Eksperthjælp: At mærke liv i uge 24

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

377 visninger
0 svar
1 synes godt om
27. november 2017

Karen Bøhrnsen

Jeg er i uge 24 og måtte ringe til fødegangen i dag fordi jeg var bekymret over at mærke mindre liv end jeg plejer. Jeg har fuld respekt for svaret fra jordmoderen, som sagde at så længe jeg mærkede liv kunne jeg tage det roligt. De kunne alligevel kun tjekke hjertelyd og det var der jo, når jeg kunne mærke bevægelse.
Jeg kunne alligevel godt tænke mig videre uddybning af svaret. Det der undrer mig er, hvis man mærker en markant ændret adfærd hos baby, som her meget mindre aktivitet og mindre kratfulde bevægelser, kan der vel godt være noget galt selvom babys hjerte slår. Jeg kunne forestille mig en dårligt fungerende moderkage el navlestrengen rundt om halsen f.eks. Jeg undrer mig også over, at man ikke gør andet en at lytte efter hjertelyd. Man kan da scanne og vel sågar lave kejsersnit i uge 24?
Vil du prøve at gøre mig klogere?
Mvh. Manna

Karens svar

Kære Manna

Tak for dit brev.

Det er vigtigt at mærke liv, når man er gravid.

Men rent faktisk siger vi, at du først skal begynde at at mærke den lille dagligt efter uge 26 graviditetesuge!

Inden den tid, kan der godt være dage, hvor man ikke mærker den lille eller mærker den markant mindre, som du jo har gjort.

Grunden til, at man ikke altid mærker sit barn sparke før uge 26, er, at den lille endnu ikke har opbygget muskelmasse nok til at det kan mærkes - hvis den lille f.eks. ligger og sparker ind mod dine tarme, hvor du ikke har nær så mange nerver, kan det ofte ikke mærkes før uge 26.

Og nej, det er meget meget sjældent man forløser børn ved kejsersnit i uge 24. Selv om mange børn overlever at blive født i uge 24, er der stor risiko for varige skader hos barnet. Barnet har så meget bedre af, at blive inde i maven.

Hvis du mærker markant mindre liv eller slet ingen liv efter uge 26, bliver du inviteret ind til et tjek på fødegangen. Alt afhængigt af fødested får man kørt en overvågning på barnet og hvis man kommer ind flere gange med mindre liv, får man også nogle gange målt flowet i navlesnoren.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder

Hvis du har brug for en mere dybdegående dialog med jordemoderen om det at mærke liv, har du mulighed for at ringe til jordemoder Karen Bøhrnsen på telefon 27216882. En halv times telefonisk jordemoder konsultation koster kun 245.-

Så tøv ikke, ring og få en fortrolig samtale med jordemoderen.

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.