Ægtefælle med skjult opsparing?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. november 2017

Anonym

Den var ikke gået her,hverken moralsk eller juridisk.

De penge han har sparet op,er jo taget ud af jeres fælles finanser.

Jeg ville bede om en meget god forklaring på hvorfor,pg hvad han tænker der skal ske med de penge.

Holder han fast i det kun er hans,ville jeg gå i tænkeboksen,om det er sådan et forhold jeg vil være i.

Ved en skillesmisse tilfalder halvdelen dig alligevel.

Det kan du jo fortælle ham.

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

20. november 2017

Anonym

Jeg synes ærligtalt også det er lidt groft.

Altså har du vist at han gik og sparede op eller har det seriøst været i al hemmelighed?

Samtidig vil jeg sige, at hvis han i al hemmelig havde sparet op til en eller anden drøm som skulle udleves fælles, ville jeg synes det var fint - men hvis han mener at han har råderet over pengene ene og alene, synes jeg ikke det er rimeligt. 

Jeg antager at det han har oddset for at penge der er taget fra fælleskassen?

Hos os er vi fælles om alt - både indtægter og kedelige udgifter. Alt hvad vi hver især også har taget med ind i forholdet er blevet fælles. Jeg har to børn fra tidligere, som min mand betaler og bidrager til, på lige fod, som var han deres far. Ud over det, har vi hver haft gæld med ind i forholdet, men gæld vi i fælleskab har betalt ud. Min mands skulle afdrages før mit, da det var SU-gæld jeg havde. 

Jeg ville virkelig føle mig trådt på, hvis jeg lige fik vist sådan en kontoudskrift og pengene så kun tilfalder din mand. Det ville faktisk være et kæmpe tillidsbrud for mig. 

Anmeld Citér

20. november 2017

Lje

Profilbillede for Lje
Anonym skriver:

Hejsa 

Min mand har for et stykke tid siden - i fuldskab vist mig et skærmprint inde fra vores fælles konto. Skærmprintet viser en opsparingskonto hvor der står over 80.000 kr - han var pave stolt over at han i mange år har sparet disse penge op. Jeg blev meget glad - og tænkte nu kan vi købe hus jubi Men et par dage senere siger han at det udelukkende er hans penge - penge han har sparet via smågevinster fra ods osv  Jeg ved snart ikke hvilket ben jeg skal stå på længere - vi har været sammen i 19 år og har 4 børn sammen Hvad mener I - er det plat eller berettiget at jeg føler mig bedraget? 

Knuz 

Føj, jeg ville føle mig snydt. Helt ind i hjertekulen. 

Hvis han havde holdt det for sig selv og slået ud med armene, når I havde sølvbryllup, så var det noget andet. Men at vise dig det for så at lukke ned for det. Det er altså ikke i orden. Måske har I endda godt kunne bruge de penge - både dem han spiller for og når han vinder -  i løbet af årene? 

Hvad skjuler han mere? Når det er sagt, så undres jeg over, du skriver "vores løn går ind på samme konto. Og jeg får husholdningspenge af min mand". Kvinde, ind i kampen. Også den finansielle. I 2017 skal du ikke have husholdningspenge. I prioriterer sammen et beløb, der dækker husholdningen. 

Hvis jeg var dig, ville jeg få et møde med banken, dit pensionsselskab, forsikringsselskab og tage ejerskab over, at du kender ALT til jeres fælles- og din økonomi. Så er du bedre rustet til at træffe beslutninger, når den her slags ting sker. 

Vh. 

Anmeld Citér

20. november 2017

Rockertand

Profilbillede for Rockertand

Hejsa 

Min mand har for et stykke tid siden - i fuldskab vist mig et skærmprint inde fra vores fælles konto. Skærmprintet viser en opsparingskonto hvor der står over 80.000 kr - han var pave stolt over at han i mange år har sparet disse penge op. Jeg blev meget glad - og tænkte nu kan vi købe hus jubi Men et par dage senere siger han at det udelukkende er hans penge - penge han har sparet via smågevinster fra ods osv  Jeg ved snart ikke hvilket ben jeg skal stå på længere - vi har været sammen i 19 år og har 4 børn sammen Hvad mener I - er det plat eller berettiget at jeg føler mig bedraget? 

Knuz 

Hvad sker der?!?!?

Du har ikke adgang til at kigge konto, og du får penge af ham?! 

Bruger du penge uden at tænke dig om eller hvorfor er du sat under administration på den måde? 

Anmeld Citér

20. november 2017

Anonym

Her hjemme har vi også hvert vores konti, vi er gift. Vi tænker at vi har fælles økonomi, men vi deler ikke 50/50. Vi betaler bare som det passer. Jeg har også en større opsparing, både kontant og investeringsbeviser, som min mand ikke kender beløb størrelsen på. Han ved den er der. Men det er da mig som bestemmer hvad den skal bruges til. Jeg ville da synes det var meget mærkeligt hvis han ville bruge de penge. De skal bruges til gavn for hele familien. 

Anmeld Citér

20. november 2017

Anonym

Må indrømme at der er en del alarmklokker der ringer.

- Du har ikke selv adgang til at se hvad der står på JERES konto, men skal have kontoudtogt af din mand?

- Jeres løn går ind på en fælles konto og så giver han dig penge til husholdning? 

- Han ligger penge til side til ham selv, men giver ikke dig mulighed for at ligge penge til side til dig?

Det lyder som er meget gammeldags og meget mandsdominerende ægteskab:

Jeg var skredet for længst, og ikke kun på grund af den opsparing.

Og med hensyn til opsparingen, så ville jeg have det fint nok med at min man lavede en opsparing, og han måtte da også gerne holde den hemmelig. Jeg ville dog blive rasende hvis han mente at de penge udelukkende var hans.

Anmeld Citér

20. november 2017

Rosa-Sofia

Jeg synes den er svær. Min kæreste og jeg har helt adskilt økonomi og har intet overblik over, hvad han har og ikke har. Eller jo det vil sige, at jeg ved, hvad hans månedsløn er og han ved hvad jeg får i dagpenge. Han betaler de fleste af vores faste udgifter og vi blander os ikke rigtigt i, hvad hinanden bruger hver sit overskud på. Men, men men vi har så også kun været sammen i 2 år.

Havde jeg været gift med ham i 20 år og havde fællesøkonomi med ham og fire børn ville jeg synes, det var enormt mærkeligt. På samme måde som du synes. Selvfølgelig er der ikke en af jer, der egenhændigt skal beslutte om i skal købe hus eller ej, men stadigvæk det er mærkeligt, at han har gjort som han har.

Anmeld Citér

20. november 2017

Møghe

Profilbillede for Møghe
Anonym skriver:

Hejsa 

Knuz 

Jeg vil mene, at det afhænger af, hvordan pengene er sparet op.

Hvis de er sparet op af hans penge, er opsparingen hans, og han bestemmer egenrådigt, hvad pengene skal anvendes til.

Mig og min mand har hver vores konto, og jeg har også af og til en opsparing af den størrelsesorden. Jeg har hver gang anvendt opsparingen til fælles formål, fx køb af bil, istandsætte hus/have osv. En gang indfriede jeg min mands gæld på 75.000 kr. Men det har i hvert tilfælde været min beslutning, hvad min opsparing skulle anvendes til. Hvis min mand havde ytret, at han ville bestemme, hvad jeg skulle bruge min opsparring til, ja så vil jeg ikke udelukke, at jeg var blevet pigesur og købt sko for hele beløbet ��

Min mand og jeg har ikke adgang til hinandens konti, så jeg er ikke sikker på, at han altid har vidst, hvor meget jeg har sparet op. Ikke at det har været en hemmelig, men heller ikke noget, som jeg nødvendigvis har delagtiggjort ham i.

Jo, du kan få andel i formuen ved skilsmisse, men det er nok også lige en smule drastisk. 

Anmeld Citér

21. november 2017

Janey

Profilbillede for Janey
Mom skriver:

Jeg tænker at der i denne artikel er snak om hvad du bringer ind i ægteskabet, og hvad du anskaffer dig i ægteskabet - bodel. Forstået på den måde, at det er ting som er tale om.

Pengegevinster, er en fælles formue som jeg husker det. Hvis jeg fx vinder den store gevinst i Lotto, er pengene ikke mine alene, da min mand og jeg har formuefællesskab, hvis jeg derimod arver penge, er pengene mine alene.

Din løn er heller ikke din alene, når man er gift, først når du har sørget for din familie, kan du råde over resten selv, så at sige

Pengegevinster, løn og alt andet hører under, hvad man anskaffer sig i et ægteskab. Vinder du i Lotto er det dine penge, såfremt du selv har betalt lotto-kuponen, og din løn kan du bruge som du vil. De fleste vil nok være enige om at bruge den først og fremmest på at forsørge sin familie, men det er der ingen krav om i lovgivingen.

Anmeld Citér

21. november 2017

Janey

Profilbillede for Janey
Janey skriver:

Pengegevinster, løn og alt andet hører under, hvad man anskaffer sig i et ægteskab. Vinder du i Lotto er det dine penge, såfremt du selv har betalt lotto-kuponen, og din løn kan du bruge som du vil. De fleste vil nok være enige om at bruge den først og fremmest på at forsørge sin familie, men det er der ingen krav om i lovgivingen.

Der træder forøvrigt en ny lov om ægteskabets retvirkninger i kraft pr. 1. januar 2018, som nu kommer til at hedde ægtefælleøkonomiloven. Jeg arbejder ikke med denne del af lovgivningen i dagligdagen, så jeg har ikke læst den igennem, men det ændrer ikke på ægtefællernes ejerforhold, men den skulle være blevet lettere at læse og forstå for ikke-jurister, da formålet med den nye lovgivning bl.a. er at modernisere den men især at udrydde mange af de misforståelser, der er omkring formuefællesskab og hvem der ejer og/eller har har ret til ejendele, formue mv. i et ægteskab :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.