Mor og meget mere skriver:
I mange år har jeg set frem til julen med blandede følelser. Juleaften er fin, her samles vi i den nære familie, og de første juledage går med julefrokoster i ligeledes allernærmeste familiers skød. Så kommer vi til 4. juledag, hvor min mor fejrer sin fødselsdag for samme store flok af familiemedlemmer hvert år. Jeg gruer for dagen hvert år.
Her kommer mine to morbrødre, som jeg ofte kun ser den ene gang om året. De sætter sig ved bordet og dominerer fuldstændigt samtalen med højlydt pral over deres liv. Det handler om eksotiske ferier, dyre kunstindkøb og nye biler eller køkkener eller ... Og lidt om det eller de børn, som klarer sig særligt godt karrieremæssigt.
Mine morbrødre er begge læger og har ikke den store respekt for mit arbejde som lærer. Jeg er den eneste i min generation af familien, som ikke har en akademisk uddannelse. Jeg er en stolt og meget glad lærer, som normalt ikke lider af mindreværd, men de to formår at behandle mig som et uvidende nul.
Problemet er, at jeg har elsket dem højt som barn og ung. Særligt den ene, som var en blød og kærlig mand dengang, og som reelt var det nærmeste, jeg har haft på en “far”. Jeg holdt ferier hos ham og hans familie, og jeg nød sådan at være det tryggeste sted i verden, på afstand af konstant skældud af min stedfar. Da jeg blev stor teenager, var det helt slut, og siden har han ingen interesse vist for mig og mit liv. Jeg inviterede dem begge til dåb og konfirmationer af vores børn som et signal om, de stadig betød meget for mig. Set i bakspejlet virker det næsten desperat, for reelt var jeg forlængst ude af deres liv på det tidspunkt.
Jeg er ikke en tavs person, som sidder og gemmer mig, når vi ses. Jeg deltager i samtalerne, selv om det er svært at få et ord indført. Fremhæver jeg noget, jeg er glad for og stolt af, piller de mig ned med morsomme stikpiller. Det sårer mig meget mere, end det burde. For jeg vil stadig så gerne have deres anerkendelse og opbakning, allerhelst, at de gav udtryk for at holde af mig.
Ingen af dem har nævnt med et ord eller spurgt til, at jeg for fire år siden fik sclerose. Til gengæld ved jeg alt om den enes diabetes 2 og har spurgt medfølende ind til det og fået svar.
I år har jeg skrevet en lang julehilsen til familie og venner om årets gang. Primært sjovt og positivt, men jeg har også ultrakort nævnt sommerferieplaner, der gik i vasken, da jeg fik en depression. Jeg har også sendt den til dem, og nu gruer jeg for, de enten synes, jeg flæber ved at nævne det, eller at resten af brevet er pral og opmærksomhedskrævende.
Jeg er 47 år og ikke nogen ung, usikker pige. Men de får mig til at føle mig så lille og dum. Og jeg vil stadig så frygteligt gerne få relationen til dem “bragt på plads”, minde dem om, at de betød alt for mig engang, og at jeg ville synes, det var virkelig dejligt, hvis vi engang imellem kunne ses og tale rigtigt sammen.
Jeg ved, jeg kun bliver skuffet og såret, når vi ses 4. juledag, men et sted bliver jeg ved at håbe.
Tænk engang, at det allerede nu bekymrer mig at skulle se dem dér. Hvordan ville I andre tackle det?
Jeg kender godt, de følelser, du beskriver. Mit bedste råd er, at holde op med at søge anerkendelse, positiv opmærksomhed, opbakning og støtte fra mennesker, der ikke giver anerkendelse, positiv opmærksomhed, opbakning og anerkendelse. Det kommer aldrig til at ske og det er ikke, fordi du ikke har fortjent det, men alene fordi de ikke kan give det - hvilket der kan være alverdens forklaringer på.
Min mor vil heller aldrig kunne anerkende mig for noget. Jeg får ondt i maven og bliver nervøs, når vi skal ses, får hyleture osv. Fejler jeg eller klarer noget mindre godt, regner kritikken og bebrejdelserne, hån og ydmygelser ned over mig. Suser jeg igennem kandidaten med et gennemsnit på 12 er jeg Erasmus Montanus (som hun ikke kender, men det er pointen i fortællingen). Trives mine børn vanvittigt godt, regner det med kritik over børnenes tøj eller lignende og hentydninger til at det nok ikke er min fortjeneste, hvis mine børn har det godt. Når vi er sammen, opfører mig som en sammenklappet musling og fortæller intet om mig selv, og sådan håndterer min søster det også. Faktisk er det hende, der har lært mig at komme igennem nogle timer med vores mor ind imellem. Samtalerne handler om min mand og så om min mor og hendes liv, meninger og holdninger. Hun spørger heller ikke, med mindre det er med en negativ, nedladende indgangsvinkel og jeg fejer hende af. Men det gør stadig meget ondt indeni.
Det har taget lang tid og en hel masse psykologsamtaler at indse og acceptere, at min mor ikke interesserer sig for mig, men opfatter mig som en rival. Jeg savner en mor, og derfor får jeg stadig lyst til at forsøge at få det, men bliver så skuffet og såret over afvisningen af mig som menneske hver eneste gang. Nu passer jeg på mig selv og holder en god afstand. Der har for mig ikke været andet, jeg kunne gøre.