Har jeg forkerte forventninger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. november 2017

EKAB

Profilbillede for EKAB

Jeg vil også sige prøv zoneterapi. Det skader jo ikke.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2017

Anonym trådstarter

Nel skriver:

Jeg er enig i ovenstående.

Vores baby græd også meget. Hun havde ondt kunne man se og græd hver aften. Græd og græd og græd, var vi heldige var det kun 1 time og uheldige kunne det være tre timer i træk.

Vi prøvede nærmest ALT. Intet virkede rigtigt, men vi ville ikke bare lade det stå til. Vi gik også til kiropraktor og følte til at starte med at det hjalp. Men pludselig græd hun meget igen. Så vi stoppede med kiropraktoren, på trods af at hun sagde at der stadig var noget at arbejde på, men vi kunne jo se at hvad end hun gjorde, så havde det ingen virkning på vores babys græderi.

Nu er hun snart 7 måneder og der var aldrig noget som rigtig hjalp. Andet end tiden, efterhånden gik det bare over.

Jeg blev selv stiktosset hvis folk sagde "Babyer græder, det går over" for jeg kunne tydeligt se at hun havde ondt. Men når jeg ser på det i bakspejlet, så gjorde vi nærmest alt, vi afprøvede endda refluks medicin. Så jeg er nu alligevel blevet en af dem som tror på, at babyer bare græder. Det kan sagtens være fordi de har det ubehageligt, men jeg tror ikke at det er noget man kan gøre noget ved, udover at de skal modnes lidt. Medmindre der selvfølgelig er noget konkret i vejen.

Jeg kan godt forstå at dine forventninger ikke har været at baby skulle græde hele tiden. Få ham/hende tjekket hos lægen og fortæl dine bekymringer, så du i det mindste kan finde ud af om der er noget i vejen.

Jeg tror ikke rigtigt længere på at kiropraktor/zoneterapeut/osteopat hjælper. Men jeg tror, at det kan hjælpe på den måde, at man i det mindste prøver at gøre noget og ikke bare ser til i de måneder det varer. Måske er der noget placeboeffekt.

Tak for din ærlighed. 

Kender bare ikke til nogen i min omgangskreds, der har haft kolikbørn, så derfor havde jeg ikke I min videste fantasi forestillet mig, at det er så normalt, at det ligefrem var det mest sandsynligt, at jeg ville ende med at få to styk. Den store opfyldte alle kriterier og var kolikbarn, og pt følger baby helt samme mønster, selvom man jo ikke kan sætte (sktaldespands)diagnosen på før baby har grædt i mindst 3 uger...

Har bare så ondt af det store barn, som allerede nu har en usammenhængende og uoplagt mor, og som ikke får sin søvn fordi baby græder det halve af natten og vækker alle i huset (på trods af, at den store sover tungt og far er halvdøv). Men går det helt galt må vi jo sende den store 200km væk på ferie hos bedsteforældrene, selvom jeg hellere ville sende baby væk og ikke "straffe" den store. Men det går jo ikke ifht amning.

Havde jeg vidst vi ville få et kolikbarn mere, så var den store blevet enebarn... 

Anmeld Citér

22. november 2017

Anonym trådstarter

God-mor skriver:

Kan det være noget du spiser som gør at baby har ondt i maven? Mælkeprodukter fx er nogle gange kilde til ondt i maven hos ammebørn. Zoneterapeut hjalp min datter lidt da hun havde ondt i maven som spæd, så det ville jeg måske overveje hvis det fortsætter. Ellers kan det måske være at sutteteknikken er forkert ved amning og baby så får slugt for meget luft? Der kan være mange årsager så det er bare med at finde ud af hvad det lige er der plager jeres lille baby. Det er hamrende hårdt for krop og sjæl når ens lille baby har ondt. Har selv stået der! 

Tak for svar.

Baby har svært ved at holde vacuum og sluger derfor en del luft. Vi var indlagt i 3 dage efter fødslen, så både ammesygeplejersker og sundhedsplejerske har haft god mulighed for at kigge på sutteteknikken og den skulle være helt fin. Problemet er, at jeg har et meget stort bryst, kraftigt nedløb og virkelig meget mælk.

Kan ikke sige om det skyldes noget i kosten, men tænker at prøve at udelukke mælk i en periode. Det store barn er ørebarn og der er komælk også mistænkt for at kunne give problemer. 

Anmeld Citér

22. november 2017

Anonym trådstarter

Vi har fået tid hos kiropraktor i eftermiddag, om ikke andet så for at sikre os, at baby ikke har nogle skævheder eller låsninger efter den hurtige fødsel. 

Anmeld Citér

22. november 2017

God-mor

Anonym skriver:

Tak for svar.

Baby har svært ved at holde vacuum og sluger derfor en del luft. Vi var indlagt i 3 dage efter fødslen, så både ammesygeplejersker og sundhedsplejerske har haft god mulighed for at kigge på sutteteknikken og den skulle være helt fin. Problemet er, at jeg har et meget stort bryst, kraftigt nedløb og virkelig meget mælk.

Kan ikke sige om det skyldes noget i kosten, men tænker at prøve at udelukke mælk i en periode. Det store barn er ørebarn og der er komælk også mistænkt for at kunne give problemer. 

Det kan i hvert tilfælde godt give luft i maven, hvis baby sluger for meget luft ved amning. Men ja god ide at prøve jer frem- naturligvis græder spædbørn det er jo deres eneste måde at kommunikerer på, og din baby er født lidt for tidligt og det kan også være årsagen til maveonde pga. de ekstra umodne tarme. Men derudover ville jeg ikke opgive at finde en "løsning" på problemerne. Det er ikke sikkert i finder ud af hvad der præcis forårsager det, men så har i prøvet. 

Så er det jo win-win at prøve at udelukke mælk fra jeres kost i en periode, hvis det samtidig også kan gavne den store 

Anmeld Citér

22. november 2017

Drwhosaidthat

Sådan var vores nr 2 også. Men det varede heldigvis kun fra hun var 2 uger til hun var 5 uger og derefter aftagende indtil 3 mdr, hvor hun var den gladeste og letteste baby ever. 

Håber det snart bliver bedre for jer! Det er skidehårdt. 

Køb slungevugge, vikle og accepter. Det er det bedste råd jeg har fået. 

Anmeld Citér

22. november 2017

Berta

Anonym skriver:

Hejsa, 

Jeg er sådan I tvivl her og har behov for at vide, om det bare er mine forventninger til livet med en nyfødt, der har været helt forkerte. 

Lidt baggrundsinfo. Begge mine graviditeter har været med komplikationer, indlæggelse de sidste uger og deraf naturligvis en del bekymringer. Begge fødsler og også af det faglige personale været betegnet som styrtfødsler. Jeg har fuldammet begge gange, har store mængder mælk og et hurtigt nedløb. 

Da det store barn var spæd sov det konstant til det var 1,5 uge. Herefter havde vi en urolig, grædende baby hver aften de næste måneder. Dengang fik jeg at vide af læge og sundhedsplejerske at små børn græd jo altså en del (= pylret 1. gangsmor). Da baby var næsten 2 måneder kom jeg i mødregruppe og blev her opfordret til at opsøge en kiropraktor, hvilket jeg gjorde og over den næste måned blev det langsomt bedre. Det sled voldsomt på forholdet og på tilknytningen til baby. 

Nu sidder jeg med en lille ny baby på lige over 2 uger som tydeligt har luft i maven. Det rumler og klukker og baby skriger og skriger. Sådan har det været de sidste par dage. Baby har været vågen stort set konstant fra kl. 19 til den gik omkuld af udmattelse efter en amning kl 02. Baby har været faldet i søvn et par gange undervejs ved amning, men ikke sovet mere end max 15-20 minutter før maven vækker igen og der presses på livet løs. Jeg har brugt alle tricks med at cykle med ben osv og har også fået et par småprutter. Efter amning bøvser jeg af, men sidder hurtigt 20-30 minutter uden nogensinde at få en bøvs. Selvom jeg får en bøvs virker det ikke som om det ændrer noget. 

Har snakket med min sp som har indikeret at jeg bare skal lade tiden gå sin gang for det er helt normalt for en lille baby, der er lidt tidligt født (36+6). Men er det det? Er I andres helt nyfødte også vågne op mod 7 timer ad gangen med mavesmerter? Og i så fald hvornår bliver det bedre? Måske er det bare mig, der har haft en urealistisk forventning til, at det første barn var et meget svært barn, og det næste ville blive normalt (=lettere og med mere søvn).. Lige nu har jeg efter en nat med 2,5 times søvn svært ved at overskue de næste 10 uger til det ifølge sundhedsfagligt personale bliver bedre.. Manden og jeg er enige om at ringe til kiropraktoren i morgen og få baby til et tjek, så vi i hvert fald føler vi har gjort noget. 

Jeg synes det lyder ret normalt med uro om aftenen hos et spædbarn. 

Se evt her hos Kellymom vedr fuzzy evenings

https://kellymom.com/parenting/parenting-faq/fussybaby/

Ammenet har også en artikel om uro ved brystet

https://www.ammenet.dk/wiki/uro-ved-brystet

Det bliver bedre - støt hinanden - få hjælp fra familien til den store og til hjemmet hvis muligt. Vær i det - du skal ikke andet lige nu. 

Am - masser af hud til hud - hvile/søvn til mor når det er muligt - god mad og nok at drikke til mor. 

Berta

Anmeld Citér

13. januar 2018

Anonym trådstarter

Hej alle, 

En status herfra. Baby er nu 10 uger og maven har det bedre. Efter nogle gange hos kiropraktor holdt de timelange skrigture op, men baby har stadig meget luft i maven og sover derfor kun længere lure, hvis baby ligger på maven af far eller mor i vikle og sover. Så jeg får stadig 3-5 timers søvn i døgnet.

Sundhedsplejersken har bedt os om et ekstra besøg når baby er 3 måneder, så hun kan følge op på om det bliver bedre, efter hun oplevede vores "urolige" baby ved 8 ugers besøget. Så hun mente altså ikke det lå inden for "små-børn-er-jo-urolige-og-græder,-I-er-vidst-lidt-pylrede-forældre"-grænsen, hvilket gør mig lidt glad og giver mig ro i hovedet. 

Jeg er endnu en gang havnet i en mødregruppe, hvor jeg er den eneste mor, der ikke kan lægge sit barn, når det skal sove (baby kan slet ikke ligge på ryggen og sove, skriger indtil h*n falder i søvn, sover 1-2 min, vågner vrider sig og skriger sanseløst 5-10 min, falder i søvn og sover 1-2 min, vågner og skriger 5-10 min,  osv., efter en time giver mor her op på at putte og lader baby sove på mig), hvilket også bekræfter mig i, at det altså ikke blot er en "fussy" baby med en lidt urolig aften periode. 

Anmeld Citér

13. januar 2018

frkchili

Har du prøvet at bære baby i vikle/slynge? Viklebørn har sjældent kolik, det er noget med at den tætte kropskontakt til mor/far samt bevægelserne når du bærer er med til at stimulere fordøjelsen og generelt giver ro i den lille krop. Når baby stadig er så lille, kan du prøve en strækvikle, den er nem at binde og bruge 

Anmeld Citér

13. januar 2018

Anonym trådstarter

frkchili skriver:

Har du prøvet at bære baby i vikle/slynge? Viklebørn har sjældent kolik, det er noget med at den tætte kropskontakt til mor/far samt bevægelserne når du bærer er med til at stimulere fordøjelsen og generelt giver ro i den lille krop. Når baby stadig er så lille, kan du prøve en strækvikle, den er nem at binde og bruge 

Tusind tak for det gode råd!  Jeg har en strækvikle, som jeg bruger meget flittigt. Og her over julen anskaffede vi os en Ergobaby Adapt bæresele til farmand. Og jeg har en aftale med en veninde om, at når baby bliver lidt større, så kommer veninden over med fastvikle, ringslynge og Mei-Tai, så jeg kan prøve af inden jeg anskaffer mig mit eget. Belært af erfaring fra den store, så skal jeg helt sikkert blive ved at vikle/bære, når den lille vokser ud af strækviklen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.