Piger med aspergers?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.378 visninger
12 svar
13 synes godt om
9. november 2017

Anonym trådstarter

Hej med jer

Jeg er mor til en dejlig pige på 5 år, som har nogle udfordringer i forhold til det sociale plus der er nogle andre ting, som gør, at jeg går med tanker om hun måske kunne have aspergers (dette er den meget korte version og jeg ved godt at der skal mere til end blot problemer med socialt samspil, ved en sådan diagnose).

Jeg har læst mig frem til at aspergers hos piger kan komme til udtryk på en lidt anderledes måde end hos drengene, at profilen så og sige kan være "mindre synlig", da de kan være bedre til at kompensere.

Jeg er derfor lidt nysgerrig om der er nogen derude, der har piger med diagnosen eller eventuelt igang med udredning og hvad de ser hos deres barn og den måde det kommer til udtryk?

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

10. november 2017

Smølfine123

Profilbillede for Smølfine123

Jeg har en veninde der har haft aspergers hele sit liv. Det er først blevet diagnostiseret ved en alder af 43. 

Min søn har aspergers - vi fik ham udredt som 7 årig. Her mødte vi en mor med autistisk søn til udredning. Hun var også selv som 40 årig blevet diagnostiseret fordi hun kunne genkende træk hos sig selv. 

Så ja de bliver sjældnere diagnostiseret. 

Min veninde har altid haft voldsomt svært med at komme videre med en opgave hvis hun gik i stå. Dvs hvis hun ikke kunne et regnestykke var det svært at springe over. Hun har haft det svært med drengene fordi hun ikke kan aflæse signaler. 

Så hvis hun har aspergers er det bare om at få hende udredt. Der er meget hjælp at hente. Jo før hun får gode strategier mht opgaver og socialt samspil osv jo bedre

Anmeld Citér

10. november 2017

Anonym trådstarter

Smølfine123 skriver:

Jeg har en veninde der har haft aspergers hele sit liv. Det er først blevet diagnostiseret ved en alder af 43. 

Min søn har aspergers - vi fik ham udredt som 7 årig. Her mødte vi en mor med autistisk søn til udredning. Hun var også selv som 40 årig blevet diagnostiseret fordi hun kunne genkende træk hos sig selv. 

Så ja de bliver sjældnere diagnostiseret. 

Min veninde har altid haft voldsomt svært med at komme videre med en opgave hvis hun gik i stå. Dvs hvis hun ikke kunne et regnestykke var det svært at springe over. Hun har haft det svært med drengene fordi hun ikke kan aflæse signaler. 

Så hvis hun har aspergers er det bare om at få hende udredt. Der er meget hjælp at hente. Jo før hun får gode strategier mht opgaver og socialt samspil osv jo bedre

Tak for dit svar  Hvor starter man hvis man ønsker en udredning?

PPR har været inde over siden hun var 2 1/2 år, da hun ikke viste interesse for de andre børn, virkede ængstelig og lidt passiv, hvilket var et billede vi overhovedet ikke kunne kende herhjemme. 

Hun blev "testet" af psykologen, da hun var 3 år, for at udelukke en udviklingsforstyrrelse, men hun mente ikke det kunne være det, da min datter har humor og godt kan have en samtale kørende.

Jeg tør næsten ikke vende det med dem. Jeg er nok lidt bange for at blive mødt med at de tænker at jeg gerne vil have en ansvarfraskrivelse ift grunden til min datters udfordringer, som de (uden at have sagt det direkte) mener er os forældre.

Det skal lige siges at hun har en lillesøster, som er helt anderledes, udadvendt, tillidsfuld og socialt orienteret.

Hun skal jo snart i skole, og jeg tænker at det bliver hårdt får hende hvis hun bliver presset til ting, som hun måske i virkeligheden har svært ved at honorere.

Jeg synes det er svært 

Anmeld Citér

10. november 2017

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

PPR har været inde over siden hun var 2 1/2 år, da hun ikke viste interesse for de andre børn, virkede ængstelig og lidt passiv, hvilket var et billede vi overhovedet ikke kunne kende herhjemme. 

Hun blev "testet" af psykologen, da hun var 3 år, for at udelukke en udviklingsforstyrrelse, men hun mente ikke det kunne være det, da min datter har humor og godt kan have en samtale kørende.

Jeg tør næsten ikke vende det med dem. Jeg er nok lidt bange for at blive mødt med at de tænker at jeg gerne vil have en ansvarfraskrivelse ift grunden til min datters udfordringer, som de (uden at have sagt det direkte) mener er os forældre.

Det skal lige siges at hun har en lillesøster, som er helt anderledes, udadvendt, tillidsfuld og socialt orienteret.

Hun skal jo snart i skole, og jeg tænker at det bliver hårdt får hende hvis hun bliver presset til ting, som hun måske i virkeligheden har svært ved at honorere.

Jeg synes det er svært 

Da vi skulle have vores søn udredt for ADHD i børnehaven ville PPR ikke lave de foregående test. Jeg måtte nærmest tvinge dem til det og da den så viste, at han lå alt alt for højt kunne jeg bare sige "hvad sagde jeg". Tænk hvis jeg ikke havde kæmpet og lyttet til PPR.

Lyt til dig selv, kæmp for hvad du føler er rigtigt. Lad PPR tænke hvad de gør. Alt hvad du gør er for dit barn og hvis det så viser sig der ikke er noget kan man sætte flueben ved det og sige "jamen så gik vi udelukket det".

Held og lykke

Anmeld Citér

10. november 2017

De3Guldklumper

Profilbillede for De3Guldklumper
Lærke 07, Gustav 09 & Frida 14

Vi har også fået udredning gennem ppr men hvis denne ikke vil lytte så går du til egen læge og får henvisning den vej igennem. 

Anmeld Citér

10. november 2017

lineog4

Profilbillede for lineog4
Mod
Anonym skriver:

Jeg synes det er svært 

Det er sjovt (tragisk), at de stereotyper om autismespektret stadig er gældende. Jeg har mødt elever med såvel autisme som asperger med en god humor - blev også forundret første gang for det stod jo ikke i de gamle støvede bøger. Men efterhånden er jeg blevet overbevist om, at når jeg har mødt én person med udfordringer inden for autisme spektret så har jeg netop mødt én person med udfordringer inden for autisme spektret og ikke en stereotyp på en person med udfordringer inden for autismespektret.

Jeg synes du skal gå gennem din egen læge og bede om en udredning, hvis du er så bekymret så det er den vej der er den rigtige.

Anmeld Citér

10. november 2017

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar. Det er svært at stå alene med en sådan fornemmelse, jeg kan også tage fejl, men som i siger, så er det gjort og så kan vi handle ud fra det. Jeg tænker vi kontakter egen læge, som vi har god tillid til. 

Hvis der er andre der ønsker at dele deres historier om udredning for autisme og tegn, vil jeg fortsat meget gerne høre dem 

Anmeld Citér

11. november 2017

helle85

Profilbillede for helle85
Anonym skriver:

Hej med jer

Jeg er mor til en dejlig pige på 5 år, som har nogle udfordringer i forhold til det sociale plus der er nogle andre ting, som gør, at jeg går med tanker om hun måske kunne have aspergers (dette er den meget korte version og jeg ved godt at der skal mere til end blot problemer med socialt samspil, ved en sådan diagnose).

Jeg har læst mig frem til at aspergers hos piger kan komme til udtryk på en lidt anderledes måde end hos drengene, at profilen så og sige kan være "mindre synlig", da de kan være bedre til at kompensere.

Jeg er derfor lidt nysgerrig om der er nogen derude, der har piger med diagnosen eller eventuelt igang med udredning og hvad de ser hos deres barn og den måde det kommer til udtryk?

Jeg faldt lige over dette på Facebook, og tænkte st det måske var noget du kunne bruge. Jeg ved godt dun datter ikke gå i skole endnu.

http://saerligebehov.dk/piger-med-autisme/

Anmeld Citér

15. november 2017

Kurt_H

Profilbillede for Kurt_H
Anonym skriver:

Hej med jer

Aspergers er ikke en livstruende sygdom, så jeg ville nok lige gå lidt stille med dørene, fordi noget kan trænes og derved dæmpes, så det ikke vender op og ned på deres hverdag.

Det er ikke ok at børn/voksne med aspergers skal stemples, fordi der er nogle ting som giver dem flere udforinger i hverdagen.

Ved en tidlig indsats kan man dæmpe nogle at de bla. sociale problematikker som diagnosen beskriver, men det kræver en solid indsats fra starten af.

Anmeld Citér

15. november 2017

Smølfine123

Profilbillede for Smølfine123
Kurt_H skriver:

Aspergers er ikke en livstruende sygdom, så jeg ville nok lige gå lidt stille med dørene, fordi noget kan trænes og derved dæmpes, så det ikke vender op og ned på deres hverdag.

Det er ikke ok at børn/voksne med aspergers skal stemples, fordi der er nogle ting som giver dem flere udforinger i hverdagen.

Ved en tidlig indsats kan man dæmpe nogle at de bla. sociale problematikker som diagnosen beskriver, men det kræver en solid indsats fra starten af.

Hvad mener du med at gå stille med dørene..?

Man får mindre hjælp hvis man ikke har en udredning. Det er i hvertfald min erfaring. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+