1.,2., men vi holder ikke selv nytår, så det bliver nemmere.
Jeg stresser slet ikke på samme måde. Men efter at have været helt nede og skrabe bundet(med stress, depression, og angstanfald i bagagen) så skal der ikke så meget til før tegnene på usundt stress dukker op.
Husker generelt julen som værende hyggelig og i familiens tegn om det blev holdt hos min mor eller far. Den jul kan jeg slet ikke genkende som voksen. Min mor kalder jeg en anti-jule person(som ham fra The Julekalender). Men det er jeg slet ikke, jeg lader bare ikke til at få det samme ud af julen som førhen.
Sangen som Anders Matthesen synger er meget rammende og godt beskrivende som jeg ser på det. At det er stress og jag for selvfølgelig kommer julen bag på os alle hvert år
.
Glædelig jul