Celleforandringer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.376 visninger
28 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. oktober 2017

Anonym trådstarter

Hej,

Jeg var her fredag hos gyn for at få en kobberspiral, hvor hun samtidig foreslår at tage en celleprøve da jeg alligevel skal have den taget til marts 2018. Hvilket jeg siger ja til. Fik den taget sidst i marts 2015, ved 8 ugers undersøgelsen efter min datters fødsel. Den var helt normal. Jeg følger screeningstilbuddet. Har været sammen med min kæreste i 7 år og vi har 2 børn. 

Nå, men jeg får så en mail fra gyn 1 uge efter test hvori der bliver fortalt at prøven viser atypiske celler, som bør undersøges nærmere. 

Jeg panikker ret meget og prøver at få fat i lægen uden held hvor jeg så kører derhen og får en snak med hende og hun tager den 2. prøve med det samme og jeg får svar om 1-2 uger  

Ved godt der står at celleforandringer IKKE er kræft men jeg kan næsten ikke holde det ud  er så nervøs ! Har læst om kegleoperation osv.

Lægen sagde det så normalt ud ved den kikkertundersøgelse hun lavede og jeg ikke skulle være bekymret. MEN det er jeg 

Vil høre om der er nogen herinde der har prøvet det her? og vil dele deres oplevelse omkring det. Har  brug for at sætte mine tanker i bero.. og google er IKKE min ven for tiden 

Venlig hilsen den bekymrede

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2017

Anonym

Ja, jeg har prøvet det en gang før.

Jeg fik derefter tid til undersøgelse på gynækologisk afdeling på hospitalet.

Den viste celleforardringer - men heldigvis ikke i svær grad. Jeg skulle derfor holdes øje med for at se, om det udviklede sig. Jeg blev derefter gravid, og de anbefalede ikke undersøgelse under graviditet. Jeg blev så tjekket igen til 8 ugers efter fødslen, og der var alt normalt uden celleforandringer. Skal tjekkes igen næste sommer.

Det behøver heldigvis ikke være alvorligt... og celleforandringer kan gå i sig selv igen.

Forstår dog godt, hvordan du har det. Jeg var virkelig også bange - og det var min familie også.

Uanset om det er mild eller svær grad, skal man bare være glad for, at man går til tjek, så der kan blive reageret / holdt øje.

jeg krydser fingre for, at dine også går i sig selv igen.

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ja, jeg har prøvet det en gang før.

Jeg fik derefter tid til undersøgelse på gynækologisk afdeling på hospitalet.

Den viste celleforardringer - men heldigvis ikke i svær grad. Jeg skulle derfor holdes øje med for at se, om det udviklede sig. Jeg blev derefter gravid, og de anbefalede ikke undersøgelse under graviditet. Jeg blev så tjekket igen til 8 ugers efter fødslen, og der var alt normalt uden celleforandringer. Skal tjekkes igen næste sommer.

Det behøver heldigvis ikke være alvorligt... og celleforandringer kan gå i sig selv igen.

Forstår dog godt, hvordan du har det. Jeg var virkelig også bange - og det var min familie også.

Uanset om det er mild eller svær grad, skal man bare være glad for, at man går til tjek, så der kan blive reageret / holdt øje.

jeg krydser fingre for, at dine også går i sig selv igen.

Tak, det håber jeg virkelig også ! Heldigt at det gik som det gjorde ved dit. 

Kan nærmest ikke holde ventetiden ud !! De fleste jeg taler med det om kender en, eller har selv prøvet det og siger det ikke var alvorligt. Jeg kan bare ikke være rolig. Samtidig med jeg ikke helt 100% forstår det. Hvis man har celleforandringer har man hpv? Altså man kan ikke have dem uden at have hpv, vel? 

og den ene hjemmeside siger at svaret kan være let, middel eller svær grad af celleforandringer.

og den anden hjemmesiden siger det kan være let, middel, svær grad ELLER livmoderhalskræft 

Der er jo KÆMPE forskel  Dumme internet!

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Lea2787

Profilbillede for Lea2787

Jeg havde også atypiske celler for nogle år siden. Jeg gik til kontrol hver 6. måned i et par år med negative prøver. Her var den pludselig positiv igen med næste grad af forandringer (CIN1, mener jeg det hed). Jeg fik taget biopsier, som viste overfladiske ændringer, der ikke skulle gøres noget ved. Så blev jeg gravid, og efter graviditeten har prøverne været negative, de to gange de er blevet taget..

Det kan bare være en forbigående viruspåvirkning, der giver lidt atypiske celler. Men hold nu fast, hvor var jeg også bekymret i starten, så forstår dig så godt!

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Babilooo

Jeg panikkede også fuldstændigt. Jeg blev indkaldt til keglesnit. Det er relativt ok og gør ikke voldsomt ondt men jeg tudede hele dagen.

men altså der har ikke været noget siden. Der er ret mange kvinder der får det så forsøg at slap af

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Anonym trådstarter

Smølfine123 skriver:

Jeg panikkede også fuldstændigt. Jeg blev indkaldt til keglesnit. Det er relativt ok og gør ikke voldsomt ondt men jeg tudede hele dagen.

men altså der har ikke været noget siden. Der er ret mange kvinder der får det så forsøg at slap af

Tak for svar

Tænker jeg mange gør Havde du nogle symptomer? Ved godt de siger der ikke er nogle som regel.. Men måske ved svær grad af celleforandring. 

Har du fået vaccine efterfølgende?

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Anonym trådstarter

Lea2787 skriver:

Jeg havde også atypiske celler for nogle år siden. Jeg gik til kontrol hver 6. måned i et par år med negative prøver. Her var den pludselig positiv igen med næste grad af forandringer (CIN1, mener jeg det hed). Jeg fik taget biopsier, som viste overfladiske ændringer, der ikke skulle gøres noget ved. Så blev jeg gravid, og efter graviditeten har prøverne været negative, de to gange de er blevet taget..

Det kan bare være en forbigående viruspåvirkning, der giver lidt atypiske celler. Men hold nu fast, hvor var jeg også bekymret i starten, så forstår dig så godt!

Tak for dit svar 

Stod der noget om hvilke atypiske celler du havde i det første brev? (hvis du kan huske det)

og har du fået vaccine efterfølgende? 

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Babilooo

Ja jeg fik vaccine efterfølgende - egenbetaling 

Anmeld Citér

28. oktober 2017

AnoMom

Anonym skriver:

Hej,

Jeg var her fredag hos gyn for at få en kobberspiral, hvor hun samtidig foreslår at tage en celleprøve da jeg alligevel skal have den taget til marts 2018. Hvilket jeg siger ja til. Fik den taget sidst i marts 2015, ved 8 ugers undersøgelsen efter min datters fødsel. Den var helt normal. Jeg følger screeningstilbuddet. Har været sammen med min kæreste i 7 år og vi har 2 børn. 

Nå, men jeg får så en mail fra gyn 1 uge efter test hvori der bliver fortalt at prøven viser atypiske celler, som bør undersøges nærmere. 

Jeg panikker ret meget og prøver at få fat i lægen uden held hvor jeg så kører derhen og får en snak med hende og hun tager den 2. prøve med det samme og jeg får svar om 1-2 uger  

Ved godt der står at celleforandringer IKKE er kræft men jeg kan næsten ikke holde det ud  er så nervøs ! Har læst om kegleoperation osv.

Lægen sagde det så normalt ud ved den kikkertundersøgelse hun lavede og jeg ikke skulle være bekymret. MEN det er jeg 

Vil høre om der er nogen herinde der har prøvet det her? og vil dele deres oplevelse omkring det. Har  brug for at sætte mine tanker i bero.. og google er IKKE min ven for tiden 

Venlig hilsen den bekymrede

Jeg fik foretaget celleprøve for nogle måneder siden. Fik præcis samme svar. Atypiske celleforandringer. Blev sendt til gynækolog som tog en biopsi og lavede kikkertundersøgelse. Igen samme svar "lægen er ikke bekymret. Det hele så ud som det skulle" få dage efter fik jeg svaret "ingen celleforandringer - falsk alarm". 

Det er den korte historie. Så ro på. Det betyder ikk at der er noget bare fordi testen viser det første gang

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Anonym

Kære bekymrede

jeg kan godt huske alle de tanker, når man får denne besked - jeg håber, at du får mere ro, for celleforandringer er ikke lig med kræft.

jeg har haft celleforandringer i svær grad og samt påvisning af hpv 18 og endte med et keglesnit. Jeg var meget bekymret for hpv 18 og gik efterfølgende løbende til kontrol, og der har ikke været noget siden, da der hverken er påvist celleforandringer eller hpv infektion, og tænker ikke over det mere. 

Jeg fik vaccination i en senere alder, og kunne jeg gøre det om, havde jeg fået vaccination tidligere, men desværre kom vaccination først senere. 

Jeg sender gode tanker til dig .

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.