Eksperthjælp: Karpaltunnelsyndrom

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

482 visninger
0 svar
0 synes godt om
27. oktober

Karen Bøhrnsen

Hej Karen
Jeg er gravid i 36. Uge
De sidste uger har jeg nærmest ikke kunne sove om natten (og her mener jeg vågen hver time!) pga sovende hænder, lamme hænder, smerter i armene - en virkelig underlig følelse!) jeg må op og stå og gå rundt før de 'virker' igen.
Om dagen er on/OFF hvor slemt det er - men at forfatte det her brev er bestemt ingen gode ??
Jeg er med i 'kendt jordemor ordning' - men må man ringe på deres akut tlf med sådanne spørgsmål? (Har jeg selvfølgelig ikke fået spurgt dem om, da det er min tredje graviditet og ikke har skænket det en tanke, at jeg kunne ha brug for råd!) ellers er der nemlig kun 'åbent' en halv time om ugen på en almindelig tlf.
Håber du kan hjælpe mig ??
Mvh
Ckj

Karens svar

Kære Ckj

Kendt Jordemoderordning, går som regel ud på at al kontakt og spørgsmål om graviditet, fødsel og nogle gange barsel varetages af et team af 2-4 kendte jordemødre. Hvor bliver kendtheden ellers af ;-) Kendthed går begge veje – jordemødrene lærer nemlig også dig at kende, når du ringer med graviditetsrelaterede spørgsmål.

Så, jo, ring du bare til dem. Hvis vi er helt forkert på den, vil de helt sikkert kunne henvise dig til rette instans!!

Men ellers lyder det som om du har karpaltunnelsyndrom, som er væske, der presses fra blodkarrene ud I vævet. Det trykker på nerverne og giver netop de symptomer, du beskriver.
Karpaltunnelsyndrom er ikke farligt, men kan være vældig generende. Kun de færreste slipper helt af med det I graviditeten, hvis de først har fået det, men ellers forsvinder karpaltunnelsyndrom for langt de fleste nogle dage efter fødslen.

Du skriver selv, at bevægelse hjælper – det er fordi, du herved presser væsken ud i karrene igen, hvilket letter for presset på nerverne. Bøj og stræk fingre og arme flere gange og flere gange om dagen og om natten, hvis du vågner – så afhjælpes, de værste gener.

Mange gravide har også hjælp af akupunktur mod karpaltunnelsyndrom. Nogle fødesteder tilbyder akupunktur og ellers kan du få din læge til at henvise dig til en akupunktør i dit lokalområde

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder

Hvis du har brug for en mere dybdegående dialog med jordemoderen om Karpaltunnelsyndrom, har du mulighed for at ringe til jordemoder Karen Bøhrnsen på telefon 27216882. En halv times telefonisk jordemoder konsultation koster kun 245.-

Så tøv ikke, ring og få en fortrolig samtale med jordemoderen.

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.