Ægtefælle med skjult opsparing?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. november 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Janey skriver:

Pengegevinster, løn og alt andet hører under, hvad man anskaffer sig i et ægteskab. Vinder du i Lotto er det dine penge, såfremt du selv har betalt lotto-kuponen, og din løn kan du bruge som du vil. De fleste vil nok være enige om at bruge den først og fremmest på at forsørge sin familie, men det er der ingen krav om i lovgivingen.

Der mener jeg helt bestemt du tager fejl. Du kan netop ikke bruge din løn som det passer dig i et ægteskab med familie. Du er lovmæssig forpligtet til, at tage vare på det først, og resten kan du selv disponerer over. Jeg har ikke min jurabog foran mig, men denne del er jeg helt 100 % sikker på.

Hvad angår gevinster, er jeg en anelse mere usikker.

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

21. november 2017

Anonym trådstarter

Tusinde tak for alle jeres konstruktive svar Jeg har desværre valgt at afgive et fælles svar til jer alleJeg er blevet meget klogere og jeg har haft travlt i min lille tænkeboks  Jeg ved pt ikke hvad der kommer til at ske, men en ting er sikkert, nemlig det at min gemal har udøvet et tillidsbrud og jeg er MEGA skuffet. Jeg tjener højere løn end min mand, men har stadig lagt alle mine penge i samme potte - det er gjort med hele hjertet. Og, som studerende har jeg haft to studie jobs som også gav mange penge til potten, men "dumme" jeg har ikke brokket mig eller noget. Jeg kan sagtens styre mine penge, men på et eller andet tidspunkt blev vi enige om at jeg fik et fast beløb hver måned - igen "dumme" mig godtager det med kyshånd  Dette tillidsbrud har faktisk gjort at jeg overvejer at få min egen konto igen og at hans løn er hans og min er og bliver min - længere er jeg ikke kommet med mine overvejelser, men takker virkeligt for jeres svar

Anmeld Citér

21. november 2017

Anonym

Anonym skriver:

Hejsa 

Min mand har for et stykke tid siden - i fuldskab vist mig et skærmprint inde fra vores fælles konto. Skærmprintet viser en opsparingskonto hvor der står over 80.000 kr - han var pave stolt over at han i mange år har sparet disse penge op. Jeg blev meget glad - og tænkte nu kan vi købe hus jubi Men et par dage senere siger han at det udelukkende er hans penge - penge han har sparet via smågevinster fra ods osv  Jeg ved snart ikke hvilket ben jeg skal stå på længere - vi har været sammen i 19 år og har 4 børn sammen Hvad mener I - er det plat eller berettiget at jeg føler mig bedraget? 

Knuz 

Min far havde gang i flere penge-forøgelses projekter, men det var til hele familiens gevinst ! Den eneste grund til at han gik stille med dørene var at min mor altid har været meget påpasselig med hvordan penge blev brugt og at investering via Tips, lotteri o.l. ikke var en mulighed som hun syntes om. Dog lykkes det ham fint at få mere ud af investeringen end der blev brugt på investeringen.

Jeg mener at din mand "snyder dig/jer" for en masse muligheder sammen. Det er ikke acceptabelt at han kører et ego-trip i jeres forhold. Spark til ham og mind ham om at I er en familie... ikke en kapitalistisk delstat på månen !

Gifte eller ej, så kan det betragtes, efter et vis antal år, at man deler alt på lige vis... da man jo netop har været fælles om hverdagens udgifter til et vis punkt.

Nogle har 100% fælles økonomi, andre betaler hver deres hobbyer og andre har et mere kompliceret system... Uanset hvad der indgået af aftaler fra starten, så kan man ikke bare "gemme" penge væk, hvis det fælles hushold lider i baggrunden....

Sparer han op til en Ferrari ? Fordi så er han håbløst bagud ! Selv en brugt Ferrari koster mere end det beløb han har stående !

Anmeld Citér

22. november 2017

Janey

Profilbillede for Janey

Der mener jeg helt bestemt du tager fejl. Du kan netop ikke bruge din løn som det passer dig i et ægteskab med familie. Du er lovmæssig forpligtet til, at tage vare på det først, og resten kan du selv disponerer over. Jeg har ikke min jurabog foran mig, men denne del er jeg helt 100 % sikker på.

Hvad angår gevinster, er jeg en anelse mere usikker.

Så vil jeg meget gerne udfordre dig til at finde paragraffen, om at man ikke kan bruge sin løn, som man vil, når man har familie og/eller børn 

Der findes regler i dele af den sociale lovgivning om, at man har forsørgelsespligt for sine børn og ægtefælle, men der står ingen steder, hvordan du skal opfylde denne forsørgelsesforpligt. Jeg kender heller ikke til nogen paragraf, hvorefter det offentlige kan dømme dig til at opfylde forsørgelsespligten og gennemføre dette i praksis ud over lønindholdelse til børnebidrag.

I den gamle retsvirkningslov var der også en bestemmelse om, at hustruen kunne stifte gæld i mandens navn til husholdningsforpligtelser, men den er så vidt, jeg er orienteret sløjfet i den nye lovgivning.

Enhver vil jo nok mene, at man skal bruge sin løn på at få betalt sine regninger, men i praksis står det en frit for at bruge den, som man vil og bruger man det hele på slik den 1. i måneden, vil det så betyde, at man ikke får mad på bordet resten af måneden og formentlig ender i RKI pga. ubetalte regninger, men man kan ikke straffes for eller forhindres i at bruge sin løn og andre indtægter som man vil.

Beklager til TS, at vi har lånt din tråd til lidt jura-nørderi .  Jeg håber, at I får genopbygget tilliden, men kan godt forstå, at du er skuffet over hemmeligheden.

Anmeld Citér

22. november 2017

Loa

Profilbillede for Loa
kan ikke ønske mig mere :)
Anonym skriver:

Tusinde tak for alle jeres konstruktive svar Jeg har desværre valgt at afgive et fælles svar til jer alleJeg er blevet meget klogere og jeg har haft travlt i min lille tænkeboks  Jeg ved pt ikke hvad der kommer til at ske, men en ting er sikkert, nemlig det at min gemal har udøvet et tillidsbrud og jeg er MEGA skuffet. Jeg tjener højere løn end min mand, men har stadig lagt alle mine penge i samme potte - det er gjort med hele hjertet. Og, som studerende har jeg haft to studie jobs som også gav mange penge til potten, men "dumme" jeg har ikke brokket mig eller noget. Jeg kan sagtens styre mine penge, men på et eller andet tidspunkt blev vi enige om at jeg fik et fast beløb hver måned - igen "dumme" mig godtager det med kyshånd  Dette tillidsbrud har faktisk gjort at jeg overvejer at få min egen konto igen og at hans løn er hans og min er og bliver min - længere er jeg ikke kommet med mine overvejelser, men takker virkeligt for jeres svar

Har du spurgt ham hvad årsagen til opsparingen er?
Og hvorfor det er holdt hemmeligt?

Jeg tænker også det er en temmelig vigtig faktor...

Anmeld Citér

22. november 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Janey skriver:

Så vil jeg meget gerne udfordre dig til at finde paragraffen, om at man ikke kan bruge sin løn, som man vil, når man har familie og/eller børn 

Der findes regler i dele af den sociale lovgivning om, at man har forsørgelsespligt for sine børn og ægtefælle, men der står ingen steder, hvordan du skal opfylde denne forsørgelsesforpligt. Jeg kender heller ikke til nogen paragraf, hvorefter det offentlige kan dømme dig til at opfylde forsørgelsespligten og gennemføre dette i praksis ud over lønindholdelse til børnebidrag.

I den gamle retsvirkningslov var der også en bestemmelse om, at hustruen kunne stifte gæld i mandens navn til husholdningsforpligtelser, men den er så vidt, jeg er orienteret sløjfet i den nye lovgivning.

Enhver vil jo nok mene, at man skal bruge sin løn på at få betalt sine regninger, men i praksis står det en frit for at bruge den, som man vil og bruger man det hele på slik den 1. i måneden, vil det så betyde, at man ikke får mad på bordet resten af måneden og formentlig ender i RKI pga. ubetalte regninger, men man kan ikke straffes for eller forhindres i at bruge sin løn og andre indtægter som man vil.

Beklager til TS, at vi har lånt din tråd til lidt jura-nørderi .  Jeg håber, at I får genopbygget tilliden, men kan godt forstå, at du er skuffet over hemmeligheden.

Du har ret i den gensidige forsøgerpligt (uden at jeg ka  finde paragraffen). Det lyder omtrent sådan er " ægteskabet indebærer gensidig forsøgerpligt, som forpligter hver af ægtefællerne til gennem penge, arbejde i hjemmet, pasning af børn eller på anden måde efter evne at skaffe familien det underhol, som efter deres livsvilkår må anses for passende." Dette er relevant forbindelse med ægteskabets ophør. Opfylder den ene således ikke sin underholdspligt, kan den anden ægtefække anmode statsforvaltningen om at fastsætte bidrag.

Det andet du skriver om er "hustruens særlige behov" en gammel lov, som vist hedder noget med Kong...etallerandet... Den anvendes ikke i praksis mere, men var i 2014/15 da jeg læste retlige forhold, endnu ikke blevet slettet.

Anmeld Citér

22. november 2017

Anonym

Anonym skriver:

Det besvarer stadig ikke, hvorfor du har været fuldstændig uvidende om jeres økonomi? Er du ligeglad? Er du udelukket fra at se, hvordan det ser ud eller betaler du ikke regninger?

Anmeld Citér

22. november 2017

Kurt_H

Profilbillede for Kurt_H

TS beskriver en opdaget opsparing, ikke om loven siger ditten eller datten...

19 år sammen med en fuld mand som praler af en ukendt opsparing som ikke er tiltænk børnenes arv er ikke fair... men hvis man er gift, så indgår man en pagt om at dele det gode og det dårlige...

Anmeld Citér

24. november 2017

Janey

Profilbillede for Janey
Mom skriver:

Du har ret i den gensidige forsøgerpligt (uden at jeg ka  finde paragraffen). Det lyder omtrent sådan er " ægteskabet indebærer gensidig forsøgerpligt, som forpligter hver af ægtefællerne til gennem penge, arbejde i hjemmet, pasning af børn eller på anden måde efter evne at skaffe familien det underhol, som efter deres livsvilkår må anses for passende." Dette er relevant forbindelse med ægteskabets ophør. Opfylder den ene således ikke sin underholdspligt, kan den anden ægtefække anmode statsforvaltningen om at fastsætte bidrag.

Det andet du skriver om er "hustruens særlige behov" en gammel lov, som vist hedder noget med Kong...etallerandet... Den anvendes ikke i praksis mere, men var i 2014/15 da jeg læste retlige forhold, endnu ikke blevet slettet.

Du behøver heller ikke finde den specifikke paragraf, hvis det er forsørgerpligten, du mener, når du skriver, at løn er fælles. Bestemmelsen er en "gummi"-paragraf, som er mere en hensigtserklæring end en forpligtigelse, der kan gennemføres ved domstolene.

Ligesom man ikke gennem paragraffen kan "tvinge" en part til at tage sin del af arbejdet i hjemmet, bruges den heller ikke i praksis til at tvinge en part til at bidrage økonomisk. I teorien kunne den måske godt, men jeg kender ikke til brug af den i praksis i nyere tid. Jeg tror måske også, at ægteskabet i de fleste tilfælde ville være slut, hvis man begyndte at ligge sag an mod hinanden for at få hinanden til at bidrage økonomisk . Den siger dog ikke noget om, at indtægter er fælles, men blot at man skal hjælpe med at forsørge hinanden bl.a. gennem penge.

Som med bestemmelsen om hustruens særlige behov, er det en paragraf, der ikke i sig bliver brugt, men som danner grundlag for andre retsregler som f.eks. at en ægtefælle ikke kan få KH, hvis den anden ægtefælle tjener over et vist beløb, da denne så har forsørgerpligt og kan opfylde denne. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+