Anonym skriver:
Jeg kan og vil ikke tvinge hende til at spise med os når hun bare bliver sur og gal! Og vi går i seng omkring kl 22 og dagen efter kan jeg se hun har været ude og spise.
det er selvfølgelig ikke fordi hun ikke har nogle regler for dem kender hun bestemt også, men det er som om hun virkelig ikke vil min kæreste for der er INTET når han ikke er her og det kun er mig og hende, hun rydder op på hendes værelse oh gør alt det som min kæreste vil have jende til, hun gør ligesom alt for at pisse ham af, ved ikke om det er fordi hun håber at han til sidst får nok og pakker sine ting og smutter, men det er det jeg tror

Hun er et barn i en meget sårbar alder. Hendes verden er vendt 180 grader - du skriver tidligere, at din nye mand har ændret markant på reglerne om, hvad hun skal gøre hjemme. Så er det underordnet, hvad der er rimeligt for en 14-årig at gøre - med hans ankomst til hjemmet kom der nye krav til, og selvfølgelig vender hun sin vrede mod ham.
Du er ikke længere “hendes” alene. Hun skal dele dig med ham og om et øjeblik to små søskende. Hun savner dig og dét, I havde, og det er jo ikke underligt - i hendes oplevelse VAR livet bedre før. Den følelse er du nødt til at anerkende. Det betyder ikke, at du ikke “må” få en ny mand og børn - du må bare ikke forvente, at hun synes, det er fantastisk.
Hun græder, når hun er alene. Hun er ikke bare en strid teenager, der gør sig besværlig og råber op - hun er ulykkelig over, at hendes verden aldrig bliver som før. Det er da reelt og forståeligt.
Du er nødt til at gøre det klart for din mand, at det kun fører til splid og vrede, når han introducerer nye krav og regler. Han skal da ikke bestemme, om hun reder sin seng - det virker mere som en regel for reglens egen skyld, for det kan da på ingen måde have betydning for hans velbefindende, hvordan hendes dyne ligger.
Jeg var godt nok kun 6, da min verden blev ændret til næsten uigenkendelighed af min mors nye mand, men jeg genkender meget. For mit vedkommende har min mors manglende forståelse for, at det ikke var op til ham at lave om på alt, hvad jeg havde kendt og levet i, ført til, at hun og jeg aldrig har fået samme nære forhold igen. Den fejl må du ikke lave.
Dette handler ikke om sengeredning eller måltider, men om én, der reagerer på en voldsom livsændring og én, der sætter principper (og territorieafpisning?) højere end at stikke en finger i jorden og få relationen på plads før alt andet.