Der mener jeg helt bestemt du tager fejl. Du kan netop ikke bruge din løn som det passer dig i et ægteskab med familie. Du er lovmæssig forpligtet til, at tage vare på det først, og resten kan du selv disponerer over. Jeg har ikke min jurabog foran mig, men denne del er jeg helt 100 % sikker på.
Hvad angår gevinster, er jeg en anelse mere usikker.
Så vil jeg meget gerne udfordre dig til at finde paragraffen, om at man ikke kan bruge sin løn, som man vil, når man har familie og/eller børn
.
Der findes regler i dele af den sociale lovgivning om, at man har forsørgelsespligt for sine børn og ægtefælle, men der står ingen steder, hvordan du skal opfylde denne forsørgelsesforpligt. Jeg kender heller ikke til nogen paragraf, hvorefter det offentlige kan dømme dig til at opfylde forsørgelsespligten og gennemføre dette i praksis ud over lønindholdelse til børnebidrag.
I den gamle retsvirkningslov var der også en bestemmelse om, at hustruen kunne stifte gæld i mandens navn til husholdningsforpligtelser, men den er så vidt, jeg er orienteret sløjfet i den nye lovgivning.
Enhver vil jo nok mene, at man skal bruge sin løn på at få betalt sine regninger, men i praksis står det en frit for at bruge den, som man vil og bruger man det hele på slik den 1. i måneden, vil det så betyde, at man ikke får mad på bordet resten af måneden og formentlig ender i RKI pga. ubetalte regninger, men man kan ikke straffes for eller forhindres i at bruge sin løn og andre indtægter som man vil.
Beklager til TS, at vi har lånt din tråd til lidt jura-nørderi
. Jeg håber, at I får genopbygget tilliden, men kan godt forstå, at du er skuffet over hemmeligheden.